Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, nu opretter jeg endnu en af disse tråde. Jeg ved at mange synes de er drøn-irriterende, men nu gør jeg det alligevel.

Sagen er, at jeg er skal have mig et nyt TV. Jeg har aldrig ejet et fladskærmsTV, men nu skal det være. Jeg har læst mig ganske skel-øjet på nettet, og især herinde, og noget hænger der ved, men stadig føler jeg mig på lettere gyngende grund, og beder derfor nu jer om råd/input/meninger/vejledning.

Mine krav :
  • FullHD
    Mpeg4
    DVB/T - DVB/C
    mindst 40", max 42"
    LCD (edge-led ikke krav, hellere godt billede end ultra-tynd skærm)
    meget nødigt over 8000kr, meget-meget nødigt mere end 10.000, og meget gerne mindre. Elsker at få mest muligt for mine skillinger
Dette er vel mine grund-krav. Er der noget jeg har overset ? Selvfølgelig må TV´et hjertens gerne have flere finesser og funktioner, men stadig vil jeg hellere prioritere billed-kvalitet, over smarte features/finesser/design. Design er ikke ligegyldigt, men ikke alfa og omega.

Min egen interessant-liste so far :
  • Sharp LE920/820/810 (Nok for dyr, detsværre :( )
    Sony HX700
    Sony EX500
    LG SL8000/8500 (hvad er forskellen ?)
Så kigger jeg også på Samsung, men er simpelthen løbet sur i deres store udvalg, og kryptiske model-betegnelser. Så hvis nogen lige kan hive en Samsung-model frem, som jeg bør kigge på, er det super. Jeg har i en del år kun brugt Samsung monitorer til PC´er, og har da også lidt andet Samsung isenkram, og generelt har Samsung aldrig svigtet mig.

Nå, det var en lang smøre. Jeg håber nogle af jer erfarne/mere videne brugere herinde, har orket at læse det til ende, at det giver lidt mening, og at I så vil ofre tid på en f****** noob som mig.

På forhånd tak
:)

Ps. Hvis nogen skulle falde over en test af Sony HX700, eller har en, vil jeg meget gerne høre.

Pps. Mit nuværende "setup" er som følger (og der må gerne trækkes på smilebåndet, eller skrald-grines) :
  • DVD - Phillips DVP3310
    TV - Thompson Black Diva SW2032
    Video - Panasonic (Hifi/nicam/a2 halløj)
Senest rettet af darth nissan 29 apr 2010, 11:45, rettet i alt 1 gang.
Af darth nissan
Jeg har skam gloet mig skeløjet her på flatpanels, både test´s, forum og anbefalet listen. Og har da også et par modeller på "short-listen", som er der pga omtale herinde. Sharp bliver nok for dyrt, detsværre, for det er den jeg virkelig ønsker mig. LX500 synes jeg man får rigtig meget for pengene. HX700 er ikke så meget dyrere, burde være bedre, men hvor meget bedre ? Mer-prisen værd ? Og hvordan ville den klare sig overfor LG SL8500 ? Samsung har aldrig svigtet mig, derfor også med i betragtninger her. Men hvis de ikke kan hamle op med konkurrenter på billed-kvaliteten, så er Samsung ikke aktuel.

Så.... Realistiske briller på, er det nok lidt et valg mellem LG SL8500 og Sony HX700. Mit hjerte siger nok Sony´en, men har intet læst om den (andet end reklamer), så den kan jo godt være "ringere" end SL8500´eren.... Så kunne jeg selvfølgelig også tage den "billige" udvej, og nappe en EX500....

Ja-ja, nemt er det ikke.
Af pipper
Jeg har et Sony HX700. Jeg har "kun" set SL8000 live. Det er en rigtig fin skærm men den mangler altså sortniveau. Personligt ville jeg helt klar vælge SL8500 istedet. Tror desværre også bare at den sorte farve mangler her.

Jeg er glad for mit HX700 og kommer snart med plusser og minusser mht. skærmen.

mvh
Af darth nissan
Vil virkelig sætte pris på din mening/oplevelse/erfaring med HX700.
Af darth nissan
Har ladet fornuften (eller nærigheden) sejre, og har besluttet mig for LG 42SL8500. Det er noget billigere, anbefalet herinde, og så bliver der nok råd til lidt andre ting, f.eks en Bluray afspiller.

