Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nitrotg
Så fik jeg min Samsung 22" ind af døren i dag og er rigtig glad for den..

Har siddet og leget lidt med den og da det er min første widescreen skærm under jeg mig lidt over hvorfor der stadig er de 2 sorte streger når man ser dvd..

Har prøvet at ændre det inde i players settings men de er der stadig..

Hvad skal man så gøre?

Thx
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen kan ikke selv fjerne de sorte bars hvis det ikke findes i option menuen, så det skal gøres vha. software. På en DVD afspiller kan man som regel selv indstille om man har et 4:3 TV eller et 16:9, men hvordan det fungerer på en software afspiller ved jeg ikke...
Af Mokkat
nu er widescreen computerskærme osse konstrueret i forholdet 16:10, og ikke 16:9 som filmene er
Af nitrotg
Hvilket software kan man bruge til det..

Bruger powerdvd nu og der kan jeg ikke finde det i settings
Af hoevding
Ved ikke, hvilket software du kan bruge.

Men hvis du læser yakkens indlæg igen, kan det måske give dig svaret. Altså: er du virkelig interesseret i at fjerne de sorte bjælker? Din skærm har proportionerne 16:10, men din film har formodentlig dimensionerne 16:9, så der må nødvendigvis komme sorte bjælker i top og bund, hvis ikke du vil have filmen strukket i højden.

Nogle afspillere kan dog finde ud af at placere filmen øverst på skærmen og underteksterne under filmen i det fri område. Men det kan godt være, det kun fungerer, hvis du ripper filmen. Der kan jeg ikke hjælpe.
Brugeravatar
Af melen
Nu er widescreen heller ikke det bredeste format. Mange film er indspillet i panavision der vist nok er 1:2,35.