Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Den bedste 20" Wide?

Samsung SyncMaster 215TW
4
44%
ViewSonic VX2025wm
1
11%
Dell 2007WFP
2
22%
ASUS PW201
2
22%
Af donnieb
Hej alle sammen

Som sagt leder jeg efter en bedste 20" widescreen monitor. Jeg har researchet lidt og har fundet frem til fire kanditater. Om disse er de bedste ved jeg ikke men nok ikke de dårligste.

Samsung SyncMaster 215TW

ViewSonic VX2025wm

Dell 2007WFP

ASUS PW201

Jeg syntes hver skærm har sin fordel lige fra design til ydeevne. Jeg vil prioritere ydeelse og derefter design. Hermed ikke sagt at designet ikke har betydning. Derimod har prisen i dette tilfælde ingen betydning!! Dette handler udelukkende om hvad der er bedst i denne kategori af skærme?

Skærmen skal bruges til fotoredigering, grafikarbejde og en smule gaming.

Der findes sikkert flere skærme der burde være med i dette spørgsmål, så sig frem hvis i kommer på nogen?

på forhånd tak
Af Mokkat
nu er dell'en hoppet op i det normale prisniveau igen, så kan du osse godt tage nec 20WGX2 med :D
Er i hvert fald positivt overrasket over den
Af donnieb
Ja jeg har imellemtiden også set på netop den skærm og den virker også som et godt bud.
Syntes lige jeg vil smide et link til den så alle er med:

NEC MultiSync LCD20WGX2

Jeg er dog ikke kendt med mærket NEC... det er gået min næse forbi.

En anden jeg faldte over var LG L204WT
Nu ved jeg godt at jeg nævnte at prisen ikke havde noget at sige. Men denne skærm koster kun det havle af de andre gør, og er på papiret lige så god hvis ikke bedre...? Har jeg overset noget eller hva f******?
Hvordan kan den være så billig? Eller er den lige så god??
Af donnieb
Jeg har efterhånden læst mange test på forskellige hjemmesider, og den ene modsiger den anden... det virker som om magasinerne er lige så meget i tvivl som jeg er. Dog fandt jeg en test der var ret interessant, nemlig en top 5 af de monitorer jeg søger:PC WORLD's top 5 Wide Screen 20" Monitors

Hvad mener i iøvrigt om de test de forskellige magasiner laver... er de sande eller for de bare penge for reklamen??? :o ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Grunden til at LGs model er så billig ift. de andre er at den benytter et TN panel hvor de andre har enten P-MVA, S-PVA eller S-IPS som er væsentlig dyrere og bedre paneler.

Magasinernes tests af skærmene er ofte ret overfladiske og de lugter af og til af at der er betalt penge fra producenten/forhandleren for at få en hæderlig omtale. Jeg har desværre set samme fænomen med danske magasiner hvor en (af mig) kendt forhandler fik at vide at hvis han betalte X antal kroner så ville hans vare modtage en positiv kritik.

Som spilleskærm vil NEC'en nok være den bedste, men ingen af modellerne ligger i den dårlige ende af skalaen. Hvad definerer du desuden som "ydelse"? Er det gode farver, hurtig respons eller høje betragtningsvinkler?
Af donnieb
Som sagt skal skærmen bruges til fotoredigering, grafikarbejde og en smule gaming. Så farver er vigtigt men også kontrast og lysforhold og ikke mindst responstid som min må være 8ms (det definere jeg som normalt).
Men ved ikke om der er en af modellerne der specifikt er bedre til f.eks. fotoarbejde...? Nu siger du NEC til gaming med respons på 6ms det er selvfølgelig vigtigt specielt til gaming.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NEC'en har vist sig at være specielt hurtig, men når det kommer til farvegengivelse så er kontrastskærmen der sidder foran panelet meget uheldigt, så med mindre du sidder i et mørkt rum uden lyskilder bag dig, så er dette ikke skærmen for dig.

