Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MrDanielson
Et spørgsmål mere!

Er et forholdsvist lyst lokale jeg bor i, så er det rigtigt at plasma er bedst til mørke lokaler? eller hvordan står det til? Nogle pro's som vil komme med lidt info om den her skærm vil være fin til mig, eller :)? vil ikke bare smide 6k efter en skærm som jeg måske fortryder jo.. :)
Af MrDanielson
yakken skrev:Jeg smed et link lidt højere oppe ang. plasma og LCD hvori den del er nævnt:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

det afhænger basalt set af HVOR lyst det er - og hvor sart du er. Du har vel også haft et CRT TV? Det reflekterer ligeså meget.
Er nu ikke så sart med det :)

Sidder ca. 2½ meter fra hvor skærmen skal stå, og hvis det ikke er værrere end på kasse-tv er det jo fint :-D
Hmm, should I buy it? :-)

EDIT: Er lidt bange efter at have læst det om burn-in.. Fordi jeg havde os planlagt at engang imellem smide et kabel fra pc'en til fladskærmen hvis jeg købte den, og der læser jeg det kan forårsage burn-in, pga. windows' menubjælker?? :S
Af Dillerbabs
YES YOU SHOULD!

Som nævnt flere gange før, så kan du jo bruge din returret, hvis retentionen er slem. Hvis du bare er opmærksom på at dit TV ikke skal vise samme billede i længere tid af gangen så burde der ikke være nogle problemer i tilslutning til computeren.
Det er imponerende at du endnu ikke har købt dette TV..!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville ikke anbefale brugen af et plasma-TV til at surfe rundt på nettet, med mindre du kører din browser i 100% fuldskærm (dvs. via F11 på keyboardet og uden menubjælke i bunden). Alt andet arbejde hvor elementerne står stille på dele af skærmen vil give dig retention og med tiden burn-in hvis du fortsætter.

Hvis du laver burn-in i skærmen så gælder din returret IKKE. For at returretten gælder, så skal varen returneres i væsentlig samme stand, hvilket den bestemt ikke bliver hvis du brænder noget fast i den.
Af MrDanielson
yakken skrev:Jeg ville ikke anbefale brugen af et plasma-TV til at surfe rundt på nettet, med mindre du kører din browser i 100% fuldskærm (dvs. via F11 på keyboardet og uden menubjælke i bunden). Alt andet arbejde hvor elementerne står stille på dele af skærmen vil give dig retention og med tiden burn-in hvis du fortsætter.

Hvis du laver burn-in i skærmen så gælder din returret IKKE. For at returretten gælder, så skal varen returneres i væsentlig samme stand, hvilket den bestemt ikke bliver hvis du brænder noget fast i den.
Ja okay, det er så lidt fail må jeg sige - kommer nok ikke til at bruge den til at se film med, men tænker mere på at jeg bare kan sætte pc'en til skærmen så jeg kan se mine film der ;) ? burde der ikke være noget galt med, vel :D?

Derudover så tænker jeg lidt på om sådan et TV egentlig har Wi-Fi så man kan bruge netværksdeling?
Af MrDanielson
Dillerbabs skrev:
YES YOU SHOULD!

Som nævnt flere gange før, så kan du jo bruge din returret, hvis retentionen er slem. Hvis du bare er opmærksom på at dit TV ikke skal vise samme billede i længere tid af gangen så burde der ikke være nogle problemer i tilslutning til computeren.
Det er imponerende at du endnu ikke har købt dette TV..!
Det er selvfølgelig rigtigt :P ! for at være helt sikker, så er retention hvor billedet på en film står stille, eller?

RETTELSE: inde på specifikationerne står der både Full HD og HD ready - hvad skal man regne med?! nogle som har nærstuderet specifikationerne og kan skrive om de kan se hvor mange Hz den er? kan jeg ikke se :S
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HD Ready udelukker ikke Fuld HD. Skærmen har en opløsning på 1920 x 1080, så den er fuld HD. Det første dækker over flere ting som skærmen skal kunne, hvor det sidste kun dækker over en opløsning.

