Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shooter DK
må indrømme jeg lidt havde afskrevet 3D da jeg med gru husker pyrus julekalenderen med pap briller som var noget lort. men så var jeg i fona tidligere på ugen og prøvede en samsung c7005 med dens 3d briller og kæft det var smukt og fungerede bare max. så ville egentligt høre om de andre tv producenter som jeg også overvejer at købe skærm fra også bruger dette 3d system og her tænker jeg på skærme som sony HX900, samsung c8005, panasonic vt20 og lg lx950 eller hvad den nu hedder ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Alle sammen bruger systemet kaldet frame sequential hvor man skiftevis leverer billeder til højre og venstre øje. Det er et aktivt system, hvor brillerne også arbejder sammen med skærmen og skiftevis lukker for billedet til hvert øje.

Alle producenterne er som sådan enige om dette, så det du så fra Samsung gælder også for Sony, LG, Panasonic osv. Der er dog visse forskelle, som primært ligger i brillerne, som ikke kan bruges på tværs af producenterne.
TIl gengæld kan producenterne 3D BLu-Ray afspillere godt anvendes på tværs.

Der er dog stadig billedkvalitet til forskel. På de mange 3D demoer jeg efterhånden har set må jeg sige, at effekten varierer en del. Der kommer til at være gode og dårlige modeller og traditionelle billedelemeter som f.eks. responstid, farver, kontrast osv. har stadig stor indflydelse på oplevelsen.
Af mundt
@ Rasmus

har du set 3d-effekten på både c7705 og c8705 (led)? Hvis ja, var der så forskel? Jeg har set c7705 og var sgu ikke synderlig imponeret over Monsters vs Aliens.
Jeg har en c8705 på trapperne og bliver da nysgerrig om der er forskel..

Mundt
Af Shooter DK
kan ikke huske hvad den 3d film hed jeg så på c7005 i fona men som sagt det så mega godt ud så kan ikke forstå hvis du synes det er grimt. men er selv i tvivl om jeg også skulle tage c8005 for det er nu meget rart med local dimming hvor godt i praksis local dimming er ved jeg så godt nok intet om. dog tror jeg at jeg ender med at lige meget hvad vælge samsung for kan godt lide at skærmene kan konvetere 2d til 3d.
Af mundt
Jeg synes der var meget crosstalk på c7705, og jeg er da lidt bange for, det er det samme på c8705.
Jeg så til gengæld c8705 vise bluray 2d og det så sindsygt godt ud, og det er trods alt det vigtigste for mig! :-)

men Rasmus, nogen forskelle på 3d på de to skærme?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mundt skrev:Jeg synes der var meget crosstalk på c7705, og jeg er da lidt bange for, det er det samme på c8705.
Jeg så til gengæld c8705 vise bluray 2d og det så sindsygt godt ud, og det er trods alt det vigtigste for mig! :-)

men Rasmus, nogen forskelle på 3d på de to skærme?
Jeg kan ikke udtale mig så detaljeret, da jeg kun har set dem få gange. Umiddelbart ser de dog ud til at performe nogenlunde identisk mht. 3D.

Local dimming på Samsung skærme er i øvrigt meget begrænset da de benytter Edge LED og der derfor kun er nogle ganske få zoner.
Af Shooter DK
okay hvis local dimming ikke er nødvendigvis så meget bedre er der så noget der gør at c8005 er den mindre version overlegen eller kan man så lige så godt bare købe c7005 ?
Af red_martians
local dimming på 8705 ser ganske underligt ud. Ved rulletekster til sidst er midten af skærmen oplyst, og der opstår to nærmest perfekt sorte bjælker på hver side af teksten, og der hvor teksten er, er sort mindre sort end det er normalt på LCD... når rulleteksten så er færdig, kan man se hvordan zonerne stille og roligt slukker der-ned-af indtil skærmen er helt sort. Virkeligt et finurligt fænomen.
jeg havde taget en 7705 istedet.. og nok også overvejet plasmaskærmen som alternativ hvis man tænker 46"+
Af Shooter DK
lyder ikke for godt er der andre der kan bekræfte dette for så lyder local dimming jo lidt som noget juks selvfølgelig med mindre de laver en skærm med en led diode bag hver eneste pixel se det kunne være fedt men er det en general mening at local dimming er noget pis ?
Brugeravatar
Af koenigs
Local dimming er generelt helt suverænt... Det er bare Samsung der er bagefter i sidste par generationer, fordi de har valgt at bruge EDGE LED, som er ubrugeligt i forhold til local dimming.

LG, Phillips og Sharp har alle modeller der virker helt fantastisk med local dimming.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, der er generelt ret stor forskel på local dimming systemerne. Hvis dioderne sidder bag selve paneler, som på f.eks. LG LE850N, så har det mange fordele, men hvis man kombinerer det med Edge LED, som koenigs også er inde på, så giver jeg ikke så meget for det.

Det har både Samsung og LG gjort i nogle af deres nye modeller.