Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

...selve panelet på et TV bør være sort?
Efter at jeg i sommers købte nyt TV og er begyndt at interessere mig mere for det, så har det virkeligt overrasket mig at Samsung er den eneste af mest roste producenter der har forstået at selve panelet skal være sort for at man får den bedste oplevelse i et oplyst rum. Selv den nye LG LE8500 med local dimming ser grå og utydelig ud i et oplyst rum på trods af at den kan vise 100% sort. Værst er selvfølgeligt LG men især Panasonic plasma paneler.
Jeg kan egentligt ikke så godt lide Samsung TV, men på både deres plasma og LCD TV har de virkeligt forstået at selve panelets farve i høj grad er med til at afgøre hvordan billedets kvalitet opfattes i et ikke mørklagt rum.
Er man virkeligt nødt til at overveje samsung næste gang man skal opgradere hvis man også vil se tv om dagen?

(det ser ud til at LG's nye true black filter hjælper en lille smule, men ikke i nærheden af hvad Samsung kan)
therunemeister skrev:...selve panelet på et TV bør være sort?
Efter at jeg i sommers købte nyt TV og er begyndt at interessere mig mere for det, så har det virkeligt overrasket mig at Samsung er den eneste af mest roste producenter der har forstået at selve panelet skal være sort for at man får den bedste oplevelse i et oplyst rum. Selv den nye LG LE8500 med local dimming ser grå og utydelig ud i et oplyst rum på trods af at den kan vise 100% sort. Værst er selvfølgeligt LG men især Panasonic plasma paneler.
Jeg kan egentligt ikke så godt lide Samsung TV, men på både deres plasma og LCD TV har de virkeligt forstået at selve panelets farve i høj grad er med til at afgøre hvordan billedets kvalitet opfattes i et ikke mørklagt rum.
Er man virkeligt nødt til at overveje samsung næste gang man skal opgradere hvis man også vil se tv om dagen?

(det ser ud til at LG's nye true black filter hjælper en lille smule, men ikke i nærheden af hvad Samsung kan)

Snakker vi her selve den farve som skærmen har når den er slukket? For der kan jeg kun give dig ret angående Pana's plasma TV .. Det er gråt og ikke sort.

Det generede dog ikke mig synderligt, men jeg lagde dog mærke til det i mørke scener både når rummet var oplyst eller mørklagt
Af therunemeister
Det er lige netop det jeg mener. Det virker som den dummeste simple lille ting, men er åbenbart utroligt svært for nogle producenter. LG plasma TV kommer udenom det ved at være meget lysstærke, men Samsungs løsning virker bare som den rigtige løsning. Philips local dimming TV har iøvrig også et kulsort panel...men Philips er ikke lige på billedkvalitets-radaren.
Billedet herunder viser præcist hvad jeg mener. Til venstre, et lower-end Samsung, til højre high-end LG LE8500.
[img]http://i41.tinypic.com/1g26w3.jpg[/img]

Og nej, det er ikke bare billedet der gør det. Sådan ser det også ud i virkeligheden...selvom det måske er liiidt overdrevet på billedet.
therunemeister skrev:...selve panelet på et TV bør være sort?

I forhold til at vise sort om dagen bør du da overveje lige præcis Panasonic fra G20 og opefter. De har jo i forhold til mange andre gjort noget ved reflektionerne og gjort panelerne mere lysstærke så farverne står klarere og mere intense. Jeg ved ikke hvorfor du lige tænker på Samsung som god til at vise sort i dagtimerne ?
Af therunemeister
G20 er slemmere end de fleste. Skærmen er mørkegrå, ikke sort. Ligner G10 på en prik. Det er korrekt at de har nedbragt reflektioner, men hvad hjælper det når panelet er helt gråt? I et oplyst rum bliver sort aldrig bedre end panelets farve. Selv mit LG PS8000 klarer sig bedre om dagen end G10/G20 når vi snakker om opfattelsen af sort i et oplyst rum.
Som illustreret på billedet ovenover, så har Samsung fat i den lange ende på det område.
Af retardo
Nu har jeg selv læst den tråd fra Avforums hvor du har fået det billed fra, og der var der adskillige brugere som mente at det billed var misvisende og ikke stemte overens med virkeligheden. Var selv ude og se Samsungs 7000 og 8000 serie igår, samt LG LE850. LE850 var fuldstændig lige så god som sumsung skærmene medhensyn til at vise sort, og medhensyn til gensær.

