Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har lige fået et Panasonic plasma 37x20E og er klar til at se film på den. Dog kan jeg se at mange film selvom de er 16/9 format, har lidt borders.

Kan jeg uden bekymring begynde at se dem i dette format eller bør jeg når det er så nyt hellere vælge automatisk(som strækker det ud)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Biografformatet er ikke 16:9 hvorfor de fleste film på DVD og BluRay vil have sorte bjælker i top og bund. Hvis du starter med at indstille TVet efter vore anvisninger, så er du allerede langt fremme mht. beskyttelse af skærmen. Hvis du udelukkende skal se film i 2.35:1 format, så bør du dog overveje brugen af zoom i starten.
Af Random123
Tak for svar :)

Nu for at skifte emne.
Jeg får ingen lyd fra min PC til TV'et.

Har tilsluttet billedet fra DVI til HDMI. Der hvor jeg har høretelefoner i PC'en har jeg tilsluttet et kabel som dette:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/minij ... 95_da.html

som jeg har indsat i TV'et i Audio IN.
Alligevel får jeg ingen lyd :(
Nogle forslag?
Af Random123
Som jeg forstår det, skyldes det at tv'et modtager fra HDMI1. Da HDMI kan håndtere lyd og billede, tror den at den får lyden med. Problemet er bare at den kun modtagere billede fra HDMI kablet.

Kan dog stadig ikke få lyd, selvom jeg piller HDMI kablet ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du tjekket at der overhovedet er lyd i kablet? Det lakridskabel du linker til er ret dårligt, men i 5 m burde der dog være lyd - om end der måske er lidt støj på.
Af Random123
Ved ikke lige hvordan jeg skal teste om der er lyd kablet. Har kun lige tv'et at teste det på. Men går da ud fra at der er lyd i kablet.
Af Random123
Okay fik det løst.

Man skal sørge for i menuen under lyd, at sætte HDMI fra digital til analog.

Så skal der ses film :)