Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er lige kommet i tanke om en ting ;)
Jeg har en halv-gammel Denon reciever (tror den er fra 93` eller noget i den retning O_O).
Jeg er - i hvert fald ikke for nuværende - særlig interesseret i alt det der dolby-sorround-ræs, men tanken slog mig alligevel lige i går, om jeg i det hele taget kan forbinde sådan en reciever til en moderne fla`skærm? 8)
Recieveren er jo fra længe før HDMI og jeg ska gi` dig.

Håber nogen kan svare på det - på forhånd tak :)

Det er en Denon DRA-735R reciever.
Man kan se den nederst på siden her - hvor der også er nogle tekniske specifikationer:
http://cgi.ebay.de/DENON-HIFI-RECEIVER- ... 0564561316 8)
amarone skrev:om jeg i det hele taget kan forbinde sådan en reciever til en moderne fla`skærm?
Hvis fladskærmen har line-out i form af phonostik, så ja.
Ellers vil scart-adapter dims sikkert kunne bruges til at hente lyden ud af. Hvis fladskærmen har hovedtelefonstik, kan det også bruges til forbindelsen, men så vil TV'ets volumenkontrol have indflydelse på niveauet.
Af amarone
TAK Peter.

Jeg burde selvfølgelig nok lige have præciseret, hvad det er for en skærm, det handler om. Det er en Panasonic G20 (som jeg endnu ikke har købt).
Har kigget på Panasonic`s hjemmeside.
Der står (under G 20):
"Analogue Audio Out: RCA phono type connectors (L, R) (1 set rear)"

http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... kInfo=true

Er det så rigtigt forstået, at det ER muligt, at bruge den aldrende reciever? O_O
Af mhca
Det er mit indtryk at med Panasonics G20 er det muligt.

Med Sony's og LG's nyere TV er der ikke analog stereo-udgang udover hovedtelefonudgangen. Her skal man bruge en konverter fra optisk til analog stereo. Hifiklubben har fx en til 1000 kr., som så også skal have en lille strømforsyning.

Jeg har til gengæld i dag netop erfaret at Samsung på deres C7705 og C8705 har udover hovedtelefonudgangen tilføjet en analog stereo-out i form af et ekstra minijack-stik, som man evt. kan konvertere til to RCA (L/R) stik med en medfølgende adapter.
Stort plus til Samsung i forhold til fx Sony og LG!

Mvh. Martin

PS. Har selv en Harman Kardon stereo reciever, jeg ikke forventer at skulle udskifte foreløbigt.
Af Snurrerundtlyd
mhca skrev:Med Sony's og LG's nyere TV er der ikke analog stereo-udgang udover hovedtelefonudgangen. Her skal man bruge en konverter fra optisk til analog stereo. Hifiklubben har fx en til 1000 kr., som så også skal have en lille strømforsyning.
I stedet for kan man jo også bare bruge et kabel der har stereo mini-jack i den ene ende og to phono-stik (RCA) i den anden ende. Så kan man tilslutte hovetelfonudgangen på Sony, LG osv. til en alm. linie-indgang på receiveren. Det kender jeg en der har gjort med sit Sony TV. Sådan et kabel koster under 50 kr.
Af mhca
Snurrerundtlyd skrev: I stedet for kan man jo også bare bruge et kabel der har stereo mini-jack i den ene ende og to phono-stik (RCA) i den anden ende. Så kan man tilslutte hovetelfonudgangen på Sony, LG osv. til en alm. linie-indgang på receiveren. Det kender jeg en der har gjort med sit Sony TV. Sådan et kabel koster under 50 kr.
Det betragter jeg bestemt som en uholdbar løsning.
Jeg vil personligt gerne kunne tænde for mit TV og lige høre nyhederne(e.l. der ikke kræver fantastisk lyd) uden at fyre op for stereo-anlægget.
Og så vidt jeg ved, så lukker både LG og Sony af for de indbyggede højttalere, hvis de registrerer et minijack stik i hovedtelefonudgangen.

Så nej, den løsning interesserer ikke mig.