Så selvom det billed der råver til guderne om at holde sig fra LG f.eks, så stemmer det ikke overens med virkeligheden efter min mening.

Generelt er problemet bare at næsten alle skærme er glossy nu om dage, og at ingen producenter formår at lave en refleksbehandling som er bare i nærheden at den der er på f.eks. et B&O tv.
Af Shooter DK
jeg har selv en nu ældre samsung skærm 40LE-M87 model som jeg synes performer perfekt når det kommer til sort hvilket også kan læses i flatpanels.dk anmeldelse af min skærm. dog er der så andre ting der kunne være bedre men er godt tilfreds ville bare gerne snart have en større skærm glæder mig til at se pris på samsungs plasmå topmodel C8000 og hvor godt den virker i en anmeldelse.
Af Senic
Det er i hvertfald ikke det jeg har læst i div. test - bla. også her på sitet. Det er vel også et spørgsmål om indstilling og rette profil. ?
Af therunemeister
@retardo: Nu var det også mest for at illustrere. Det er naturligvis baseret på egne oplevelser, og ikke på et tilfældigt billede fra en forum tråd. (det var heller ikke for at illustrere reflektioner ligesom i tråden, men for at vise farveforskellen). Jeg tror at du har sammenlignet de to skærme i et lettere lydkontrolleret miljø. Så LE850 igår, og sammenlignet med Philips eller Samsung LCD skærme (selv de lidt billigere), så var panelet ret gråt. Hvis lokalet er lidt mørkere vil der naturligvis ikke være nogen forskel, og LE850 vil endda nok vinde.

Mht. glossy og refleksbhandling, så ser jeg ikke reflektioner som det store problem (mit PS8000 er et spejl), men det er udelukkende selve panelets farve jeg mener bør være kulsort.

@Shooter DK: Jeg har også et Samsung LCD tv i soveværelset, og er fint tilfreds når lyset er tændt...dog ikke når der er mørkt. Det samme vil være gældende på M87 da panelet rigtigt nok er kulsort, men har et sortniveau på 0,2 cd/m2 hvilket sammenlignet med f.eks. G20 er temmeligt højt. Det vil gøre G20 til vinderen i et mørkt rum, men M87 vinderen i dagslys.(da man ikke vil kunne se 0,2 cd/m2 i mere ambient belysning)

@Senic: Tests fokuserer aldrig på panelets farve. Har ikke set det nævnt i G10, G20, PK950, LE850N, B855, eller nogle andre anmeldelser. De fokuserer næsten altid på hvor meget lys det slipper igennem panelet når det viser sort, og i år også en del på refleksioner. Det har intet med indstillinger at gøre, da der ikke er en indstilling der kan ændre hvilken farve selve det fysiske panel er ;) (når tv'et eksempelvis er slukket)
Af WhiteDog
Lige præcis therunemeister. Du er ikke alene med de tanker.

Jeg tænker også på om fokus på skærmen, specielt når de bliver anmeldt af redaktionen her, måske kunne gå lidt ud over deres sædvanlige tests, som altid finder sted i et mørkekammer og hvor sort bare aldrig kan blive sort nok.
Jeg tror også at mange mennesker ser mindst lige så mange film i en stue, som IKKE er kul sort og derfor blive de hersens reflektionsdæmpet grålige skærme altså ikke så gode, som anmelderne her på siden, gør dem til.
Af LaMancha
Jeg er helt enig,

Hader det grå panel, har så købt Samsung den her gang så det er ikke et problem, men især G10/20 og LG8500 og 9000 er det så slemt at jeg ikke gider have det hængende. Dog mindes jeg ikke problemet var på LG850
Af noxity
Det er også én af grundene til at jeg ikke springer på Plasma vognen.

Jeg synes det ser så forkert ud med en nærmest grå/gul baggrund. Det er irriterende at se på når skærmen er slukket, og når der er dagslys.