Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Den bedste 20" Wide?

Samsung SyncMaster 215TW
4
44%
ViewSonic VX2025wm
1
11%
Dell 2007WFP
2
22%
ASUS PW201
2
22%
Af donnieb
Nå jeg tror jeg er blevet væsentlig klogere efter at have læst følgende artikkel: Artikel

I følge denne artikel er S-IPS panelet både nyere og væsentlig bedre end andre. Og de forskellige paneler kan ikke sammenlignes på den måde jeg har gjort det hidtil.

Derfor bliver finalen nok mellem Dell'en og NEC'en. For Mokkat har jo ret i at man ikke ligefrem stiller sin skrivebordslampe midt i skærmen...? Alt med måde... men det skal da selvfølgelig med i en test!

Men tjek dette link ud: LINK
Af Mokkat
Jeg vil osse lige tilføje at i alle sammenligner mellem 2007WFP og 20WMGX2 taber nec'en for det meste på prisen da M-versionen (den amerikanske) koster 2-300 dollars mere end dell'en. Lige pt koster den euroæpæiske version af nec'en og dell'en ca det samme i Danmark
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
donnieb skrev:Nå jeg tror jeg er blevet væsentlig klogere efter at have læst følgende artikkel: Artikel

I følge denne artikel er S-IPS panelet både nyere og væsentlig bedre end andre. Og de forskellige paneler kan ikke sammenlignes på den måde jeg har gjort det hidtil.
Suk... Har du overhovedet læst nogen af de ting vi skriver på forsiden? At vi har et forum er sekundært for dette site og den primære funktion er jo at oplyse folk om hvad markedet kan tilbyde. At du så linker til en artikel der skyder løst fra hoften er en smule fornærmende, når vi i forvejen har forklaret alle skærmteknologierne i detaljer.

At S-IPS skulle være nyere end S-PVA eller P-MVA er ikke sandt og lad det være sagt med det samme: Du kan ikke skære S-IPS paneler over en bred kam og konkludere at de slår alt andet. Personligt sværger jeg mere til S-PVA paneler end S-IPS, men det er jo blot en præference fra min side...

Din reference er dateret i år 2003 og jeg behøver vel ikke at forklare at der er sket ændringer på markedet siden da?
Af donnieb
Jeg vil ikke gå ind i hvad et forum skal bruges til... :o ? Selvfølgelig er jeg ikke ude på at fornærme nogen.
Menningen med mit indlæg er at byde op til fri og åben debat om hvilken skærm i denne klasse der er bedst til formålet.
Jeg byder selvfølgelig ind med synspunkter, også fra andre sider end lige denne, for netop at få et kritisk syn. Det er langt fra alt der kan bruges til noget det ved jeg. Som jeg har nævnt tidligere ved jeg heller ikke hvor meget man skal lægge i store internationel magasiners tests, da de meget sandsynligt er sponseret...?

Men nok om det!

Har hørt at Viewsonic har masser af fejl på deres produkter... er der nogen der kan bekræfte?

I så fald kan et sådant firma aldrig komme på tale at handle med for mit vedkommende.

Ang. kvalitet og stabilitet virker det som om at Samsung er væsentlig bedre end andre producenter... kan nogen bekræfte dette?

Jeg er begyndt at hælde mest til Dell'en da den optræder i mange forums, test og anmeldelser som en af de bedste. De andre skærme syntes jeg flyver op og ned i både testresultater og andre folks meninger. Jeg syntes at kunne konkludere at Dell'en generelt set er det oplagte valg. Er der evt. andre der deler dette synspunkt...? (her tænker jeg stadig ikke på prisen)

Jeg satte en afstemning igang for at finde ud af hvad folk ville vælge. Denne fungerer dog ikke efter hensigten da ingen har lyst til at klikke? (5 klik er skuffende syntes jeg)

Der er åbenbart mange der ikke ved hvad de syntes. Forståeligt nok eftersom min opfattelse af denne klasse af skærme ligger meget tæt...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, Viewsonic har generelt ikke mange fejl og ingen af de eksemplarer jeg har set i tidens løb har fejlet noget. Visse af deres modeller er meget populære og hvis der sælges mange, ja så må du per definition også høre oftere om fejl end på andre produkter - man hører jo aldrig om folk der ingen problemer har.

