Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes, der mangler en pointe mht. sammenligningen mellem B&O's LED-model og Samsungs ækvivalent. B&O får de håndplukkede paneler, hvilket ikke er tilfældet i Samsungs TV. Backlight bleeding lader til at være en accepteret fejl i udgangskontrollen hos Samsung, hvorfor sandsynligheden for at få et fejlbehæftet produkt er langt større.

I min mening repræsenterer Samsungs TV noget af lavmålet for mekanisk kvalitet, så den direkte sammenligning mellem et serie 7 LED og et BV 10 kan udelukkende gå på billedkvalitet og intet andet (jo, måske et foto af skærmen, så man kun kan se designet og ikke røre ved det). Selv hér vil Samsungs egen billedmotor tabe ift. BV10, så jeg kan nu godt få øje på hvor de sidste 30.000 kr. ryger hen.
Af jøkke
I min mening repræsenterer Samsungs TV noget af lavmålet for mekanisk kvalitet, så den direkte sammenligning mellem et serie 7 LED og et BV 10 kan udelukkende gå på billedkvalitet og intet andet (jo, måske et foto af skærmen, så man kun kan se designet og ikke røre ved det). Selv hér vil Samsungs egen billedmotor tabe ift. BV10, så jeg kan nu godt få øje på hvor de sidste 30.000 kr. ryger hen.

ja du har ret det er kun din mening.........med hensyn til samsung er lavmålet....især når man på siden her selv anbefaler mærket. Det kan være fordi at firmaet producerer forskellige serie til forskellige kundegrupper og priser. Besynderlig bemærkning.
Af kskruger
jøkke skrev:I min mening repræsenterer Samsungs TV noget af lavmålet for mekanisk kvalitet, så den direkte sammenligning mellem et serie 7 LED og et BV 10 kan udelukkende gå på billedkvalitet og intet andet (jo, måske et foto af skærmen, så man kun kan se designet og ikke røre ved det). Selv hér vil Samsungs egen billedmotor tabe ift. BV10, så jeg kan nu godt få øje på hvor de sidste 30.000 kr. ryger hen.

ja du har ret det er kun din mening.........med hensyn til samsung er lavmålet....især når man på siden her selv anbefaler mærket. Det kan være fordi at firmaet producerer forskellige serie til forskellige kundegrupper og priser. Besynderlig bemærkning.
Jeg giver dig ret, synes også det er en besynderlig bemærkning. Jeg kan på ingen måde genkende, at mit Samsung B850 er dårligt mekanisk kvalitet. Selvfølgelige snakker vi ikke om B&O niveau, men hvem kan følge det?
Af Kratz
At et TV skal have eftermonteret gummidupper for at modvirke en uoverkommelig larm ser jeg ikke lige frem som et tegn på top-kvalitet af materiale valg og byggekvalitet!
At billedet på B850 så til gengæld er i top kan der ikke være tvivl om :)
Af cableguy
Helt enig i at det er et meget besynderlig indlæg. Jeg kan ikke lige se hvorfor Samsung skal svines til - noget må de jo kunne siden B&O bruger deres paneler
Af Nico
yakken skrev:Jeg synes, der mangler en pointe mht. sammenligningen mellem B&O's LED-model og Samsungs ækvivalent. B&O får de håndplukkede paneler, hvilket ikke er tilfældet i Samsungs TV. Backlight bleeding lader til at være en accepteret fejl i udgangskontrollen hos Samsung, hvorfor sandsynligheden for at få et fejlbehæftet produkt er langt større.

