Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey folkens :D
Har nu fået sat mit ultralækre Samsung PS50B535 TV op, og nøj hvor er det lækkert! :D
Når jeg ser TV ligner det lidt farverne flyder sammen, fx. tv-avisen, eller lign. - det er lidt ærgeligt synes jeg.
Er det noget man kan gøre ved, fx. noget specielt man skal stille ved?
Jeg kom også til at tænke på noget som skarpheden, er det noget man skal rode ved? Og hvad er det mest normale?
Derudover har jeg selvfølgelig indstillet tv'et, som i anbefaler for at undgå Burn-In, men det kan da ikke være rigtigt at det er ved at flyde sammen pga. det. :P
Jeg undrer mig også over at jeg ikke kan finde DR HD, DRK mm. Nogen grund til dette? Jeg har jo MPEG-4 tuner og DVB-C/T tunere i tv'et.
Specifikationer: http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... fullspec=F

Beklager jeg laver så mange tråde hvor jeg spørger løs. Håber i bærer ad med mig. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er du 100% sikker på, at du rent faktisk ser på et digitalt signal? Analoge kanaler vil være væsentlig mere uskarpe end digitale. Du skriver ikke hvordan du modtager dit TV-signal - er det via kabel-TV eller tagantenne?

Uanset hvad, så skal du selv skifte til den digitale tuner. Konsultér din manual for at se hvordan dét gøres.
Af MrDanielson
yakken skrev:Er du 100% sikker på, at du rent faktisk ser på et digitalt signal? Analoge kanaler vil være væsentlig mere uskarpe end digitale. Du skriver ikke hvordan du modtager dit TV-signal - er det via kabel-TV eller tagantenne?

Uanset hvad, så skal du selv skifte til den digitale tuner. Konsultér din manual for at se hvordan dét gøres.
Åbenbart er kanalerne analogt - lidt mærkeligt, den kan ikke finde nogle digitale kanaler så vidt jeg kan se.
Det er via antennekabel jeg modtager signal.

Umiddelbart kan jeg ikke lige finde noget i manualen om hvordan man gør det.. :/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan nok trykke på en knap på fjernbetjeningen, der skifter mellem tunere. Det kan ikke passe, at der ikke er et afsnit der omhandler indstilling af kanaler på TV'et.
Af MrDanielson
yakken skrev:Du kan nok trykke på en knap på fjernbetjeningen, der skifter mellem tunere. Det kan ikke passe, at der ikke er et afsnit der omhandler indstilling af kanaler på TV'et.
Der er "source" på fjernbetjeningen, men det er jo kun pc, hdmi osv - ikke tunere..
- Kan umiddelbart ikke finde en anden knap der skulle kunne gøre det :S

Hmm, tja - har ledt hele manualen igennem uden at kunne finde det.
Af Dillerbabs
Jeg vil bare lige ønske dig tillykke med dit nye TV. Glæder mig til at høre om dine erfaringer med denne model. Håber du får fixet dit analog/digital problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har en hel menu på TV'et der udelukkende handler om lagring af kanaler. Det fremgår af side 12 i manualen. Du skal vælge land og dernæst bruge "auto lagring" til at søge efter kanaler, når du har valgt digital kilde og "kabel".

Første gang du tændte for TV'et blev du også bedt om at vælge land, type af TV-forbindelse, samt om det skulle være analogt eller digitalt. Det fremgår af side 11.

... du er vel 100% sikker på, at du har adgang til digitalt TV gennem din TV-udbyder, right?
Af MrDanielson
yakken skrev:Du har en hel menu på TV'et der udelukkende handler om lagring af kanaler. Det fremgår af side 12 i manualen. Du skal vælge land og dernæst bruge "auto lagring" til at søge efter kanaler, når du har valgt digital kilde og "kabel".

Første gang du tændte for TV'et blev du også bedt om at vælge land, type af TV-forbindelse, samt om det skulle være analogt eller digitalt. Det fremgår af side 11.

