Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har læst testen af Panasonic tx-p42g10 på flatpanels og ser den har fået gode anmendelser, men Tænk har skrevet i deres anmendelse "Dette tv kan ikke anbefales. Farverne er forvrængede og der er meget støj i billederne. Højt strømforbrug." Den fik bundkarakter i testen.
Det får jo en til at tænke over sit valg af tv...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
TÆNKs artikel har været fremhævet nogle gange herinde. Der findes et par tråde omkring det.

Generelt må jeg dog sige, at jeg til stadighed er forundret over TÆNKs testresultater hvad angår fladskærme. Deres vindere illustrerer også, at de har nogle lidt forskruede testparametre, som hvert fald ikke favoriserer god billedkvalitet.

Det er jo ikke kun FlatpanelsDK der har anbefalet G10. Det har der været rimelig stor enighed om i stort set alle faglige medier, der beskæftiger sig med billedkvalitet. TÆNK har i min bog en meget lille troværdighed hvad angår test af fladskærme. Andre produktområder klarer de noget pænere.
Af Th@mas
Rasmus Larsen skrev:TÆNKs artikel har været fremhævet nogle gange herinde. Der findes et par tråde omkring det.

Generelt må jeg dog sige, at jeg til stadighed er forundret over TÆNKs testresultater hvad angår fladskærme. Deres vindere illustrerer også, at de har nogle lidt forskruede testparametre, som hvert fald ikke favoriserer god billedkvalitet.

Det er jo ikke kun FlatpanelsDK der har anbefalet G10. Det har der været rimelig stor enighed om i stort set alle faglige medier, der beskæftiger sig med billedkvalitet. TÆNK har i min bog en meget lille troværdighed hvad angår test af fladskærme. Andre produktområder klarer de noget pænere.
Tænk laver ikke selv deres test, det er stort Tysk testinstitut hvor Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerblade i International Consumers Research and Testing, ICRT.

Desuden falder G10 igennem på billedkvaliteten på DVB-C MPEG4 som du ikke tester samt DVB-T MPEG4 i HD og SD som vist ikke kørte da du testede (var det ikke kun MPEG2) så du udtaler dig om noget du ikke har testet..... desuden på strømforbruget, så jeg kan ikke helt forstå du er fornægtende overfor testen da de tester ting du ikke testede. Har du overhovet læst Tænk testen?

Jeg mener forøvrigt at det er en mangel på testene at der ikke testes på DVB-C da en evt. dårlig tuner ikke vil fremgå/fanget af testen og med tanke på hvormange der bruger DVB-C er det vel træls at købe et tv man tror er Award vinder og så laver det et crappy DVB-C billede.

Og nej der er ikke for at flame Panasonic da jeg selv har købt det.

Mvh
Thomas
Af lennon
Jeg så da også gerne at DVB-C tunere fik et ord med på vejen . Men omvendt kan man sige at hvis den primære billedkvalitet er OK, kan man altid supplere og optimere med bedre perifært udstyr som ekstern tuner, højtalere/soundbar, remote osv .
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Th@mas skrev:Tænk laver ikke selv deres test, det er stort Tysk testinstitut hvor Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerblade i International Consumers Research and Testing, ICRT.

Desuden falder G10 igennem på billedkvaliteten på DVB-C MPEG4 som du ikke tester samt DVB-T MPEG4 i HD og SD som vist ikke kørte da du testede (var det ikke kun MPEG2) så du udtaler dig om noget du ikke har testet..... desuden på strømforbruget, så jeg kan ikke helt forstå du er fornægtende overfor testen da de tester ting du ikke testede. Har du overhovet læst Tænk testen?

Jeg mener forøvrigt at det er en mangel på testene at der ikke testes på DVB-C da en evt. dårlig tuner ikke vil fremgå/fanget af testen og med tanke på hvormange der bruger DVB-C er det vel træls at købe et tv man tror er Award vinder og så laver det et crappy DVB-C billede.

Og nej der er ikke for at flame Panasonic da jeg selv har købt det.

Mvh
Thomas
Som jeg har skrevet i nogle af de tidligere tråde omkring TÆNKs tests, så er jeg udmærket klar over, hvem der står for dem. Jeg har endda flere gange forsøgt at kontakte dem for at få klarlagt deres testkriterier og grundlag, men de har ikke ønsket at svare.

