Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er der nogen der har et godt råd? TV er til alm. familiebrug, vi ser film, sport og alm TV, men er ikke fanatiske med nogen af delene. Men billedet skal være godt, og vi vil have et fremtidssikret TV- det er vores første fladskærm. Indtil videre har vi levet med en gammeldags stor 32" Sony klods!

Vi har haft kig på et LG 42SL8000, men er bange for at den blanke skærm vil give alt for meget genskin i vores lyse stue, hvor TV'et skal være på en væg modsat et stort vinduesparti der vender mod sydvest. Vi så det i en butik, og her kunne man jo nærmest spejle sig i skærmen, langt mere end på andre modeller.

Vi har også set på Sony KDL46EX500 (eller er EX700 bedre?), men er lidt tilbageholdende da min mor har et Sony (købt i efteråret '09- 40W5500) og her er menuen meget besværlig at finde rundt i og ikke er så intuitive som fx LG's eller Samsungs. Vi har aldrig kunnet få kanalerne indstilet i en logisk rækkefølge på min mors Sony. Er der nogen, der ved om menuerne på de nye modeller er lettere at finde rundt i?

Plasma har vi egentlig fravalgt pga lysforholdende i stuen, men måske kunne Panasonic G20 alligevel være en mulighed.
Sidste mulighed og det vi nok designmæssigt foretrækker er Samsungs LED UE46B6050, men vi synes det er dyrt og er bange for at lyden ikke er god i et så fladt TV. Vi vil gerne undgå at skulle købe ekstra højtalere (i hvert fald til en start).
Lige nu er forvirringen stor, og vi vil blive rigtig glade for et gode råd om hvad vi skal vælge som det bedste kompromis - pris/kvalitet i forhold til vores situation.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lyden på de fleste fladskærme er ret elendig. På de helt tynde modeller er den miserabel og Samsung sidder indtil videre på tronen over værste lyd i et TV i de højere prisklasser - netop med deres LED-modeller. Ekstern lyd er et must med deres LED-TV.
Af AT
OK, det lyder som om Samsung er et dårligt valg mht lyd. Hvad med Sony og Panasonic i forhold ti lden lyse stue?
Af Højmose
Samsung har tronen hvad angår dårlig lyd.. Men det betyder ikk at du kan finde væsentlig bedre lyd hos andre...

Lyden er som sagt elendig i fladskærme og det anbefales på det kraftigste at man anskaffer sig ekstern lyd...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sonys nye NX-serie og LGs LE-modeller tangerer vist Samsung hvad angår ringe lydkvalitet. Sharp klarer sig lidt bedre og det samme gør Philips.
AT skrev:Vi har haft kig på et LG 42SL8000, men er bange for at den blanke skærm vil give alt for meget genskin i vores lyse stue, hvor TV'et skal være på en væg modsat et stort vinduesparti der vender mod sydvest. Vi så det i en butik, og her kunne man jo nærmest spejle sig i skærmen, langt mere end på andre modeller.
I dit tilfælde ville jeg helt klart fravælge TV med frontglas foran seleve panelet som 42SL8000 jo har. Frontglas giver klart mere genskin end LCD TV med de matte paneler uden frontglas.
Så jeg ville vælge et LCD TV uden frontglas når det står modsat sydvest-vendte vinduer. Sydvest-vendte vinduer er vel nok den værste retning, da solen jo er i den retning om aftenen, hvor man som regel ser mest TV.
LCD TV er også mere lysstærke end plasma og LCD uden frontglas har samtidig det mindste genskin.
Af AT
Tak for gode råd. Vi har hidtil ikke set meget på Philips, nok mest pga design, men det kunne være en mulighed hvis det er bedre mht. lysforhold og lyd.

Kan I anbefale en god Philips model - stadig 42-46"? Eller andre gode alternativer uden frontglas? Det ser bl.a. også ud til at Sharp har en del problemer med reflektion.
Af siccio
Hej
Det med lyden er jo meget smag og behag vil jeg sige.
Hvis man ser tv-avisen eller serier og sport, syntes jeg ikke det betyder det store.
Tilgengæld hvis man går op i film, men der er surround sound eller alternativt soundbar stadig mange gange bedre iforhold til samtlige fjernsyn på markedet.
Så hvor ringe tv lyden er er vel nok hvad forventes der, og hvad har man nu af lyd?
Philips er faktisk i den bedre ende med tv lyden, og da du netop nævner Philips er der nye serier her i sen foråret start sommeren led, som du netop har nævnt eksempelvis 46PFL7605H står billigst lige nu til ca 11.000
fåes i 40" også.
Kan ikke sige noget om billedet iforhold til Samsung, da det ikke er testet endnu.
Dog skal man gøre sig klart at ved Philips betaler man også for Ambilight (lys omkring panelet) denne gimmick er man somregel enten for eller imod, kan dog slåes fra.
Held og lykke med valget...