Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg begydte aktivt at kigge efter ny skræm, til at udskifte den efterhånden ældre Samsung 181T, for godt 14 dage siden. Har brugt siden her meget, samt diverse fora men jeg er stadig rimelig meget i tvivl.

For at starte med mit "skærm" brug.

Jeg er universitetsstuderende og bruger derfor word/latex en del. Derudover bliver adobe reader samt photoshop anvendt i vid udstrækning.
På fornøjelsessiden står den på diverse spil, bl.a. helt klart Medieval 2: Total war når det udkommer, samt diverse FPS spil.
Til det punkt skal knyttes at jeg er ovenud lykkelig for min 181T og mener bestemt ikke den har nogen former for skavanker med spil. (Ud fra den antagelse er det så "ligemeget" hvor dårlig en ny gamer skærm jeg vælger?)

Jeg har kigget meget på:

Dell 2007FP (evt. to af disse)
Dell 2407WFP
Og
Samsung (215TW)

Jeg synes det to Dell skærme virker mest attraktive, da designet på netop denne Samsung halter noget bagefter, i min mening, og prisforskellen er minimal på den store dell og samsung pt.

Jeg har aldrig før haft en widescreen, og jeg er lidt skræmt af tanken om at man skal til at have problemer med om tingene kan køre widescreen.

Computeren er en A64 3500+, 2 gb pc3200 og et Asus 7600GT 256 mb.

Er der evt. alternative skærme jeg bør kigge på? Prisen skal helst ikke over 6.500 kr.

På forhånd tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har nu haft to af disse 2007FP mellem hænderne og jeg er stadig lige begejstret for den, som da jeg skrev anmeldelsen her på siden. Betragtningsvinklerne er lidt dårligere end på et S-IPS panel (som sidder i WFP modellen) men den kan sagtens benyttes til spil og farverne er ganske gode. Jeg spiller selv CS på skærmen og selvom den er lidt langsommere end min 193P+ så er det ikke noget jeg vil græde mange tårer over, så længe det kun er til sporadisk adspredelse.

2007WFP er for dyr i øjeblikket, så du kan vælge at tage springet fuldt ud med en 24" men du får nu en langt større fleksibilitet med 2 20" skærme. Dit grafikkort vil også nemmere kunne trække en af disse 20" skærme frem for de 1920x1200 punkter som en 24" skærm jo har. Selvom GF7600GT er et nyt kort, så har det alligevel ikke uanede kræfter - mit eget GF6800 kan ikke helt følge med til det aldrende CS i 1600x1200 og så meget hurtigere er GF7600GT desværre ikke at du vil kunne trække de nyeste spil med alt for meget lir i 1920x1200.
Af pwiese
Tak for det hurtige, gode, svar.

Jeg ved godt at 24" kommer til at stille urealistiske krav til mit system som det er pt., men det er vel muligt at køre i en lavere opløsning uden at skaleringen bliver helt afsindig at se på?

Problemet med et sløvt skærmkort løser heldigvis sig selv med tiden, når jeg får opgraderet.

Hvordan er det at spille/arbejde på en widescreen skærm. Har desværre aldrig prøvet det og ville egentlig gerne høre nogle folks erfaringer? Helst af en "professionel" da folk har det med at farve deres holdning til det afhængigt af om de lige har købt en widescreen / 4:3 skærm.

Hvordan vil du tro at en 2007fp/2407wfp's hastighed er i forhold til en Samsung 181T?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uha, de er meget hurtigere end en 181T. Jeg har selv netop puttet min 191T i en kasse som min bror får med posten og disse skærme er i en helt anden boldgade, så hastighedsmæssigt skal du absolut ingen bekymringer have.

Til grafikere er widescreens ofte en meget god idé idet man får mulighed for at have toolboxes mv. i siden samtidigt med at man har plads til billeder i det rette format. Til film er det vel unødvendigt at forklare om fordelene.

Jeg vil dog godt slå et slag for dual-screens også. Du får nemlig nogle muligheder med 2 skærme som 1 ikke rigtigt kan leve op til. Hvis du vil have 2 vinduer åbne på én gang på en widescreen skal du enten selv resize dem så de har den ønskede størrelse eller også skal du lade windows skalere dem, men det dur ikke hvis du har mere end 2 vinduer åbne.

Med 2 skærme kan du køre fuldskærmsbillede på dem begge eller fullscreen på den ene og alm. stakket opbygning på den anden. Dette kunne være Latex-editoren på den primære og pdf/ghostview/dvi viewer i den anden, hvilket jeg selv har megen glæde af. Jeg kører også fullscreen med mine billedbehandlingsprogrammer og har mine toolboxes på den anden skærm. F.eks. har jeg min Actionsscript kodeskærm på den sekundære skærm og Macromedia Flashs grafiske editor på den primære, hvilket gør tingene MEGET lettere end at have det stablet ovenpå hinanden som det normalt er.
Af pwiese
Hvordan fungerer dual-screen med "moderne" grafik-kort?
Jeg kan huske at da jeg rodede med dual screen i sin tid (på en 14 og 15" siemens) var det noget værre rod at få til at køre. Bl.a. havde den ene skærm det med at blive sort når f.eks. et spil blev kørt i full screen.

Er det stadig det samme, eller har forholdene ændret sig?