Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lis
Jeg købte mit fjernsyn medio november 2009. Efter et par måneder observerede jeg, at der var støv bag glasset (noget man ikke selv kan fjerne).
Jeg skrev til LG om problemet og den 19. februar kom der en meget flink mand, som skilte fjernsynet og rensede glassets bagside. Fint nok.
Han fortalte, at de godt kendte problemet med netop denne nye (rammeløse) model, men havde ikke nogen løsning på problemet.
Nu er der så gået 2 måneder siden han var her, og nu er der igen støv bag glasset. Ikke så meget endnu, men det kommer jo nok.
Jeg kan sikkert få glasset renset igen, men hvor længe mon LG vil rense det hver 3. måned uden beregning?
Er der nogen af jer andre SL8500-ejere, der kender problemet? Og har I fundet en løsning?
Det er i bunden af fjernsynet støvet kommer op. :((
Af Kapper Kuul
Hey...

Jeg har en sl8000, der er ikke noget problem... Har også kun haft den i et par måneder...

Men irriterende hvis det er noget der kommer...
Af Snurrerundtlyd
Er det ikke muligt selv at pille frontglasset af og pudse bag ved?
Ellers bliver det for alvor dyrt når du sikkert selv skal til at betale for at få en reparatør ud og pudse det en gang i kvartalet efter at reklamationsretten er udløbet. Jeg tvivler på at de er villige til at komme gratis til den tid. Ellers må du få en garanti på skrift der gælder for hele TVets levetid. Men det bliver også ret belastende at skulle kontakte dem kvartalsvis i f.eks. 10 år, og sørge for at være hjemme og låse dem ind hver gang de kommer.
Men efter min mening er det en uacceptabel og uholdbar løsning at de blot sender en for at rense TVet hvert kvartal, uanset om de så er villige til at gør det gratis i hele TVets levetid. Enten må de finde en måde at udbedre fejlen permanent på eller bytte til et TV uden samme fejl, evt. en anden model eller lade handlen gå tilbage.
Efter første besøg er det jo ikke lykkedes dem at udbedre fejlen permanent, men kun midlertidigt for et par måneder.
Hvis det ikke er muligt at få løst problemet permanent enten på den ene eller anden måde så må du hellere kontakte Forbrugerklagenævnet og høre om dine rettigheder og om det kan være rimeligt at TVet hurtigt snavser til bag frontglasset, især hvis det ikke er muligt selv at tage glasset af for rengøring.
Men forsøg først at finde en fornuftig løsning med fohandleren/LG. Er det ikke muligt at finde en permanent løsning du kan være tilfreds med så kontakt Forbrugerklagenævnet.

