Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NobleK
Hej alle

Det er nu endelig blevet tid til at skifte mit CRT (jep!) fjernsyn ud med noget lidt mere tidssvarende.
Jeg ved godt at der er mange indlæg hvor folk spørger hvad de skal købe, og jeg har også læst end del af dem uden rigtigt at få besvaret mine spørgsmål, så jeg håber at I vil have tålmodighed til at hjælpe mig.
For det første regner jeg med at skal have et 42” fjernsyn da det passer bedst til størrelsen på vores stue. Derudover må det gerne være Full HD da jeg planlægger at tilslutte min Mac Mini til tv’et som skal fungere som et media center + lidt web surfing, osv. Og endelig ville jeg gerne have haft et 100Hz fjernsyn, men det er nu jeg har brug for jeres hjælp. Jeg havde nemlig forestillet mig en budget på op til 5000 kr., men det er nu gået op for mig at jeg ikke kan få opfyldt de tre ovennævnte krav til den pris. Det ”nemmeste” her ville så være at droppe 100Hz kravet, da størrelsen er rimelig fast, og pga. computertilslutning vil jeg ikke gå ned i opløsning. Mit spørgsmål er nu hvorvidt det er dumt at droppe 100Hz. Jeg er bestemt ikke nogen feinschmecker når det handler om billedkvaliteten, men var en tur forbi Elgiganten i dag og synes godt at jeg kunne se forskel på 50 og 100Hz (billedet var mere roligt og flydende ved sidstnævnte). Jeg er derfor bange for at jeg kommer til at fortryde at jeg ikke købte 100Hz, men omvendt synes jeg at 6000 kr og mere er mange penge at give for et fjernsyn (vi prioriterer alle anderledes). Det skal siges at jeg generelt er en stor tekniknørd og ville virkeligt elske et lækkert featurefyldt TV, men prisen er virkelig en begrænsning.
Alle kommentarer og anbefalinger er velkomne. Og skulle nogen tilfældigvis kende til fjernsyn som opfylder alle kravene til prisen så ville det bare være fantastisk.

PS. Jeg har f.eks. kigget på et LG 42LH3000 (som ikke kører 100Hz). Bestemt ikke noget high-end tv, men har fået gode anmeldelser til prisen (fås for ca. 4.300 kr.).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har tidligere beskrevet humlen omkring 100 Hz i vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

Du bør ikke have det med som et krav til et fremtidigt TV. Sony EX500 har kunnet fås i 40" til ca. 5000 kr. lige omkring lanceringen, men den er røget op i 6000 kr. nu.

Har du overvejet Panasonics X20 model? Den er netop anmeldt her på siden. Ellers kan deres forrige X10 også anbefales.
Af NobleK
Tusind tak for dit svar yakken. Nu er jeg mere optimistisk mht. at finde en tilfredsstillende tv til prisen. Jeg havde kigget i køberguiden efter 100hz emnet, men må have overset det på en eller anden måde, så det var godt at du gad linke til det.
X20 har jeg overvejet, men den faldt hurtigt fra pga. opløsningen. Når der skal tilsluttes en computer til fjernsynet (og skal være tilsluttet fast) så er 1024x768 simpelthen alt for lidt. Så som sagt skal det være et Full HD fjernsyn. Sony'en ville jeg nok have overvejet kraftigt hvis den stadig kunne fås til den oprindelige pris.
Har I ellers noget bud på et godt (dvs. rimeligt) 42" Full HD fjernsyn til under 5000 kr., hvis vi ny stryger 100hz kravet?

Mange tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Måske kan du finde W5500 til den pris. Ellers kan du vist få Philips' 5604H til de penge også.
Af Mlol
Overvejet S10 ? 400hz og full hd. Hos fleggaard.dk 5.649,-
Af NobleK
Mange tak for jeres svar. Jeg har desværre ikke kunnet finde W5500 til under 6000 kr. Desuden vil jeg gerne have 42" hvis jeg kan komme til det :) 5604H synes at være fornuftig nok, og den vil jeg godt overveje.
Mht. S10'eren er jeg nok mere tilbøjelig til at vælge LCD frem for Plasma da den skal bruges meget som computerskærm, og da har jeg læst at LCD er bedre (ret mig hvis jeg tager fejl). Desuden synes jeg at Panasonic designet er en smule kedelig (en smagssag naturligvis) hvor jeg synes at f.eks. LG slipper bedre afsted med det.
Jeg har tidligere nævnt 42LH3000 som en mulighed, men der er jo også 42LH4000 som bl.a. har 100hz TruMotion. De har begge fået gode anmeldelser fra TrustedReviews og fås for hhv. 4300 og 5100 kr inkl porto.
Links til anmeldelserne:
http://www.trustedreviews.com/tvs/revie ... -LCD-TV/p1
http://www.trustedreviews.com/tvs/revie ... -LCD-TV/p1

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre nogle tanker om fjernsynene fra de danske kyndige da der jo ikke nødvendigvis gælder de samme ting here som i UK. Vil også gerne høre om det kan betale sig at smide de 800 kr ekstra efter 4000'eren, og hvordan disse er sammenlignet med f.eks. 5604H.

