Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har tilsluttet en Phillips VHS optager til mit Sony KDL TV med et scart kabel. TV'et fandt selv afspilleren, så snart jeg trykkede på play. Jeg kan også høre lyd, når jeg prøver at optage, men jeg kan ikke få kanalerne kodet ind. På mit gamle tv skulle jeg finde en kanal, som skulle bruges til video, men på min fladskærm skal jeg vel bruge systemet med at vælge eksterne indgange og så vælge scart indgangen. Er det ikke muligt at optage fra TV'et? Og hvad med at optage fra en DVD på min BD? Jeg ved jeg ikke kan kopiere nye DVD'er, fordi de er kodet, men gamle DVD'er har jeg altid kunnet optage.
Af lak
Hej

På mit gamle tv er det kun det ene af de 3 scart stik der sender lyd og billede ud. Da din vhs maskine ikke har nogen for for digital tuner indbygget er det altså nu kun vi scart eller en analog kanal fra f.eks satellit modtager.
Alle originale film altså både DVD, BD og VHS bånd er kodet. På VHF og DVD er det et system som hedder macrovision og det lægger nogle meget kraftige signaler ind i billedet der hvor der normalt er TTV. Dette forstyrer indgangskredsløbet på din VHS maskine og gør at den vil optage et meget forvrænget billede. Nogle af de gamle videobåndoptagere Havde et kredsløb der ikke blev forvirret af denne kopisikring og derfor lavede de en bedre version af det.
Når man snakker om en analog kopi hvad enten den kommer fra DVD, VHS, BD(576i har ikke prøvet med BD) skal man have en såkaldt Macrovision blanker der fjerner macrovision signalerne (set på nettet fra omkring 250kr) som man sætter imellem VHS optager og DVD.

Opsætning med video med 2 scart stik.---=scartkabel

TV----VHS----(Macrovision blanker)----DVD

Sæt videoen på av kanal (f.eks av1 fra tv) og prøv at optage. Hvis der er noget når du afspiller så spytter dit tv noget ud. Hvis ikke så prøv et af de andre scart stik på tv'et.

Håber det var lidt hjælp. Og husk kun at optage DVD'er du har købt :D

Hilsen

LAK
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
På min VHS er der kun to scart stik, og det ene står der Dekoder på. Før jeg fik min fladskærm, havde jeg vistnok min VHS sluttet til en DVD afspiller via antenne kabel. Kablet sidder i hvert fald stadig i VHS'en. Men det kan ikke sættes til TV'et, fordi kablet fra min BD sidder der. Der er ingen scart stik på min BD, men forskellige stik, men det er kun et gult og et orange, som er ledigt, da jeg har en pladespiller sluttet til. Kan jeg bruge de to?

Jeg forstår ikke din vejledning til slut.

Don't worry - jeg vil kopierer nogle af mine fitness DVD'er til mine børn, så jeg behøver ikke nogen Makrovision. :)