Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Når jeg sidder og ser programmer på DR HD, så kan man jo næsten ikke vente på, at ALLE tv kanaler, sender i 720p, eller det der er bedre.

Især synes jeg TV3 PULS, har et ret dårligt billede.
Var det ikke i 2012, at vi i det mindste overgår til mpeg 4? Men betyder det også, at vi endelig får HD, over hele (næsten) linjen?
Af noxity
Mpeg4 er ikke lig med HD.

Mpeg4 er et mere komprimeret stream, du kan altså sende flere informationer på mindre plads. Derfor sendes HD-kanaler kun i mpeg4, da det ville fylde for meget med mpeg2.

Når vi i 2012 går over til mpeg4, så er det kun DVB-T (Det luft baseret net som Boxer bruger) der går over til mpeg4. Det er ikke ens betydende med at Yousee, Stofa, Canal Digital og Viasat gør det samme. De har alle hver deres tidsplan for lige præcis deres sendenet. Stofa og Yousee sender f.eks stadig analogt.

TV3 Puls er en af de bedre kanaler på min Yousee forbindelse. Men det kommer meget an på den enkelte udbyder. De bestemmer hvor meget båndbredde hver kanal får, og hvad der er lige så vigtigt, hvor hårdt de komprimere signalet. Jo mere de pakker det, jo værre bliver det.
Af dkscan
noxity skrev: Når vi i 2012 går over til mpeg4, så er det kun DVB-T (Det luft baseret net som Boxer bruger) der går over til mpeg4.
Boxer-kanalerne har været i MPEG4 hele tiden. Det er kun MUX1, altså DR1, DR2 og TV2, der i dag anvender MPEG2 og de skifter som nævnt til MPEG4 i 2012.