Det ville retfærdiggøre en merpris på 8-15k, men ikke noget i nærheden af 30k ekstra.
Af kskruger
Kratz skrev:At et TV skal have eftermonteret gummidupper for at modvirke en uoverkommelig larm ser jeg ikke lige frem som et tegn på top-kvalitet af materiale valg og byggekvalitet!
At billedet på B850 så til gengæld er i top kan der ikke være tvivl om :)
Alle de kendte mærker, har haft modeller som der har været noget bøvl med. F.eks. Philips havde en ret dyr LCD model, som havde et meget ujævnt baggrundsbelysning, først da folk klagede til div. danske medier ville Philips se på sagen. Heller ikke Pioneer er gået fri, deres 427xd model, hvade flere et mærkligt snavset baggrund, som tydeligt kunne ses når der var hvid baggrund. Pioneer ville ikke indrømme, at det var en fejl og folk måtte bare leve med det. Panasonic PV60 havde de såkaldte purple snakes Og PX70 er der rigtig mange, som har oplevet at deres plasma panel, fik streger på skærmen efter det blev 2 år gl.
Af lak
Kan godt forstå den harme dette udløser hos folk, men man skal heller ikke sammenligne B&O med andre mærker medmindre at de har focus på de samme ting som B&O. F.eks har B&O haft en psykolog til at sidde og finde ud af at det skal være en gul farve der skal være den ene knap på fjernbetjeningen og at den skal sidde lige der og at den skal bruges til at vælge en bestemt type ting i menuerne.
Så er der desuden sammenspillet fra tv til stereo til PVR til lysdæmper som alt sammen har været med inde i designet og som bare spiller. Selv LK's nye lysdæmper kan styres fra en B&O fjernbetjening.
Jeg har repereret en del fjernsyn i tiden løb og når man splitter en B&O af kontra en Samsung af så er der bare forskel. Både konstruktionen mekanisk og elektronisk er gennemført på B&O.
Så jeg må holde med Yakken her at Samsung er noget skrammel i forhold til B&O men det er der også mange andre mærker der er.
Tror man skal over i noget Loewe for at kunne begynde at sammenligne da de også lægger vægt på nogle af de samme ting (og så alligevel ikke helt)
Man skal helelr ikke sammenligne en Volvo V50 med en Ford bare fordi der sidder en Ford motor i. Det er alt det andet der give føelsen "Volvo".

PS: jeg har ikke B&O og er glad for Samsung som findes flere steder i mit hjem.

/LAK
Af Jessemand
Nico skrev:
yakken skrev:Jeg synes, der mangler en pointe mht. sammenligningen mellem B&O's LED-model og Samsungs ækvivalent. B&O får de håndplukkede paneler, hvilket ikke er tilfældet i Samsungs TV. Backlight bleeding lader til at være en accepteret fejl i udgangskontrollen hos Samsung, hvorfor sandsynligheden for at få et fejlbehæftet produkt er langt større.

Det ville retfærdiggøre en merpris på 8-15k, men ikke noget i nærheden af 30k ekstra.
Nej måske ikke, men så er der nok en noget bedre lyd med i prisen samt indbygget surround-modul så der blot skal kobles højttalere til. Derudover er der også Masterlink til folk som allerede har B&O i andre rum samt styring af andre mærker med B&O's, i særklasse, fjernbetjeninger.
;-) Jes
Af Snurrerundtlyd
Jeg har selv tidligere arbejdet i B&O's udviklingsafdeling dengang det stadig var billedrørs-TV der herskede. Dengang brugte B&O billedrør fra Philips. B&O havde væsentlig højrere kvalitetskrav til billedrørene end Philips selv havde til deres TV. På et tidspunkt blev der frasorteret en del billedrør i produktionen i Struer. De frasorterede billedrør kunne ikke bare skrottes på stedet men skulle sendes retur til Philips, fordi de var gode nok til at blive anvendt i Philips egne TV. Men en overgang havde Philips så store problemer med at leve op til B&O's kvalitetskrav til billedrørene at der blev sendt alt for mange retur. Billedrør er store og tunge så det er dyrt at pakke dem ind og ud og teste dem for derefter at sende de dårlige retur. Så derfor blev B&O og Philips enige om at indføre en ekstra kvalitetssortering hos Philips billedbørsfabrik, hvor B&O instruerede dem i hvad de skulle sortere fra, så kun de gode blev send til B&O. De fleste af dem der blev frasorteret havde stadig høj nok kvalitet til at blive anvendt Philips egen TV-produktion.
Jeg kan huske at efter at der blev indført en ekstra kvalitetssortering på Philips billedrørsfabrik til B&O, så havde billedrørs-pallerne til B&O en stor fed label uden på med denne tekst: "Good for B&O". Det blev der grinet noget af på B&O når medarbejdere gik forbi og hørte at dem hvor der ikke stod "Good for B&O" stadig blev anvendt a Philips selv.