http://www.forbrugerraadet.dk/klager-forbruger
Senest rettet af Snurrerundtlyd 15 apr 2010, 16:08, rettet i alt 1 gang.
Af Lis
Nej, man kan ikke selv tage glasset af (der skulle fjernes en masse ledninger osv., så det skal jeg nok afholde mig fra). :(
Selvfølgelig vil jeg reklamere til LG igen. Jeg ville blot først høre, om der er andre, der kender til problemet - og en evt. løsning.
Af Snurrerundtlyd
Bliver der røget i hjemmet?
For røg er noget af det værste til at gøre alt i hjemmet beskidt og fedet. Det sætter sig over alt som et fedtet støvet lag.
Jeg har selv tidligere arbejdet på B&O og repareret TV i flere år.
Som TV-reparatør er man aldrig i tvil om når et TV kommer fra et ryger-hjem, gamle TV er 10 gange mere beskidte inden i når de har stået i et rygerhjem og alt er fedet og gulligt, røg kan trænge ind alle steder og sætte et fedet lag hvor støv bedre hænger fast i. Så det er ikke kun selve røgen der gør forkellen, men støv hænger også bedre ved når der ryges i rummet. Folk der ønsker at blive vænnet af med at ryge skulle bare se to stk. 10 år gamle TV inden i, et fra et rygerhjem og et tilsvarende fra et ikke-ryger-hjem. De fleste bliver forbavset over hvor stor forskel der er og det er sikkert nok til at få nogen til at stoppe med at ryge.
TV bliver varme under brug og derfor er der altid en naturlig luftgennemstrømning skabt af varmen der stiger op fra TVet. Derfor bliver TV altid meget mere beskid og støvet end f.eks. en reol, der jo ikke afgiver nogen varme og derfor heller ikke skaber nogen luftstrøm omkring det som trækker støv med sig. Desuden kan der være en del statisk elektricitet som tiltrækker støv, det var især meget slemt med de gamle billedrørs-TV. Bare man stryger en hånd på fronten af et billedrør kan man let mærke det.
Plexiglas skaber desuden meget let statisk elektricitet, så et frontglas af plexiglas kan meget let tiltrække støv.
En måde at reducere statisk elektricitet på når man gør rent er at putte en smule skyllemiddel i rengøringsvandet. Men pas på med at anvende kemikalier direkte på en fladskærm, da nogle kemikalier kan angribe skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SL8500 er ikke lavet med plexiglas - det et SL8000 der er det.
Af Lis
Kære Snurrerundtlyd.
Du har sikkert (lidt) ret - men også kun lidt.
Ja, der bliver røget et beskedent antal cigaretter (2-4 om dagen), men bemærk, at det kun er bagved glasset, der er problemer. Ikke foran.
Jeg har haft et par fjernsyn før (er ikke født for nyligt) og har aldrig før oplevet den slags problemer. Så jeg tror ikke, at det er der problemet ligger.
Men lad os høre, om der er andre, der kender til dette problem (det var jo i hvert fald ikke nyt for ham, der rensede glasset).
Af Snurrerundtlyd
Lis skrev:bagved glasset, der er problemer. Ikke foran.
Jeg har haft et par fjernsyn før (er ikke født for nyligt) og har aldrig før oplevet den slags problemer.
Det er også meget få TV der overhovedet har et frontglas foran selve skærmen. B&O har haft det i flere årtier, men ud over B&O er der stadig meget få modeller der har et frontglas foran selve skærmen.
Men B&O TV kan også blive beskidte på bagsiden, specielt når de står i rygerhjem.
LG's nye rammeløse TV er en af de få ikke-B&O TV modeller med frontglas, og der er desuden blevet introduceret lidt flere i 2010, f.eks. har Sharps 2010 topmodeller frontglas.

Så at du aldrig har oplevet problemet men dine tidliegere TV kan skyldes at dine tidligere TV måske slet ikke har haft noget frontglas?
Lis skrev:men bemærk, at det kun er bagved glasset, der er problemer. Ikke foran.
Men forsiden bliver vel også tørret af / pudset en gang imellem? Det forklarer hvorfor du kun se skidt på bagsiden af glasset hvor du ikke kan komme til at gøre rent, men støv og røg stadig kan trænge ind. Desuden er der sikkert ret varmt imellem skærm og frontglas når TVet er tændt, det skaber en luftstrøm fra undersiden af TVet som stiger op imellem skærm og frontglas og trækker røg og støv med ind. Varm luft stiger op, det er også derfor man normalt placerer radiatorer ved gulvet under vinduer.
Hulrummet imllem skærm og frontglas er åbenbart ikke forseglet godt nok til ikke at lukke støv eller røg ind. Men røg kan trænge ind af meget små sprækker og når så skærmen er var vil den trække kold luft in forneden og varm luft kommer ud for oven.

