Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jeg er den på næsten alle måder lykkelige ejer af dette tv, men jeg kan ikke på nogen måde få standbystrømforbruget ned på de 0,17 watt som Sony angiver. Jeg indstiller det til langsom start, slukker det fra fjernbetjeningen og aflæser standbyforbruget efter en time. Det ligger stabilt på 11-13 watt. Dette falder ikke selvom jeg slukker på den lille knap på højre side af kabinettet. Jeg måler både med og uden alle signal-kabler monteret i tv'et

Kan andre her verificere dette problem eller bekræfte Sonys flotte 0,17 watt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad måler du med? Det kræver en elmåler, der er certificeret til brug med switchmode forsyninger, for at du får det rigtige tal. Hvis TV'et står på standby, og din måler er god nok, så kan det være DVB-tuneren, der holdes liv i af hensyn til eventuelle recordere du måtte have tilsluttet.

Vi havde ingen problemer med at få TV'et ned på 0.1 Watt da vi testede det med Elsparefondens Spar-o-meter.
Af jaipee
Jeg måler med en Brennenstuhl PM 230, og den volder ikke kvaler ift. de switced mode strømforsyninger jeg ellers måler på (bla. 100-220V bærbar computer strømforsyning, multivoltage telefonladere).

Jeg kan ikke forstå hvorfor tv'et skulle holde liv i DVB-tuneren, når jeg piller alle tilsluttede kabler (PS3 via HDMI og passiv DVB-T antenne) fra. Og da slet ikke når jeg jeg slukker på on/off knappen på højre side af tv'et.

Jeg har ikke målt på tv'et før jeg installerede firmware version 1.700EA. Kan det tænkes at problemet hænger sammen med den nye firmware?
Af tvkartoffel
Hej.

Jeg tror ikke det er TVet den er gal med, snarere dine målinger.

Jeg vil foreslå dig at du sætter TVet i en strømskinne sammen med en glødetrådspære. Mål først pæren alene og derefter med TV ( i standby ) og pære sammen. Forskellen mellem de to målinger er dit standbyforbrug.
Denne metode vil formodentlig give en mere retvisende måling da nogle wattmetre har svært ved at måle korrekt ved små belastninger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jaipee skrev:Jeg kan ikke forstå hvorfor tv'et skulle holde liv i DVB-tuneren, når jeg piller alle tilsluttede kabler (PS3 via HDMI og passiv DVB-T antenne) fra. Og da slet ikke når jeg jeg slukker på on/off knappen på højre side af tv'et.
Det er også netop dét der gør, at du nok snarere har et problem med dit måleudstyr. Du kan låne et Spar-o-meter på biblioteket kvit og frit.
Af jaipee
I havde ret - et styk værdiløst Brennenstuhl måleapparat er ikke længere iblandt os. Og tv'et måler dejlig korrekt 0,1 watt standby forbrug.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan måske trøste, at du langt fra er den eneste, der har klaget over samme problem med at måle det korrekte forbrug. Hvis jeg søger på "spar-o-meter" her i forum, så finder jeg en hel del enslydende tråde ;)