Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MrDanielson
Hejsa folkens :-)

Har netop bestilt mit første fladskærms TV i aftes, et Samsung 50" Plasma TV PS50B535, som jeg ser rigtig meget frem til at bruge, og går egentlig bare og venter... :-)

I mellemtiden jeg kommet i tanke om et par ting, som jeg håber i kan svare mig på!

1. Hvordan er det helt præcist med HDMI? Er det dét stik som gør man kan se HD? Altså hvis man vil se Blu-ray, er det så at sætte det i fx. PS3'en, og så til fjernsynet?

2. Mht. burn-in, som plasmaskærme jo kan få, hvor man skal passe ekstra meget på de første 2-300 timer; Gælder de 200-300 timer også, hvis man ser almindelige film?

Håber i kan svare på mine spørgsmål :-D

Tak på forhånd. 8)
Af noxity
Burn fremkommer kun meget sjældent på de nyeste generationer af plasma TV. Du skal bare undgå at have TVet tændt på den samme kanal i lang tid (kanal logo).

HDMI er et digitalt stik som bruges til at overføre lyd og billede i HD-kvalitet.

Du kan godt overfører HD-billede med andre kabler, men de har ikke mulighed for at have lyden med samtidigt.

HDMI giver ikke i sig selv et HD signal, de har bare mulighed for at vise et HD signal.

Hvis du tilslutter en PS3 med HDMI, skal du selv vælge at du vil bruge en HD-opløsning, typisk 1080P.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit indlæg havde ikke så meget med "musik" at gøre, så jeg har flyttet det til TV-sektionen.

Der er åbenbart blusset en diskussion om burn-in op igen, og vi har jo skrevet en hel del om emnet tidligere:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Alt hvad du lader stå på skærmen uden bevægelse kan give burn-in. Hvad enten det er en film på pause, sorte bjælker i top/sider, kanallogoer eller din score i et PS3-spil. ALT hvad der står stille kan give burn-in (med de sorte bjælker er det dog den modsatte effekt: Resten af skærmen er ældret hurtigere end bjælkerne).
Af TGSC
Det burde være et lovkrav at TVstationerne lader deres logo flyde en lille smule rundt.
Rettelse: nå, jeg kan se af ovennævnte vejledning at nogle TV har en tilsvarende funktion. At noget fast flyder en smule udglatter bare fastbrændtheden, men forhindrer det ikke helt. Så der er stadig ingen vej udenom at passe lidt på.
Af MrDanielson
noxity skrev:Burn fremkommer kun meget sjældent på de nyeste generationer af plasma TV. Du skal bare undgå at have TVet tændt på den samme kanal i lang tid (kanal logo).

HDMI er et digitalt stik som bruges til at overføre lyd og billede i HD-kvalitet.

Du kan godt overfører HD-billede med andre kabler, men de har ikke mulighed for at have lyden med samtidigt.

HDMI giver ikke i sig selv et HD signal, de har bare mulighed for at vise et HD signal.

Hvis du tilslutter en PS3 med HDMI, skal du selv vælge at du vil bruge en HD-opløsning, typisk 1080P.
Okay, tusind tak for det - jeg blev klogere på det i hvertfald. :)
Kiggede for sjov på et HDMI kabel, og der stod at et 2m kabel, som kan overføre 1080p, kostede ~300kr, er det ikke dyrt? :)
Af noxity
Når du er nede i den længde kan du sagtens købe det billigste du kan finde. Alle kvaliteter af HDMI-kabler kan levere et 1080P billede + lyd på 2m.

Det er først ved længere kabeltræk at der skal spekuleres i kvaliteten af kablet.
Af Supergris
2 m. HDMI - kabel kan købes hos f. eks. Harald Nyborg i fornuftig kvalitet til ca. 59.50 kr..
Har flere af dem, og de fungerer uden problemer!!!