Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af One Eye Black
Kære Flatpanel brugere,

I dag fik jeg min Dell 2711U skærm i brevkassen. Jeg har sat den op med display-port og er generalt glad - MEN jeg er overrasket over hvor grynet tingene ser ud. Det er specielt tydeligt på en hvid baggrund. Jeg har checket at det ikke er selve opløsning (hvis jeg bevæger en hvid boks over skærmen forbliver de små gryn det samme sted.)

Har så gjort lidt research og kommet frem til det evt. er pga. coating på IPS Panel?

Jeg må jo blank indrømme at jeg er overrasket at det hvidt ikke er 100% hvidt når man betaler 6500 kr. for en skærm som er beregnet til photoshop grafisk brug.

Er der nogle der vil hjælpe mig med at opklare dette?

Tusind tak,
Mikkel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Denne coating (antirefleksiv overflade) er ret typisk for skærme med IPS panel. Nogen brugere generes ikke af den. Andre finder den ret forstyrrende.

Alternativet hedder VA panelteknologien. Et forslag kan være nogen af de Eizo skærme, som også findes på vores liste med anbefalinger her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Forskellige skærme kan slåes op her: http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Nogle dyrere IPS baserede skærme har en såkaldt A-TW polarisator, som reducerer den lidt grynede, krystalliserede effekt en del. NEC har tidlgiere anvendt A-TW i deres dyre grafikerskærme, men er gået væk fra det igen. Jeg ved ikke hvorfor, men det er formentlig for dyrt.

Du vil også opleve effekten på andre IPS baserede skærme. Alligevel bruger mange grafikere dog skærmene.
Brugeravatar
Af nightrhyme
Ja jeg finder også denne coating pænt chikanerende.
Der findes jo faktisk et fantastisk alternativ hvis bare producenterne gad. Det hedder glossy coating :p

Men så er der en masse der pylrer over genskin i skærmen hvilket jeg aldrig har forstået ::l

Ikke alene giver denne coating et langt bedre resultat end alternativet men også det gennerelle billede indtryk synes bedre.

Se bare den gamle NEC 20WGX2pro eller for den sags skyld mit Pio 8)

Men mangler dog stadig en fornuftig forklaring på hvorfor "ips" kræver denne slags coating i modsætning til VA og TN paneler ?
Af One Eye Black
Jeg tog ind i Fona for at kigge på deres 30" stand-alone monitor - og det så ud til den har samme coating, hvilket gav mig ro i sindet.

Desuden kiggede jeg på deres 27" Imac. Her var der ikke nogle effekt at finde. Jeg går udfra den bruger "glossy" coating - hvis jeg forstår det rigtigt? Desuden var der total genspejling - hvilket jeg ikke bryder mig om.

Min konklusion er dog, at jeg synes genspejling er mere irriterende end den lidt dusede effekt der findes på min Dell 27".
Af donoester
Men mangler dog stadig en fornuftig forklaring på hvorfor "ips" kræver denne slags coating i modsætning til VA og TN paneler ?
Der er ingen fornuftig forklaring. Enten kan LG bare ikke finde ud af at få styr på deres produktion, eller også specificerer Dell med vilje matheden til det den nu en gang er. LG har store kvalitetskontrolproblemer. Det er yderst kendt at deres IPS paneler (H-IPS, e-IPS, S-IPS) i forvejen kan have farvestik i plamager, og at denne kan graduere fra gullig til blålig henover skærmen. At de skulle kunne mestre coatningen, skulle man tro de også kunne have problemer med.

Et AT-W polarisationsfilter som Rasmus Larsen nævner har jeg nu altid forstået som værende noget folie der monteres inden i panelet og ikke en coatning - men det er nok bare mig.
Jeg er selv den glade ejer af en NEC LCD2490WUXI med A-TW-filteret - forskellen mellem den og en Dell U2410 (p.t. ref. arbejdsskærm) er helt enorm - begge er matte skærme, men Dell'en virker kornet og grov i forhold til, så noget må man da kunne specificere hos LG. :)
Af SLL
Har samme irritation med min U2410. Inden jeg købte U2410, brugte jeg udelukkende en Dell 2007FP skærm (PVA), som stod super godt og skarpt. Da jeg fik min 2410, så det hele mere grumset ud, øv. Specielt syntes jeg tekst står dårligere og mere utydeligt på min U2410.

Dog er jeg nu blevet vant til, at kikke på 2410 skærmen. Så jeg tænker ikke mere over problemet, selvom min gamle 2007FP nu stadig har visse fordele i forhold til IPS skærmen.

SLL