Nu kigger jeg så på beslag, for skidtet skal op og hænge. Og gerne med lidt sideværts tilt mulighed. Nogen der har erfaring med loft-beslag ? Er det noget "gimre-værk" ? Og man skal vel være ret sikker på, at der er en solid bjælke, hvor man skruer det fast....
Af darth nissan
Tror væg-beslag er fundet. Bliver et Vogels i motion eller motion+ serien. Hvis nogen kender til andre gode beslag, med tilt, så giv endelig lyd.
Af Thor-thor
Så vil jeg da helelr ikke være for fin til at kopiere mit svar fra Recordere:

Ok, hurtigt beslutning...

Forstår dog ikke helt dine krav:

Hvorfor er LCD et krav?
Hvorfor skal det være fullhd?

Mht. LCD er der jo plasmaskærme der har bedre billedkvalitet (hvilket du selv nævner som en prioritet) end LCD skærme og endda er billigere samtidigt.

Mht. fullhd er har det jo ikke nogen betydning medmindre du sidder ret tæt på din skærm når det "kun er en 42", da du ellers ikke kan se forskel alligevel.

Der er i øvrigt flere svar i tråden.
Af darth nissan
Hej-hej ! Har også skrevet et laaaaangt svar på det andet forum.

Jeg ønsker ikke plasma, af flere grunde. Muligt at jeg ikke ville blive ramt af de ting der kan ramme et plasma-TV, jeg tænker på buzz og burn-in, men jeg har ikke lyst at tage chancen. Og så har jeg (personlig oplevelse, og kan ikke forklare hvorfor) oplevet ved adskillige Plasma-TV (heriblandt G20) at jeg fandt billedet "ubehageligt" på en eller anden udefinerbar måde.

Jeg vil ikke trækkes ind i "religionskrigen" plasma contra LCD. Her burde vel være plads til begge dele, ikke også ?

Men vil igen takke for input. Alle input.
Af Thor-thor
Har skrevet et svar til dig derinde, som svar på dit indlæg der efter min mening ikke lægger meget op til at der er plads til begge dele.

Svarene bliver ikke bedre end spørgsmålene, så når du ikke fortæller hele historien får du heller ikke et komplet svar.

Som jeg også skriver derinde, mener jeg primært at din modvilje mod plasma er baseret på gamle fordomme. Ingen teknologi er perfekt, LCD har også sine problemer.

Så det gælder om at vælge det der passer bedst til ens egen situation.
Af xcardman
at jeg fandt billedet "ubehageligt" på en eller anden udefinerbar måde.
på en g20

så håber jeg da du aldrig har haft et crt tv
Af darth nissan
xcardman skrev:at jeg fandt billedet "ubehageligt" på en eller anden udefinerbar måde.
på en g20

så håber jeg da du aldrig har haft et crt tv
Aldrig haft andet mester. Har dog været en trofast bruger af Samsungs LCD-monitors en del år nu.... Hør nu, jeg siger ikke at plasma er dårligt. Det er sikkert super-godt, efter hvad jeg kan læse. Min erfaring, og mine øjne, har altså bare et eller andet med de fleste plasma´er jeg har kigget på. Det er sikkert mine øjne, eller mit syns-center der er noget galt med, hvad ved jeg, men alle jer der mener at plasma er det eneste saliggørende, bliver nok bare nødt til at accepterer, at plasma ikke virker for mig. Af flere grunde, som efterhånden er debatteret til bunds, men jeg bryder mig ikke om billedet på..... slag på tasken, 80% af de plasmaer jeg har set live.

Lad nu det plasma/LCD-pjat ligge. Face it, jeg vil have LCD, og sådan er det bare. Det står dig, og alle andre, frit for at mene, at jeg er en tåbe, det kan jeg ikke rigtig gøre noget ved. Det er jo et frit land vi lever, så folk må mene (næsten) hvad de vil, men så skal man jo også være så large at man kan lade andre mene hvad de vil.

Dette er ikke for at provokere dig, eller nogen andre, endsige starte en flame-war. Lad nu det plasma/LCD-halløj ligge. Jeg vil have LCD, sådan er det bare. Hvis nogle finder den tanke u-udholdelig, så lad dog være med at læse tråden.

Tak for i aften, og godnat.

Ps. angående om jeg har haft et CRT TV, så står der jo i #0, hvad jeg har nu, så du havde ikke behøvet at spørge. Men man fik måske ikke lige læst hele tråden, inden man fik fyret sit indlæg af. ;)

Pps. Og tak til pipper for hans brugervurdering af HX700. :)