Stort set enhver nyere plasma-skærm opdaterer ved 100 Hz, ellers vil den blinke ligesom et gammelt CRT TV.

Retention er en midlertidigt overstimulering af fosforen, som aftager over tid. Det kommer når du lader elementer af billedet forblive uændret over længere tid - såsom kanallogoer eller menuer på skærmen. Fosforen er mest følsom i starten indtil den er "kørt til", så retention vil være mest fremtrædende i starten, men aftage en smule efter en 2-300 timers kørsel.
Af Dillerbabs
RETTELSE: inde på specifikationerne står der både Full HD og HD ready - hvad skal man regne med?! nogle som har nærstuderet specifikationerne og kan skrive om de kan se hvor mange Hz den er? kan jeg ikke se :S
Er dette en joke?

Inde i den tråd du oprettede den 10. april med samme emne står alle de oplysninger du behøver? Du skriver jo selv at det er Full-HD og spørger om det er 100 Hz, hvilket der er en der har svaret på at, JA det er 100 Hz...
Af MrDanielson
yakken skrev:HD Ready udelukker ikke Fuld HD. Skærmen har en opløsning på 1920 x 1080, så den er fuld HD. Det første dækker over flere ting som skærmen skal kunne, hvor det sidste kun dækker over en opløsning.

Stort set enhver nyere plasma-skærm opdaterer ved 100 Hz, ellers vil den blinke ligesom et gammelt CRT TV.

Retention er en midlertidigt overstimulering af fosforen, som aftager over tid. Det kommer når du lader elementer af billedet forblive uændret over længere tid - såsom kanallogoer eller menuer på skærmen. Fosforen er mest følsom i starten indtil den er "kørt til", så retention vil være mest fremtrædende i starten, men aftage en smule efter en 2-300 timers kørsel.
Ja okay så :)

Hvordan gør man det første stykke tid, for at undgå retention bedst muligt? :)
Af MrDanielson
yakken skrev:Der gør du sådan her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Takker :-)

Lige en sidste ting (umiddelbart - inden jeg sover på om jeg køber det eller ej), hvad sker der så hvis man ser tv - eller bare lader det stå på en TV kanal i 10 timer fx.? kan der ske burn-in på det, eller hvad :)?
Og jeg tænker på om det overhovedet kan lade sig gøre at ske på film??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil nok ikke kunne brænde noget permanent fast hvis du efterfølgende følger anvisninger til udviskning af burn-in, men hvis du lader den brænde med samme billede indenfor de første 200 timer, i så lang tid som du angiver her, så vil billedet sidde fast indtil du aktivt forsøger at udviske det. Det vil kræve en hel del timers White-wash at fjerne fastbrændte elementer efter sådan en behandling.
Af MrDanielson
yakken skrev:Du vil nok ikke kunne brænde noget permanent fast hvis du efterfølgende følger anvisninger til udviskning af burn-in, men hvis du lader den brænde med samme billede indenfor de første 200 timer, i så lang tid som du angiver her, så vil billedet sidde fast indtil du aktivt forsøger at udviske det. Det vil kræve en hel del timers White-wash at fjerne fastbrændte elementer efter sådan en behandling.
Hmm spændende... :-)

Jeg kunne desværre ikke se tv'et da jeg var i Expert idag, så jeg synes selv det er en rimelig stor risiko at tage at bare købe det - men igen, så har jeg heldigvis returret jo :-)

Anyway, nogle som ved hvordan det er med Komplett.dk? Læste at Plasma ikke havde godt ved at blive transporteret hvis det lå ned fx. Og det er Post DK jo ligeglad med.

Hvor mange timer/dag er det godt at have det tændt med plasma de første 2-300timer :-)?