... du er vel 100% sikker på, at du har adgang til digitalt TV gennem din TV-udbyder, right?
Som sagt så har jeg været inde og søge både på luft og kabel, både digitalt og analogt - men den finder ikke mere end 15 kanaler, og der er ingen af de nye kanaler med, som DR HD og DR K. :S

Er faktisk ikke helt sikker på om de sender digitalt ud, men burde de da vel efter d. 31/10? Jeg skriver ren mail til dem i hvertfald.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke et lovkrav. De skal bare give dig "must-carry"-kanalerne på en eller anden måde, og det får du jo også. Bare kun analogt åbenbart.
Af MrDanielson
yakken skrev:Nej, det er ikke et lovkrav. De skal bare give dig "must-carry"-kanalerne på en eller anden måde, og det får du jo også. Bare kun analogt åbenbart.
Arg hvor sørgeligt! Det vil sige jeg vil faktisk ikke kunne få DR HD, DR K og de "nye" kanaler? Har skrevet til dem nu i hvertfald...
Lige et ekstra spørgsmål: jeg så en film igår på TV'et, og nøj det er lækker kvalitet, men det er jo umuligt at se noget hvis man skal overholde det der bliver foreslået for at undgå Burn-in så jeg valgte at sætte den på "film" inde i "type" - kun mens jeg så film, da det efter jeres anbefaling ikke var særlig klart. er der stor chance for burn-in når man gør det, hvis det kun er i film? eller er det kun i stillestående steder man skal være opmærksom på det.. :P?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt så er det jo en god idé at indstille sit TV korrekt og så lade det stå i den indstilling. For dit vedkommende, så er indstillingen "Film" den korrekte og så bør du skrue ned for kontrasten. Hvad har du da den stående på normalt? Jeg misforstår dig måske, men jeg erindrer ikke at have skrevet noget om, at du ikke må indstille TV'et på film-mode - hverken i artklen om burn-in eller den om korrekt indstilling af TV.
Af MrDanielson
yakken skrev:Generelt så er det jo en god idé at indstille sit TV korrekt og så lade det stå i den indstilling. For dit vedkommende, så er indstillingen "Film" den korrekte og så bør du skrue ned for kontrasten. Hvad har du da den stående på normalt? Jeg misforstår dig måske, men jeg erindrer ikke at have skrevet noget om, at du ikke må indstille TV'et på film-mode - hverken i artklen om burn-in eller den om korrekt indstilling af TV.
Fair nok - og så efter de 200 timer kan jeg bare gøre "hvad jeg vil" med det? altså der er det mindre farligt :P? Jeg har sat det under 50, men hvad med lysstyke og cellelys? skal vel også holdes rimelig lavt?

Jeg tænker os lidt på hvad med skarphed?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skarpheden har intet med burn-in at gøre. Den kan du indstille som du vil, men generelt så anbefaler vi, at du skruer ret langt ned for den - især hvis du ser digitale kilder.

Du kan ikke "gøre hvad du vil" med dit TV på noget tidspunkt. Burn-in vil altid være en fare uanset hvor længe du venter. Den er mest sårbar de første 2-300 timer, men den vil ALTID være modtagelig overfor burn-in.
Af MrDanielson
yakken skrev:Skarpheden har intet med burn-in at gøre. Den kan du indstille som du vil, men generelt så anbefaler vi, at du skruer ret langt ned for den - især hvis du ser digitale kilder.

Du kan ikke "gøre hvad du vil" med dit TV på noget tidspunkt. Burn-in vil altid være en fare uanset hvor længe du venter. Den er mest sårbar de første 2-300 timer, men den vil ALTID være modtagelig overfor burn-in.
Okay så, I see...

Men altså, efter de 2-300 timer, kan man godt bedre sætte kontrasten lidt op vel? Ellers er det synd at have et TV næsten... Synes jeg da. :)