Jeg takker for jeres tid! endnu engang. Det er cool at I gider bruge tiden på at hjælpe os som er nybegyndere på fladskærmsområdet 8)
Af crash
Med det budget du foreslår mener jeg at Yakken har givet dig de bedste muligheder. Har fulgt dette forum i lang tid og han ved virkelig hva han snakker om.
De krav du har til tv'et er måske sat en smule højt inden for dit valgte budget.

Personligt bruger jeg mit Pio 5090H plasma tv til min pc meget ofte og kan kun sige at jeg ikke har haft nogle problemer.

Se ellers Panasonic anmeldenserne G10/G20 fra flatpanels. Det ville være mit bud. Det muligt de koster en anelse mere, men mener G10 kan findes omkring det prisleje.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som substitut for en computerskærm, så vil jeg ikke anbefale brugen af et plasma-TV. Ja, der er sket forbedringer mht. burn-in, men at bruge den som monitor er altså at presse citronen. Vi skulle nødigt have, at du senere opretter en tråd om hvordan du nu sidder med en fastbrændt "æble"-knap på dit S20 TV.

Jeg mener at du bør satse på LCD-modellerne, men det kan jo være at EX500 kommer på tilbud i den nærmeste fremtid igen? Vi skulle gerne få den til test herinde inden alt for længe.
Af NobleK
Hej igen

Jeg vil gerne takke alle som har bidraget med deres svar. Jeg læste lidt i forumet, og der var ikke det store ros til hverken 42LH3000 eller 4000, så vi besluttede os alligevel at punge ud og investere i et 42SL8000 (tak til Rasmus Larsen for en god test). Panasonic modellerne er sikkert et fantastisk stykke teknik, men som en "møbel" er de altså ret kedelige, og det er her SL8000 virkelig tager kegler. Og når designet er så fantastisk flot er det også betydelig nemmere at få konen med på vognen og finde de sidste kroner i budgetten :D
Jeg har dog ikke helt fundet ud af om det skal være en 8000 eller 8500, men den diskussion er der masser af tråde som beskæftiger sig med i forvejen :) Jeg må bare ud og se om jeg kan finde dem i butikkerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis budgettet kan komme så højt op, så vil jeg også anbefale dig at gå efter SL8500 (vælg selv om du vil have glas eller plastic - det skal jeg ikke gøjle rundt i).
Af NobleK
Ja, budgettet er åbenbart lidt nemmere at strække end oprindelig antaget. Tricket er at gå gradvist op:
En 42LH3000 koster 4300. For 5100 kan man få den lidt bedre 42LH4000 som er 100hz osv. Men så nærmer man sig prisen på en W5500 som er ca 6000. Og når man alligevel er deroppe kan man ligeså godt ofre det sidste og få det helt lækre tv :D
Ej, spøg til side, vi nåede nok bare frem til at vi må se det her som en investering der gerne skal kunne holde i en del år.
Af Ellegaard74
NobleK skrev:Hej igen

Jeg vil gerne takke alle som har bidraget med deres svar. Jeg læste lidt i forumet, og der var ikke det store ros til hverken 42LH3000 eller 4000, så vi besluttede os alligevel at punge ud og investere i et 42SL8000 (tak til Rasmus Larsen for en god test). Panasonic modellerne er sikkert et fantastisk stykke teknik, men som en "møbel" er de altså ret kedelige, og det er her SL8000 virkelig tager kegler. Og når designet er så fantastisk flot er det også betydelig nemmere at få konen med på vognen og finde de sidste kroner i budgetten :D
Jeg har dog ikke helt fundet ud af om det skal være en 8000 eller 8500, men den diskussion er der masser af tråde som beskæftiger sig med i forvejen :) Jeg må bare ud og se om jeg kan finde dem i butikkerne.
Jeg har også overvejet SL8500, og gør det stadig.. Har du kigget på de nye LG..? Ligger også i et fornuftigt prisleje, både for LCD og Plasma...
Justbyyit.dk har en del af dem allerede nu..:)
Af NobleK
Hej Ellegård

Hvad er det for nogle nye modeller du hentyder til? Jeg har valgt 42SL8000/8500 fordi de er gennemprøvet med flotte anmeldelser over det hele, og har et rigtig flot design. Og så har de været på markedet længe nok til at prisen er faldet lidt.
Af Ellegaard74
NobleK skrev:Hej Ellegård

Hvad er det for nogle nye modeller du hentyder til? Jeg har valgt 42SL8000/8500 fordi de er gennemprøvet med flotte anmeldelser over det hele, og har et rigtig flot design. Og så har de været på markedet længe nok til at prisen er faldet lidt.
Jamen det er jo alle disse : http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1264244494

Her kan de købes. http://www.justbuyit.dk/shop/50-tommer-154c1.html

Men de er selvfølgelig ikke testede endnu.... men helt nye modeller og ikke som 8000/8500 et år gamle.... Selvom jeg også stadig overvejer 8500 :s