Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lak
Ikke officielt. Den gamle humax 5350 kunne opdateres til NDS systemet som viasat kører og samtidig kunne man indsætte et conax cam modul til canaldigital. Nokia havde også en box, men kan ikke huske nummeret. Da du sikkert gerne vil have HD mv. skal du have fat i en dreambox eller en klon af dem. Dreamboxen er en lille linux pc (ligner en reciever) der kan alt mellem himmel og jord. Den findes i et hav af varrianter med dvb-s og t tuner, Harddisk osv.
Kortene fra viasat og canaldigital bliver låst sammen med deres modtagere og kan derfor kun benyttes af den box som de er købt til. (Jeg har dog haft held med at proppe kort fra canaldigital i nogle gamle modtagere hvor det virkede, men det kommer an på firmwaren i boxen)
På dreambox'en kan du indtaste boxid fra dine boxe og således at kortet tror det er orginalboxen og derfor vil virke.
MEN hvis du ikke er bare lidt IT og sat nørd kan en dreambox godt være et mareridt. Men hvis du er indstillet på at bruge nogle timer med google ved din side kan det lade sig gøre.

/lak
Af rstampe
Tusind tak for svaret, det er til min svigermor og svigerfar så jeg havde håbet på en ikke teknisk løsning. Det kan godt undre mig at der ikke findes en dekoder der kan sammenbringe de to signaler, der burde være et enormt marked for det. Eller er det kun I Danmark at man ikke kan få alle kanaler med mindre man har både Viasat og Canal Digital.
Af lak
Viasat kørte med viaccess krypteringen i gamle dage men grundet for mange piratkort valgte man NDS krypteringen som man har kørt i England med i mange år. Firmaet bag NDS har nogle helt klarer regler om hvad der må være sammen med deres kryptering og her indgår canal digital som kører Conax kryptering ikke. Grunden til at Humax'en og nokiaen kan er fordi de allerede var godkendte viasat boxe da skiftet fra viaccess til NDS kom. Boxen blev så opdateret til NDS men beholdte stadig muligheden for at have et Conax modul siddende i sig, hvilket så muliggjorde at bruge canaldigital kortet.
Så teknisk er det muligt, men grundet NDS's regler, og de er ret strenge, lader det sig ikke gøre uden at man bruger f.eks en dreambox.
Hvis du nu går i gang med at lede i den blå avis efter en brugt humax så vær opmærksom på at der var en serie der led af dårlige powersupply's.

/lak
Af rstampe
Tak endnu engang kan godt se at boksen er til at skaffe på den blå avis så hvis ikke den er alt for svær at opdatere må jeg nok hellere give den et skud.
Af lak
Husk at du også skal have et conax cam. Det er kortlæseren til canal digital. Humax'en har indbygget en NDS kortlæser (efter opdatering) og man sætter så en ekstra kortlæser i som kan klarer conax. Jeg kan se at de fleste af dem sælges for en 400kr seddel incl conax cam.

Inden du køber den skal du være opmærksom på at det er en gammel modtager og efter opdateringen til nds skifter den altså ikke kanal på et splitsekund som nogle af de nye gør.

/lak