Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey

Mine forældre er stadig på udkig efter TV, og de har flere gange været holdt lidt hen af problemet med analog stereoudgang, samt en samlet pæn løsning.

Oprindeligt ville de bare trække lyden ud analogt (rødt+hvidt RCA phono-udgang) fra TV'et og over i et lille ældre minianlæg uden optisk indgang. Mange TV var dog hurtigt udelukket pga. dette, inkl. Sony, LG og Samsung.

De er nu nået dertil, hvor de overvejer muligheden for et TV og så en Bluray/DVD-afspiller med indbygget FM-radio og forstærker, der nemt kan styres af samme fjernbetjening som fjernsynet.

Jeg er godt klar, at disse systemer ikke når seperate systemer i kvalitet, men det kan være en meget elegant løsning, som integrerer det hele. Det er trodsalt til et ægtepar i 50'erne, som blot skal have fornuftig ydelse og god brugerfunktionalitet.

Det hele skal stå på et spectral stativ og ikke virke klodset. En af disse to
http://common2.csnimages.com/lf/1/hash/ ... +Stand.jpg
http://www.standanddeliver.com/acatalog/PL-60-main2.jpg

De har set på et Sony NX800, med et tilhørende lydsystem. Jeg har dog mistet gejsten for NX-tv'ene efter anmeldelser og meget tydeligt genskin.
Det er dog stadig en mulighed, men jeg vil gerne finde en skærm med så lidt genskins-problemer som muligt, dog stadig i flot design.

Jeg overvejede om Samsungs C7700 eller måske endda C8700 var muligheder. De er flotte i designet, og jeg synes også, at ved et skifte fra et B&O TV, så vil en lidt lækker fjernbetjening også være en god ting.
Til Samsung TV'ene findes nogle BD-løsninger til 2.1 lyd med subwoofer til. Men jeg kan dog ikke helt på nettet nemt vurdere, om de let fungerer med samme pæne Samsung Premium remote.
Der er fx også en soundbar model, men jeg tror ikke, at denne kan hænge på Spectralstativet eller i selve TV'et.

Derudover er der LG's nye TV i samme flotte design som SL9000.
Det har fået fin anmeldelse her på siden.
LG har også soundbarløsning. Deres 2.1 løsning har dog lidt større højttalere. Mine forældre vil helst have nogle små højttalere, hvis de skal stå på gulvet eller evt. lige nøjagtigt inde på selve Spectral standeren.

Har I nogle inputs til dette?
TV'et skal være 40"-42" og stå i en stue, hvor der ofte er en lampe tændt tæt ved kiggepositionen. Derfor er reflektion en vigtig faktor.
De løsninger, som der har været kigget på indtil videre, kan løbe op i 24.000 kr. i vejledende pris. Dog forventes det, at det skal købes sammen, og at der kan pruttes en 10-15% af den samlede pris.
Så målet bør være at komme ned i nærheden af 20.000 kr. eller lavere i det hele.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Før dine forældre græder snot over tabet af B&O-fjernbetjeningen, så kast et blik på en af vore tidligere anmeldelser:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239202728

Jeg bruger det selv og har installeret det hos mine forældre (som også er over de 50) og det fungerer perfekt sammen med deres utallige dimser (Samsung TV, Sony receiver, Yousee boks, Sony DVD...).
Af mhca
Hej Yakken.

Jeg har skam kigget på den test af Lintronic produktet.

Men jeg ser den dog som ret uinteressant sammen med deres forventede løsning. En ekstra boks med tilhørende strøm vil ikke ligefrem pryde setup'et, når man tænker på, at de i forvejen forsøger at få en så ren gulvstander som muligt.

Jeg har dog muligvis misforstået Lintronic systemet en smule, hvad angår behovet for ekstra IR-øjer.

Men fjernbetjeningen er ikke det største must. Jeg synes dog bare, at det er ærgeligt at skulle gå fra Beo4 til et stykke plastik. Så derfor ser jeg mellemvejen til Samsungs remote som et lille plus til samsungs side.
Det kræver dog, at det ekstra lydanlæg kan styres med samme remote.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lintronics boks kan placeres hvor man ønsker det. Den behøver ikke være i nærheden af det udstyr den skal styre. Mine forældre har gemt dem væk en ubrugt brændeovn, så den stadig kan udsende IR. Det ekstra IR-øje er blot for at skærme for plasma-stråling. Med LCD er det ligegyldigt.
Af mhca
Det lyder faktisk lækkert det Lintronics. Men det kræver lige viljen til at rode med ordentlig opsætning.
Det tager tid.

Men ang. TV'et, så skal det monteres på en Spectral Floor Stand QX203, mener jeg den hedder.
Det er planen at få monteret TV'et med et VESA 200x200 beslag. Og det udelukker i sig selv en del TV desværre.

Det er fx muligt at benytte LG SL9000. Jeg har ikke kunne bekræfte hverken Sony NX800 eller LG LE850.

Umiddelbart har Samsung i str. 40-55" alle 400x400 beslag. Dette beslag er absolut ikke kønt til gulvstanderen. Det beslag er tykkere end selve TV'ene.
Af mhca
Hmm. I følge Hifiklubben og andre sider har 40" modellerne også 200x200 VESA mulighed.

Kigger forbi Hifiklubben ved lejlighed.
Tror C7705 eller C8705 er interessante. Ved dog ikke om C8705's pris kan retfærdiggøres, hvis man ikke er stor-entusiast.
Hvis det nu ender med, at mine forældre vil købe en samlet omgang:

- Samsung 40" C7705 eller evt. C8705
- Samsung HT-BD1220 e.l. (3000 kr. ca)
- Spectral gulvstander (2500-3500 kr.)

og muligvis, hvis der også gives lidt rabat:
- Samsung LE19C455 19" køkkenTV (2500 kr.)

Hvis de vil købe alle tingene samtidigt, så bør der være lidt chance for at få noget rabat med ind over.
JEg mener dog at have hørt, at Hifiklubben ikke ønsker at give mærkbøre rabatter andet end rent symbolsk.

Hvis dette virkeligt er tilfældet (kan nogen bekræfte?), hvor vil så være et godt bud for at få en god samlet pris på disse ting?
Skal jo helst være en forhandler, der i forvejen handler Samsung produkter.

Mvh. Martin