Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tthd
Hej FT og dens tilhænger

Jeg er på udkig efter et nyt TV - ligesom alle andre.
På trods af jeg gennemlæser flere indlæg og læser jeres anmeldelser, så kan det bare blive svært at blive enig med sig selv om, hvad der kan tilfredse ens behov. Så dette indlæg er et slags ping-pong dvs. jeg skal bare "ready to go" jeres godkendelse, da jeg allerede har et TV i sigte.

Meget kort om mine krav - skal have nyt TV

Personlige erfaringer:
Har haft LCD og plasma
  • kan bedst lide LCD, men er lidt misunderlig på plasmaens "troværdige" farver.

TV skal hovedsageligt bruges til:
  • PS3 - spille spil og netværkstream
    Film blu-ray/ps3
    Hdmi - bærbar (film og netbrowsning)
På baggrund af det, så ser jeg LCD som et mere oplagt valg.

Vil gerne have EX500, fordi det opfylder mange af mine krav og smuttede også ned i den lokale forretning for at se den i aktion - ikke dårligt :)

Lige pt. sidder jeg med en antenne forening m. analog signal, men også digital dvs. par enkelte kanaler vises i HD igennem deres analog stik.

Håber det har nogenlunde dannet et overblik, hvilket slags TV jeg skal have.

spørgsmål:

Hvad kan i anbefale mig?

budget: max. 7500-8000 (er det fordelvis at smide nogle flere penge i, så er det ikke noget problem, så skal man da bare begynde at spare op)

Skal bare have et TV som jeg bliver rigtig glad for og som er pengene værd.

min. 40' tommer

Meget åbent spørgsmål, men håber i kan på baggrund af mine krav danne et overblik over et passende TV.

Tak for jeres hjælp - TTHD
tthd skrev:Lige pt. sidder jeg med en antenne forening m. analog signal, men også digital dvs. par enkelte kanaler vises i HD igennem deres analog stik.
Selvom det lyder som om du har ret godt styr på det meste selv, så studser jeg lidt over denne bemærkning. Hvis du modtager HD-kanaler, så er de for det første digitale. Derudover, så vil du nok også have adgang til de normale TV-kanaler i digital SD-kvalitet og ikke kun analogt. Er du sikker på, at du ikke forveksler digital SD og analog SD med hinanden? Har du slet ingen digitale kanaler ud over HD-kanalerne?

Hvis du har brændt dig varm på EX500, så er det ikke noget dårligt valg. Jeg ville dog også tage eks. LG SL8500 med i overvejelserne, men samtidigt have for øje at sortgengivelsen ikke vil være på højde med EX500.
Af tthd
jeg lidt over denne bemærkning. Hvis du modtager HD-kanaler, så er de for det første digitale. Derudover, så vil du nok også have adgang til de normale TV-kanaler i digital SD-kvalitet og ikke kun analogt. Er du sikker på, at du ikke forveksler digital SD og analog SD med hinanden? Har du slet ingen digitale kanaler ud over HD-kanalerne?

Hvis du har brændt dig varm på EX500, så er det ikke noget dårligt valg. Jeg ville dog også tage eks. LG SL8500 med i overvejelserne, men samtidigt have for øje at sortgengivelsen ikke vil være på højde med EX500
Hej Yakken

Altså som jeg har forstået på min antenneforening, så er der en del kanaler som bliver sendt i analog signal. Om det som du nævner overfor, det jeg er ikke med garanti sikker på. Håber derfor at du lige kan gøre mig klogere på dette punkt. De har besluttet i vores område at beholde det gamle signal, men har så fået mulighed for at få f.eks DR HD og TV2 Film HD med i pakken som digital, men de fleste danske kanaler er markeret som "digital og analog" hvilket må betyde de sendes i sd signal?

se dette link for de forskellige kanalers signal

http://www.svant.dk/

Jeg har "fuld pakke 3" dvs. den indeholder tv-pakke 1 og 2. Desværre er hjemmesiden indrettet sådan, at man skal klikke på alle 3 typer for at se, hvad den fulde pakke 3 indeholder O_O

Derudover så har de en pind som hedder "Digital Tv"
http://www.svant.dk/1/14291/digitalt-tv.html
GENNEM FÆLLESANTENNEN:

Hvis din fladskærm har en indbygget DVB-C tuner og kan modtage i MPEG-4 format, kan du ukrypteret modtage
DR 1, DR 2, TV 2, DR 1 Update, Kanal Fyn, DR K, DR Ramasjang, DR HD og Folketinget digitalt gennem fællesantennen.

Hvis din fladskærm kun kan modtage i MPEG-2 format, kan du ikke se DR HD og Folketinget, da de udsendes i MPEG-4.
Med DVB-C tuner og en indbygget kortlæser eller en Zaptor boks (DVB-C dekoder) kan du endvidere modtage det digitale spejl
af vore øvrige analoge kanaler. Det kræver et kort fra Stofa (pris 375 kr. årligt).
Der står meget lidt, men er det ikke i bund og grund ligemeget? jeg har besluttet for den slags type TV som primært skal anvendes til bærbar, konsol og film/animation gengivelse via disse medier.

SL8500 har også været med i betragtningen og der er selvfølgelig kun tale om 600+, når det kommer til budgettet. Er der ikke tale om ret meget forskel på det sorte niveau? jeg går ud fra vi taler om de mål som i lavede på sl8000?

Morten skriver
På baggrund af de første anmeldelser der har været rundt omkring på nettet så er sortniveauet på EX500'eren bedre end den er SL8500 som blev af rasmus målt til at være på 0,14cd/m2 (ex500'eren 0,05-0,06cd/m2). Dette vil som udgangspunkt give et bedre kontrastforhold.
Jeg har desværre ikke haft chancen for at se 8500 i aktion, men har en kammerat som havde smidt en DVD i 8000 modellen, og blev ret positiv overrasket over hvordan den klarede dette.

Nu er jeg altså blevet rigtig varm på SL8500 :p

...hvad gør jeg :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din antenneforening har lavet den lidt fesne løsning med kun at føre "must carry"-kanalerne i gratis digital kvalitet, dvs. DR-kanalerne og TV2, samt folktetingskanalen. Resten er ganske rigtigt analogt SD og kun digitalt hvis du køber Stofa. Det vil gøre det noget sværere at få en god TV-oplevelse med en fladskærm - uanset mærke. Det bør du være klar over inden dit køb, da det ikke umiddelbart lader sig løse uden indkøb af et Stofa-abonnement og en digital kortlæser til deres dekoderkort (som puttes i TV'et). Dvs. en ekstra løbende udgift i form af abonnement og kortafgift.

LG har dog en lille fordel idet deres håndtering af SD generelt er lidt bedre end gennemsnittet. Jeg ville bestemt give SL8500 en chance (ja, du kan blot bruge vores test af SL8000 som guide - samme TV, andet frontglas).
Af tthd
Hej Yakken

takker for dine rådgivning :) nu ser jeg frem til et nyt TV.

God fredag og weekend