Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af trusted_888
Hej,
Jeg overvejer at købe et nyt LCD TV, bla. for at få mere plads i min stue. Det optimale for indretningen vil derfor være hvis jeg sætter TVet op på væggen ved siden af brændovnen. TVet vil IKKE blive påvirket direkte af varmestråling, men der vil generelt være højere temp. end resten af rummet. Mit spørgsmål er op dette vil påvirke TVet?? Har læst lidt omkring farvetemperatur og lign.... vil dette blive påvirket. Evt. således at den side af TVet der er tættetst på ovnen mister/ændre farven pga. varmepåvirkningen!!!
Håber at der er nogel eksperter her inde der kan hjælpe mig.

Hilsen
Trusted_888
Af trusted_888
hey,
Er der ingen herinde der kan komme med et seriøst bud eller et gæt??? Alt andet lige så er det ikke et forpligtende svar I skal komme med hehe
Af decap_dk
Hej.

Jeg kan ikke udelukke at TV'et tager skade af den for høje temperatur (kommer naturligvis an på HVOR varmt vi taler) - men vil umiddelbart ikke tro det.

Hvad angår farvetemperatur som du har hørt om (6500K) så er dette et mål for hvor naturlige farver ser ud - har reelt ikke noget med varmeudvikling i skærmen at gøre (så vidt jeg ved)

Jeg vil heller ikke tro at tv'et ændre farve i den ene side ved at have det (lidt) varmere her end på den anden side. Et LCD TV virker jo ved at have én lyskilde som lyser ind på krystaller der absorberer/reflekterer lyset - og så vidt jeg ved er dette ikke varme-afhænigt. Grunden til at lcd-tv midster farve/styrke er fordi pæren der sidder heri ændre lyskarakteristik og intensitet...

Så mit bud vil være at du kan godt placere tv'et ved siden af brændeovnen... hvis det altså ikke bliver ALT for varmt....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil nok være en god idé at måle hvor varmt der rent faktisk er der hvor du har tænkt dig at sætte TV'et. I specifikationerne er der oftest opgivet en ramme for driftstemperaturen og jeg mener ikke at den bør overstige 50 grader C.
Af trusted_888
tak for jeres response gutter 8)
Er selvfølgelig helt enig i at det kommer an på hvor højt temp der er tale om. Dette vil jeg undersøge inden jeg begiver mig videre med projektet....
Det er interessant at fabrikanterne angiver driftstemp. i specifikationerne. Må blot håbe at jeg ikke overstiger den, for så skal der købes flatpanels hehe
Af trusted_888
Hvis dette skulle have interesse for andre end mig......
Jeg har undersøgt lidt nærmere mht. dritstemp. og er kommet frem til at max temp. er 35 og 40 grader for hhv. mirai og samsung. Dette er desuden også blivet bekræftet af samsung-support, så det burde ikke gå galt :)