Da jeg ikke arbejder hos B&O længere så kender jeg ikke til sorteringen af Samsung paneler, men det lyder meget sandsynligt at det er noget af de samme som med de gamle Philips billedrør.

Jeg ved at B&O sætter utroligt høje krav til finish af deres produkter og de bliver alle nøje inspiceret og pudset som det sidste inden de kommer i papkassen.
Bare den mindste mikroskopiske ridse i kabineoverfladen er nok til at det ikke bliver sendt ud af døren. Enten skiftes delene eller hvis det er for dyrt kan de ende på personalesalg som 2. sortering. Jeg købte selv et Avant TV på personalesalg som efter sigende skulle have en ridse i lakken (Avant TV var lakeret med nøjagtig samme metallic lak som anvendes til biler). Men jeg fandt aldrig den ridse der efter sigende skulle være og mange andre har kigget efter den uden at finde den.

B&O er også eksperter i at produceret alu og højglanspolerede metalemner af med bedre finish end stort set alle andre producenter. Det har blandt andet betydet at B&O er begyndt at producere dørpaneler til dyre Audi modeller, fordi ingen andre var i stand til at producere med samme høje finish som B&O.

Det er ikke kun design der gør B&O dyrt. Selve samlekvaliteten og finishen er langt højere end hvad man ser ved andre "design" TV. Selv ikke Loewe kommer i nærheden af samme finish hvis man virkelig kigger efter.
Mange af de utroligt høje krav til finish som B&O stiller er utroligt dyre, og meget dyrere end folk er klar over.
Jeg kan huske da B&O begyndte med antirefleksbehandling af billedrørs-TV. Selve coatingen af frontglas kostede omkring 3000 kr. i indkøb for B&O pr. glas. Det var næsten lige så dyrt som et helt Prosonic TV i samme størrelse.

Dengang alle lavede billedrørs-TV var det stort set kun B&O der gjorde ret meget ud af designet. Loewe begyndte at kopiere B&O's design. De lavede et TV der næsten til forveksling lignede et Avant og B&O sagsøgte vist også Loewe for lade sig inspirere lige rigeligt af nogle af B&O's design. Senere hart Loewe sadlet om og nu har de deres egen design-identitet i stedet for som tidligere bare at kopiere B&O's design i en ringere og billigere kvalitet.

I de seneste år er der dog rigtig mange producenter der selv er begyndt at gøre noget ud af designet og hyre designhuse osv.
Når man kun ser en lille firkantet ramme rundt om skærmen så er det meget svært at skille sig markant ud på designet i dag. Det var meget lettere for B&O at skille sig ud designmæssigt dengang man skulle gemme et stort og dybt billedrør væk.

B&O er stadig alle andre producenter overlegne på finishen, men mange er ikke villige til at betale ret meget ekstra for det. Når man sidder 3-4 meter væk i sofaen så lægger man måske ikke mære til at finishen på ens Koreaner eller Japaner TV ikke er så god som på B&O. De kan stadig se flotte ud.

Selv koreanske mærker som Samsung og LG /tidligere GoldStar) er begyndt at gøre meget ud af designet.
For år tilbage blev Samsung og LG/GoldStar betragtet som noget billigt discount-bras solgt i Brugsen. LG/GoldStar var datidens Prosonic, men det er lykkedes koreanerne LG og Samsung at bevæge sig væk fra discount-imaget, bl.a. ved at gøre noget ud af designet. GoldStar skiftede samtidig også navn til LG for at bevæge sig væk fra "Prosonic imaget". Nu betragtets Samsung og LG vel næsten på højde med de mange Japanske mærker design og kvalitetsmæssigt, men det gjorde de bestemt ikke dengang.