Til fotoredigering ville jeg stadig satse på et S-IPS panel, som du finder i Dell 2007WFP eller et S-PVA panel som findes i Samsung 215TW. Jeg benytter selv en skærm med S-PVA panel og er ganske godt tilfreds med farvegengivelsen, selvom betragtningsvinklerne er en anelse lavere end for S-IPS panelerne.

Personligt synes jeg dog at Dell skærmen er for dyr, især fordi den netop har været på tilbud til 3500 kr. hvilket gør det lidt bittert at købe den til fuld pris nu. Desværre går der mindst 3 uger før den kan komme på tilbud igen da det er 2007FP der køres kampagne på for tiden.
Af donnieb
Da farvegengivelse er et vigtigt kriterie for mig kan jeg da udelukke NEC'en.
Jeg har hørt en masse om både Dell'en og Samsung'en(som nok pt er dem jeg hælder til) men ingen kan rigitgt fortælle mig noget om Asus'en?
Jeg er klar over at den er ny og Asus har måske ikke den lange historie indenfor skærme? Men da den i forskellige tests og omtaler i på internationale sites får ret god omtale(på ligefod med Dell, NEC og Samsung) virker den interresant. Jeg har heller ikke kunnet finde frem til hvilket panel den bruger?
Brugeravatar
Af ravnk
Hvis du skal undgå reflektioner og overvejer Asus, bør du nok lige læse dette :

You can't avoid seeing your own reflection when using the PW201, so it's perfect for narcissists. Ironically, the Asus Web site says the screen uses an 'anti-reflection glare-type LCD panel' but the text might as well read 'auntie-selection flare-hype PCP flannel' -- there's so much reflectivity that we didn't notice its anti-reflecting technology.

sakset herfra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det irriterer mig egentlig lidt at så mange af vores brugere har problemer med at finde frem til paneltyperne i skærmen, når vi nu HAR et panelsøgningsværktøj direkte på forsiden...
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Hvis du søger heri finder du ud af følgende:
Asus PW201 (widescreen) har et 20 tommer 8 ms (g2g) P-MVA (AUO M201EW01 V0) panel.

Søger du herefter på panelet AUO M201EW01 så kan du se at det bruges i f.eks. Asus PW201, Viewsonic VX2025 og Acer AL2032W (samt et par stykker mere).

Asus har tydeligvis også implementeret deres kontrastskærm på PW201 så den vil fungere ligesom NEC'en.
Af donnieb
Ok sorry jeg ikke lige har set søgefunktionen men tak for reminderen!
Iøvrigt meget interessant at skærmene består af de samme paneler fra den selv samme producent. Det anede jeg ikke... den umiddelbare konklusion ville være at vælge en skærm som også laver sit eget panel... det må da være det bedste :o ?

Det som det egentlig kommer ned til er altså hvilket panel der er bedst S-IPS eller S-PVA?

Hvis Asus skærmen her det samme problem som NEC'en. Så vil jeg også udelukke den.

Så er der tilbage:

Samsung SyncMaster 215TW

ViewSonic VX2025wm

Dell 2007WFP

Selvom Dell og Viewsonic bruger samme panel?
Af donnieb
Det sidste jeg skrev var noget sludder Viewsonic'en og Dell'en bruger ikke helt det samme panel!!
Af donnieb
Samsung SyncMaster 215TW (S-PVA )

ViewSonic VX2025wm (P-MVA)

Dell 2007WFP (S-IPS)

Er panelet i virkeligheden et spørgsmål om smag eller er der fordele og ulemper. Disse skærme har nogelunde det samme på papiret?
Af Mokkat
jeg vil lige påpege at når yakken nævner et problem med NEC'ens Opticlear coating, så består det i at skærmen vil reflektere lyskilder, feks. skrivebordslampe, hvis disse befinder sig direkte bag skærmen, ikke ulig en CRT skærm.
Farvegengivelsen skades derimod ikke pga den reflekterende coating, tværtimod. Rasmus roser skærmen i sit review, bl.a. for farverne

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... art_from=&