Det eneste man selv kan gøre for at begrænse problemet er vel som jeg allerede har været inde på, ikke at ryge indendørs og så selvfølgelig at gøre jævnligt rent. Ud over det kan jeg ikke se hvad du selv skulle kunne gøre for at begrænse problemet.
Lis skrev:Jeg købte mit fjernsyn medio november 2009. Efter et par måneder observerede jeg, at der var støv bag glasset (noget man ikke selv kan fjerne).
Jeg skrev til LG om problemet og den 19. februar kom der en meget flink mand, som skilte fjernsynet og rensede glassets bagside. Fint nok.
Han fortalte, at de godt kendte problemet med netop denne nye (rammeløse) model, men havde ikke nogen løsning på problemet.
Nu er der så gået 2 måneder siden han var her, og nu er der igen støv bag glasset. Ikke så meget endnu, men det kommer jo nok.
Jeg kan sikkert få glasset renset igen, men hvor længe mon LG vil rense det hver 3. måned uden beregning?
Er der nogen af jer andre SL8500-ejere, der kender problemet? Og har I fundet en løsning?
Det er i bunden af fjernsynet støvet kommer op. :((
Ikke til meget hjælp, men har netop checket mit SL8500, der var intet støv bag frontglasset - skærmen er fra Januar.
Er støvet meget tydeligt? Hvor langt bevæger det så op - er det sådan at det generer selve billedet.
Af Lis
Til snurrerundtlyd.
Det fjernsyn jeg havde (og stadig har) før SL8500 er også et LG, men før det havde jeg i over 10 år et B&O med glasplade foran fronten. Det havde aldrig støv bag skærmen. Det "lever" i øvrigt stadig på et børneværelse (og uden støv bag skærmen). Så det er næppe vores få cigaretter, der er problemet. Det er nok snarere konstruktionen.

Til Mighty.
Støvet er i bunden af skærmen. Det lå i "tunger" opad - ca. 10-15 cm.
Det generede ikke billedet (i hvert fald ikke på det tidspunkt), men det var/er meget tydeligt, når fjernsynet er slukket.
Af Snurrerundtlyd
Jeg kan da tilføje at B&O også tester deres produkter grundigt for påvirkningen af støv og cigaretrøg.
De har en maskine som ryger 120 cigaretter om dagen i 10 dage og puster røgen direkte ud på produkter under test før de lancerer et nyt produkt.
Jeg er ikke sikker på LG udfører en lignende test.

http://community.whathifi.com/blogs/hif ... -farm.aspx
Next stop was the basement 'torture chamber', where finished products and components are tested in extremes of humidity and temperature, and subjected to physical abuse even to the extent of being dropped to make sure their packaging will survive in transit.

They even get abused with two kinds of sweat (fresh and old!), cosmetics, bleach and even 120 cigarettes a day being smoked over them (by a machine!) to make sure they'll survive even extreme domestic circumstances.

There's even a test where products are chilled down to well below freezing, then unpacked in a warm room and switched on - not to check they'll still work, but to ensure they don't explode due to condensation and other enviromental effects.
http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=61
Bang & Olufsen TVs smoke up to 120 cigarettes a day

Thorough testing prevents the effects of smoke and dust and cut down on the need for consumer cleaning. Bang & Olufsen’s AV 9000 television set had to get through 120 cigarettes a day for ten days - a forced inhalation of 1200 cigarettes - before shipment to the user. It’s all part of the company’s efforts to test its products’ ability to resist smoke and dust. "We subject the equipment to the smoke and dust they will encounter in their future homes," says Torben Jørgensen.

On most modern TVs there is a glass plate in front of the picture screen and if smoke or dust manages to get behind this, then the picture tube itself will get grimy and dull. As the coating builds up, the picture deteriorates and the plate has to be removed every so often and cleaned if the picture is not to become worse and worse.

"The easiest thing for the user, of course, would be that the plate didn’t need cleaning at all. Furthermore, between the plate and the picture tube on our sets there is a certain amount of sensitive electronic gadgetry that shouldn’t be touched," says Torben Jørgensen. "So we have set the goal that our sets should be so airtight that smoke and dust can’t get in there in the first place. That saves the consumer a lot of problems.”

"Admittedly 120 cigarettes a day for ten days is pretty heavy smoking, but if our television sets can take that, then they will also be able to take the more normal levels of smoke and dust found in the domestic environment," concludes Torben Jørgensen.
Af Morten_J LG
Hej Lis,

Jeg vil bede dig om igen at tage fat i vores support på 80 88 57 58 - så sender vi en tekniker ud og finder en permanent løsning, så du ikke får "støv på hjernen" :)
Af Lis
Hej Morten.
Jeg ringer til LG-support.
Tak :)
Af Snurrerundtlyd
Lis skrev:Jeg ringer til LG-support.
Hvad sagde LG-support så?