Samsungs skærme er ikke bedre end så mange andres, men de har fordelen af selv at lave deres paneler (hvilket Viewsonics f.eks. ikke gør) og kan derfor køre en meget strammere kvalitetssikring - om de så også gør det er straks en anden sag. Mit bud er at Samsung hverken er værre eller væsentlig bedre end Viewsonic hvad angår fejl og mangler.

Jeg siger ikke at du ikke skal søge information andre steder, men lige netop den kilde du har valgt er ikke repræsentativ for markedet. Den glorificerer S-IPS som værende den hellige gral indenfor skærme, hvilket andre danske testsider også har gjort tidligere og det holder bare ikke vand. Vi har jo netop en temmelig detaljeret sektion, der forholdsvist ufarvet beskriver de forskellige panelteknologier, så det var måske bedre at danne sine indtryk fra sådan en kilde (her er jeg selvfølgelig lidt partisk)?

Tests af skærme er generelt gode hvis du blot følger de sider hvor der er hårde facts til at bygge en påstand op. Det kunne være Xbit-labs eller Tomshardware der typisk har en responstidsmåling med i deres tests af skærme.

Dell 2007WFP ER en god skærm, men ikke til standardprisen. Det er muligt at dette ikke er en faktor for dig, men det ændrer ikke på udsagnet. Ift. NEC skærmen får du dog en væsentlig højere ergonomi i form af pivot og højdejustering.
Af Wildt
donnieb skrev:Denne fungerer dog ikke efter hensigten da ingen har lyst til at klikke? (5 klik er skuffende syntes jeg)
Hvor mange havde du forventet havde oplevet alle skærmene gennemgående nok til at kunne afgive en stemme, som overhovedet havde nogen værdi?
Af hoevding
En bemærkning til den noksom glorificerede Dell 2007WFP: Man kan desværre ikke være sikker på, hvad man får. Den leveres både med S-IPS og S-PVA paneler. Så hvis paneltypen har nogen betydning for dig, skal du gå efter en anden skærm.

Og i øvrigt, hvis du selv tror på udmeldingen om, at skærme fra panelproducenterne selv er bedst, så skal du da ikke vælge en Dell.

MVA produceres af AUO, der fremstiller skærme under navnet Benq.
PVA produceres af Samsung, som også fremstiller skærme.
IPS produceres af LG.Philips, LG og Phillips fremstiller begge skærme.

Desuden fremstiller eller modificerer NEC selv IPS paneler, og Eizo anvender til tider IPS paneler fra Hitachi og ASV (MVA) paneler fra Sharp.
Af Casio
Dell har nu 2007WFP til 4575,-kr, men med en E156FP gratis med! Er det ikke et godt køb?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og for at gøre forvirringen komplet, så er det faktisk BenQ der laver skærmene til Dell.

Casio: Har du noget at bruge en 15" skærm til? Kender du nogen der gider købe den af dig? Jeg kan ikke finde på noget at bruge sådan en skærm til, så umiddelbart er det ikke et godt tilbud. Mon ikke det er en måde at slippe af med lagerkapaciteten på?
Af Casio
Har tænkt mig at bruge den til 'værktøjspaletter', når jeg arbejder i PhotoShop. Så har jeg hele 2007wfp fri til selve billedet. Eller også kan den vel fint bruges til én der ikke spiller eller arbejder med billedebehandling, men bare skal surfe lidt og skrive på MSN, samt anvende tekstbehandling. Det gør f.eks. min datter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen er bare meget lav, men til det formål er det vel ok. Jeg bruger selv min 193P+ som sekundærskærm hvori jeg har MSN, mail og diverse ekstra-kontrolbokse fra de programmer jeg bruger.