Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Beklager hvis i får mange af sådanne tråde.
Jeg har læst side op og side ned, og det er jo nærmest en videnskab at sætte sig ind i alle de tekniske finurligheder.

Hvad jeg søger
Et HD ready TV. Jeg går meget op i billedkvalitet, så det er vigtigt.
Lyd er mindre relevant, da jeg nok bruger nogle eksterne højtalere til dette. Om det er Plasma eller LCD er for så vidt lige meget, bare kvaliteten er i top. Skal helst være 32>= tommer.

Spørgsmål
Jeg har læst meget om emnet, og jeg har på fornemmelsen at alle kilder ikke var lige korrekte.

1. Har læst at et TV mindst skal have en million pixels for at være HD?

2. Har set nogle anbefale Panasonic TH42PV60E plasma. Denne er så vidt jeg kan se kun 1024*768 dvs <1.000.000 pixels. Hvordan kan den så være HD?

3. Har set nogle mene at 720p giver bedre billede end 1080p i visse tilfælde. Går ud fra at dette evt. godt kunne være sandt? Må have noget med scalering og opløsning at gøre?

4. Er der en opløsning det er mest hensigstmæssigt at have med henblik på scalering etc.? En af mine kollegaer mener at det er 1366*768 eller 1920*1080.

5. Hvad ville du selv købe? :o

Jeg vil helst ikke slippe mere end 15k for et nyt TV.

[UPDATE]
Kan så nævne at det blev en Sharp 37 XD1E. :)
Senest rettet af Gr3y 7. dec 2007, 12:03, rettet i alt 1 gang.
Af Gr3y
OK, hvis ingen kan hjælpe mig, kan folk så ikke blot besvare et par af mine spørgsmål?
Af Jonster
Jeg har ikke de store erfaringer med xbox 360 da jeg selv går og venter på en PS3, men jeg kan da fortælle dig at Microsoft og Samsung i samarbejde præsenteret xbox360'en.

Ad. sp. 5 Jeg ville selv vælge et samsung LCD-tv p.b.a. at samsung og Microsoft har indgået samarbejde. Det må vel alt andet lige betyde at de 2 produkter står godt til hinanden.

Ad. sp. 1 + 2 En af kriterierne for at et tv er HD-ready er at det kan vise mindst 720 horisontale linier progressivt (720p). Panasonic's viser 768!!!

Ad. sp. 3 Jeg vil gå ud fra at der må være en klar forskel på 720p og 1080p. Det som jeg selv har svært ved at se forskel på er 720p og 1080i.
Jeg kører selv med 720p som opskalering på min panasonic harddiskoptager, da jeg synes det står en lille smule bedre.

Ad. sp. 4 Se svar til sp. 3
Af Gr3y
Ad. sp. 1 + 2 En af kriterierne for at et tv er HD-ready er at det kan vise mindst 720 horisontale linier progressivt (720p). Panasonic's viser 768!!!
Men 1024x768 er jo 4:3.

Vil den ikke scalere det underligt når man ser en Dvd i 16:9 f.eks.?
Af Berre
Gr3y: Plasma skærme har ikke firkantede pixels som på LCD skærme, men derimod aflange. Dette skyldes at man ikke kan lave plasma boblerne, som udgør de enkelte sub-pixels, smalle nok.

Det betyder, at på trods af at de fysisk har 1024x768 pixels, så er de i 16:9. Man har altså en lavere horisontal opløsning.
Af Gr3y
ok, ja man lærer noget hver dag.