Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Centine
Hej,

Super forum I har er, rart at finde ligesindede!
Jeg overvejer at flytte til Spanien i et års tid, og skal nogenlunde samtidigt til at have et nyt TV. Jeg har bemærket at nogle producenter leverer modeller som "beregnet til det danske/skandinaviske marked". Jeg regner med at købe et FullHD TV med den "nye" tuner (MPEG4 svjv?) og de kører også PAL dernede.

Kan der være problemer med at få et TV købt i DK til at virke i Spanien, eller vice versa? If so, så skal jeg nok have et meget billigt TV ;)

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selve TVet vil virke uanset hvad - det er kun tuneren som kan give bøvl, og det kan heldigvis fikses med en ekstern boks. Visse TV har specielle tunere til det danske marked, men det er typisk DVB-C modellerne der giver knas. Hvad skal du bruge dernede?
Af Centine
Det er nok smartest bare at købe en billig tuner dernede så. Jeg har ikke helt fundet ud af hvad jeg vil have, udover at det skal være 42-46" og have en game mode. LGs nye virkede interessante måske.

Primære grund til at ville kunne se TV dernede var mest for at lære sproget, ihvertfald i starten.
Af lak
Forskellene på tunere i norden og resten af eu er de berømte vob undertekster samt at vi kører med et lydsystem der hedder he-acc. Det skulle efter sigende sparer en mikroskobisk båndbrede. Vi skulle efter sigende være de eneste samt australien der benytter dette lydsystem og mht. vob undertekster er det kun i det lille norden det benyttes. Resten har været så smarte at benytte samme standard. Men du er heldig så alt der passer til norden skulle være bagudkompatibelt til den orginale standard hvilket vil sige resten af EU.

/LAK