Men et er helt sikkert, hvis B&O slækker ret meget på kvaliteten og i stedet forsøger at konkurrere med Samsung osv. på pris og alle de nyeste gimmmicks, så går der ikke ret lang tid før B&O lukker. De er simplethen alt for små og produktion i Danmark alt for dyr til at det nogen sinde ville kunne lade sig gøre. B&O åbnede dog for nogle år siden en fabrik i Tjekkkiet for at holde lønomkostningerne i hævd.
Men B&O's årproduktion er så lille at det vel svarer til hvad f.eks. Samsung producerer på en mandag morgen.
Danmark er B&O's næststørste marked på verdensplan, kun overgået af Tyskland. Det var det i hvert fald den gang jeg arbejdede på B&O. Dengang producerede B&O slet ikke TV til det Amerikanske NTSC marked, men kun PAL TV. I Amerikan kunne man kun købe Audio produkter. Tidligere havde de solgt et 28" MX TV til USA, hvor selve elektronikken ikke var udviklet af B&O, men af Hitachi. Men 28" var ikke stort nok til det Amerikanske marked hvor mange hvade kæmpestore projektions-TV, mens de fleste i Europa stadig havde 28" TV som det største.
Det siger lidt om hvor små stykantal B&O producerer i når lille Danmark kan være det næststørste marked.

B&O er nødt til at satste på nincheproduktion af ekslusive produkter. Det ville allerede havde være lukket for længst hvis de blot forsøgte at konkurrere med de stor mærker på pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jøkke skrev:ja du har ret det er kun din mening.........med hensyn til samsung er lavmålet....især når man på siden her selv anbefaler mærket. Det kan være fordi at firmaet producerer forskellige serie til forskellige kundegrupper og priser. Besynderlig bemærkning.
At et TV er dårligt bygget betyder ikke, at skærmen performer dårligt. Den samle- og plactickvalitet Samsung har fremvist med deres B-serie efterlader en del tilbage at ønske, hvilket forhåbentlig er rettet i C-serien i år (hvor metal lader til at være det nye sort). Sammenligner man med visse andre producenter i samme prisklasse, så virker B-serien ret billig i sin fremtoning, hvilket er synd da designet ikke fejler noget.

At et TV får problemer med selve billedet er noget andet (og langt værre), og det er ikke dét jeg refererer til her. Jeg taler om byggekvalitet. I denne sammenhæng synes jeg Philips har noget bedre fat i det rigtige, eks. med deres fjernbetjeninger, og både Sony og LG har også en del modeller i prisklasse med B7-serien, som virker noget mere robuste.
Af jøkke
Se det kunne jeg forstå YAKKEN........ :D
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Snurrerundtlyd skrev:
B&O er også eksperter i at produceret alu og højglanspolerede metalemner af med bedre finish end stort set alle andre producenter. Det har blandt andet betydet at B&O er begyndt at producere dørpaneler til dyre Audi modeller, fordi ingen andre var i stand til at producere med samme høje finish som B&O.

Var på bilmesse i Herning for 3 år siden.... der havde Audi en stor stand hvor der var 4 folk fra B&O som fortalte og viste lidt om de nye lydsystemer i audi modeller ink. R8 og A8 modellerne.... der fortalte en af folkene historien om hvordan samarbejdet mellem B&O og Audi startede:
tilbage i 1994 blev B&O kontaktet af audi som ville ekspertise i aludetaljer og udførelse af alu i kabinerne... året efter blev Audi TT precenteret hvor B&O havde lavet alle detaljerne med aluminium i kabinen på modellen.... og så i 1998 blev første generation af TT en realitet.... og som siden er blevet et design-ikon og har en af de mest gennemførte kabiner med detaljer som går igen over alt på bilen.... med 8 prikker over det hele....

meget sjov historie da jeg selv for 4år siden har købt mig en audi TT første generation fra 2001 som jeg er superglad for.... selvfølgelig i Roadster udgaven

her et link til min bil:
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=218178