Problemet med testen er jo, at den ikke kun går imod vores testresultater, men hele branchens. Derfor må vi branchefolk jo nødvendigvis rette den nødvendige kritik - uanset hvem der leverer. Det står TÆNK frit for at benytte hvem de ønsker til deres tests, men i sidste ende er de repræsentant for resultatet.

Vi har ikke mulighed for at teste med DVB-C her, fordi der i testlokalerne ikke kan installeres kabel-tv. Der findes heller ikke kabler ude i vejen, fordi det er et industrikvarter. Derfor er vi begrænset til DVB-S og DVB- - desværre.

Jeg kender godt strømforbruget på G10, men vi havde ikke måleudstyret dengang testen blev udført. Det er dog ikke anderledes end mange andre plasma-Tv. Uanset hvad, skal det jo ikke vægte for parametre såsom billedkvalitet.
Af cableguy
Det optimale ville være, hvis I også kunne teste skærmens DVB-C tuner. Jeg ved ikke, om det er generelt for alle tv-producenter, men Panasonic falder igennem på billedkvaliteten når snakken går på DVB-C tuneren. Jeg har selv et G10 og en HD-boks fra YouSee og sidstnævnte er G10 overlegen i billedkvalitet.
I jeres test af G10 står der bl.a. at "skærmens gengivelse af almindelige Tv signaler eller det man også kalder SD (standard definiton) er en af G10 serien absolutte styrker...
Men er det ikke en ekstern tv-tuners fortjeneste?
Af xcardman
kan ikke lade være med tænke på Nikolaj Sonne fra so i ding
se hans ansigt udtryk da han nævnte tænk test O_O

billedekvalitet er vist et punkt de springer over
Af lennon
cableguy skrev:Det optimale ville være, hvis I også kunne teste skærmens DVB-C tuner. Jeg ved ikke, om det er generelt for alle tv-producenter, men Panasonic falder igennem på billedkvaliteten når snakken går på DVB-C tuneren. Jeg har selv et G10 og en HD-boks fra YouSee og sidstnævnte er G10 overlegen i billedkvalitet.
I jeres test af G10 står der bl.a. at "skærmens gengivelse af almindelige Tv signaler eller det man også kalder SD (standard definiton) er en af G10 serien absolutte styrker...
¨

Det er selvfølgeligt en forudsætning at SD signalet er ok, - og i så fald performer Pana G10 SD fornemt ( - som jeg tolker det ). Andre TV kan performe dårligt på SD uanset signalkilde.
Af coffee
Hvem andre har testet Panasonic g10, jeg kan ikke lige finde noget på nettet.
Det kunne være rart at læse andres test af fjernsynet nu da FP har testet positivt og Tænk negativt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
cableguy skrev:Det optimale ville være, hvis I også kunne teste skærmens DVB-C tuner. Jeg ved ikke, om det er generelt for alle tv-producenter, men Panasonic falder igennem på billedkvaliteten når snakken går på DVB-C tuneren. Jeg har selv et G10 og en HD-boks fra YouSee og sidstnævnte er G10 overlegen i billedkvalitet.
Jo i testen er det. Tv'et har dog også indflydelse på hvad der kommer ud i sidste ende, selvom man benytter en boks.
Af cableguy
Rasmus Larsen skrev:
Jo i testen er det. Tv'et har dog også indflydelse på hvad der kommer ud i sidste ende, selvom man benytter en boks.
Er det så ikke lidt tricky, når I skriver at G10 performer godt ved gengivelse af alm. tv signaler? Mit udsagn er, at G10 alene ikke klarer den opgave overbevisende.
Af Kratz
Rod1983 skrev:
coffee skrev:Hvem andre har testet Panasonic g10, jeg kan ikke lige finde noget på nettet.
Det kunne være rart at læse andres test af fjernsynet nu da FP har testet positivt og Tænk negativt.
Here you go:

http://www.avforums.com/reviews/Panason ... eview.html

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 415146.htm

God fornøjelse 8)
Og det viser jo sådan set ganske tydeligt, at alle seriøse test sites entydigt peger på G10 som en fremragende skærm!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
cableguy skrev:Er det så ikke lidt tricky, når I skriver at G10 performer godt ved gengivelse af alm. tv signaler? Mit udsagn er, at G10 alene ikke klarer den opgave overbevisende.
Det er jo ret klart angivet i testen, at vi tester på DVB-T og DVB-S. Ja, det er ærgeligt at der ikke er kabel-TV i bygningen, men det kan der ikke rigtigt ændres ved, da der slet ikke er kabelTV-installationer i vejen - det er ikke et spørgsmål om uvilje.