Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MrDanielson
Hejsa ;)

Jeg har kigget meget på dette tv hos komplett:

Et 50" plasma tv med full hd og det hele - men jeg ved så forbandet lidt om hvad jeg skal kigge efter at jeg er lidt i tvivl - eller jeg ved at den skal have dvb-c/t tuner, selvf helst full hd og MPEG 4 tuner - ved ikke hvad mere, mht. hz osv.

Og skal man vælge plasma eller LCD :)?

Tak på forhånd!

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=444139
Af kskruger
MrDanielson skrev:Hejsa ;)

Et 50" plasma tv med full hd og det hele - men jeg ved så forbandet lidt om hvad jeg skal kigge efter at jeg er lidt i tvivl - eller jeg ved at den skal have dvb-c/t tuner, selvf helst full hd og MPEG 4 tuner - ved ikke hvad mere, mht. hz osv.

Tak på forhånd!

Det er en ganske god skærm du har fundet og til en ret god pris. Og du finder ingen LCD, der kan være med i den størelse og til den pris. Den kan du rolig købe.

Da det er en plasma skærm, skal du være opmærmksom på, at der kan forkomme retention ved især spil. Dvs. hvis samme billede eller logo har været på skærmen længe, kan det ses svagt i baggrunden, når der kommer et nyt billede på. Men det forsvinder hurtigt og er ikke noget farligt.
kskruger skrev:
MrDanielson skrev:Hejsa ;)

Tak på forhånd!

Det er en ganske god skærm du har fundet og til en ret god pris. Og du finder ingen LCD, der kan være med i den størelse og til den pris. Den kan du rolig købe.

Da det er en plasma skærm, skal du være opmærmksom på, at der kan forkomme retention ved især spil. Dvs. hvis samme billede eller logo har været på skærmen længe, kan det ses svagt i baggrunden, når der kommer et nyt billede på. Men det forsvinder hurtigt og er ikke noget farligt.
Ahh okay .. :)

Er der ellers nogen umiddelbar forskel på plasma og LCD ? :)
Positive/negative ting. :P?
Af kskruger
Ja der er en del forskel på Plasma og LCD, begge har fordele og ulemper. Personligt, synes jeg plasma giver det bedste og meste naturlige billede, mens andre synes LCD er bedst.

Plasma har dog den fordel, at de ikke er så kostbare indkøb, som LCD er. F.eks den Samsung 50B530 som du har kigget på, koster omkring 7000,- i indkøb for et 50" det kan du ikke få et LCD for i samme str.

Læs mere om plasma og LCD her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#2
Af MrDanielson
kskruger skrev:Ja der er en del forskel på Plasma og LCD, begge har fordele og ulemper. Personligt, synes jeg plasma giver det bedste og meste naturlige billede, mens andre synes LCD er bedst.

Plasma har dog den fordel, at de ikke er så kostbare indkøb, som LCD er. F.eks den Samsung 50B530 som du har kigget på, koster omkring 7000,- i indkøb for et 50" det kan du ikke få et LCD for i samme str.

Læs mere om plasma og LCD her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#2
Hmm, det hjalp mig sgu ikke det store må jeg indrømme :/

Den eneste umiddelbare forskel er at der på nogle områder er Plasma mørkere så vidt jeg kan se, og på andre områder er plasma mere klart i det.?
Af MrDanielson
Og jeg kom også til at tænke på om der er nogle der har personlige erfaringer med TV'et og kan fortælle noget? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MrDanielson skrev:Den eneste umiddelbare forskel er at der på nogle områder er Plasma mørkere så vidt jeg kan se, og på andre områder er plasma mere klart i det.?
Ahhh, så må du vist lige læse min artikel igen. Der er ret mange forskelle på de to teknologier i almindelighed, hvor betragningsvinkler, burn-in, responstid og effektforbrug er nogle af de ting, der er til at forholde sig til.
Af MrDanielson
[BUMP]

Igen har de på tilbud!

Noget som er værd at købe?????

Generelt
Produkttype 50" plasma TV
Serie 5 Series
Digitalt tv certifikation HD ready
Video Grænseflade Komponent, komposit, HDMI, SCART
HDMI Port Antal 3 port(e)
PC grænseflade VGA (HD-15)
HDCP-kompatibel Ja
Timerfunktioner Dvale
Dimensioner Med stander
Bredde 123 cm
Dybde 29 cm
Højde 82.2 cm
Vægt 37.9 kg
Visning
Diagonal størrelse 50" - widescreen
Teknologi Plasma (PDP)
Opløsning 1920 x 1080
Display Format 1080p (FullHD)
Billedformatforhold 16:9
24p teknologi 1080 24p Real Movie
Progressiv scanning Progressiv scanning (liniefordobling)
Egenskaber Tændt-slukket timer, Auto Power Off, Wide Color Enhancer 2, Anynet Plus, DNIe+, RiksTV, FilterBright
Digital tvtuner
Digital TV Tuner DVB-C, DVB-T
MPEG Profiler og Niveauer MPEG2 MP@HL, MPEG2 MP@ML, MPEG4 AVC/H.264 HP@L4
MPEG Dekoder MPEG-4
Videoegenskaber
HDTV Ready Ja
Teletekst Ja
Elektronisk programguide Digital EPG
Fjernbetjening
Type Fjernstyring - infrarød
Fjernbetjenings Model Samsung TM950
Lydsystem
Lydudgangsmodus Stereo
Digital lydformat Dolby Digital Plus output
Højttalere inkluderet 2 højttalere
Udgangseffekt/i alt 20 Watt
Højttaler(e) 2 x højttaler for højre/venstre kanal - indbygget - 10 Watt
Tilslutninger
Forbindelsestype 2 x HDMI ( 19-pin HDMI, type A ) - bagside
1 x HDMI ( 19-pin HDMI, type A ) - side
1 x Sammensat video/audio input ( RCA-phono x 3 ) - side
1 x komponentvideoindgang ( RCA-phono x 3 ) - bagside
1 x SCART ( 21-PIN SCART ) - bagside
1 x VGA-indgang ( 15 PIN D-Sub (DB-15) ) - bagside
1 x Digital lydudgang (optisk) ( TOS-tilslutning ) - bagside
2 x lydindgang ( 3,5 mm stereo mini jack ) - bagside
1 x lydindgang ( RCA-phono x 2 ) - bagside
1 x lydudgang ( RCA-phono x 2 ) - bagside
Med holder 1 x Common Interface slot
Stander & Beslag
Stativ Inclusive Ja
Stativ Design Tabletop
Stativ Features Drejbar
Standardmontering af fladt panel 400 x 400 mm
Effekt
Effektenhed Strømforsyning - intern
Strømforbrug stand-by/sov 0.3 Watt
Strømforbrug ved drift 250 Watt
Dimensioner & vægt detaljer
Dimensioner & vægt detaljer Panelskærm uden stander - 123 cm x 7.3 cm x 77 cm x 32.8 kg
Panelskærm med stander - 123 cm x 29 cm x 82.2 cm x 37.9 kg
Mål & vægt (forsendelse)
Bredde (forsendelse) 154 cm
Dybde (forsendelse) 29 cm
Højde (forsendelse) 88.5 cm
Vægt (forsendelse) 44.5 kg
Af Bob_the_Builder
Jeg har den model der hedder 551 - også fra Komplett, gav 6800,- og jeg er meget tilfreds. Der er lidt Retention, men billedkvaliteteten er virkelig god - også med sport. Ingen slør overhovedet!

Hvis du spiller meget eller skal bruge den som PC monitor kan Retention være et problem - ellers bare slå til!
Af MrDanielson
Bob_the_Builder skrev:Jeg har den model der hedder 551 - også fra Komplett, gav 6800,- og jeg er meget tilfreds. Der er lidt Retention, men billedkvaliteteten er virkelig god - også med sport. Ingen slør overhovedet!

Hvis du spiller meget eller skal bruge den som PC monitor kan Retention være et problem - ellers bare slå til!
Hmm, den skal mest bruges til film - men da den ikke er 100Hz , vil jeg så få et problem? :) og ja lidt spil vil den blive brugt til, men ikke meget..
Af xcardman
alle plasma skærme har 100 hz.

100hz på et lcd er noget lidt andet
Af MrDanielson
xcardman skrev:alle plasma skærme har 100 hz.

100hz på et lcd er noget lidt andet
Nå for søren :-)

Men altså, er det et tv der vil være værd at købe - jeg tænker egentlig mest på billedekvalitet, mm.

Og er der nogen der i korte træk kan forklare forskellen på plasma/LCD?
Af akanhjo
Som yakken sagde, læs artiklen om forskellen på de to teknologier.. men helt overordnet så er plasma en teknologi der giver et mere roligt og varmt billede frem for lcd som er mere mat og koldt i billedet. plasma giver tit mange reflektioner fra lys og vinduer, her klarer lcd sig noget bedre pga af den matte overflade. dernæst er der en masse med strømforbrug, retention, slør osv. osv.