Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dop
Hey Alle,

Fedt site i har her, der er rigtig mange godt tip.
Cool work og 1000 Takker for al den arbejde I lægger i det.

Var ude og kigge på nyt tv her den anden dag,
da jeg syntes at det gamle Sony 40W5500, er en smule småt.
Jeg er blevet lidt tændt på et Sony KDL52EX700 ell Samsung UE-55B7070 (hvad syntes i om valget ??).

Efter en længere snak siger sælgern så at jeg skal vælge Samsung,
da Sony's Edege LED ikke er ægte LED tech ??
Er det nu også rigtig ????

Der må da et eller andet sted være noget om snakken,
da der er ca. 4-4500 kr i forskel på de 2 tv's.

Your anwsers is appriciated.

På forhånd tak for svar,
MVH DOP....
Brugeravatar
Af michelskovbo
Har dog aldrig nogensinde hørt om at Sony skulle lave "falsk" LED tv :)
Men hvis han kan finde et bevis for denne påstand ser jeg den HELLERE end gerne, som jeg tror mange gerne ville se hvis dette var sandt.
Af Kleen™
tsk-tsk....sælgergossip.
Af xcardman
sælger får vil mere i bonus for en samsung ;)

7070 er kendt for meget slør. Kan se det på en 40 tommer.
så en 55 tommer bliver det nok ikke bedre på.
men har ikke set en 55 tommer af den model
Af Novatic
Han har ret i, at Edge LED ikke er det samme som LED.

Edge LED kan gøre skærmen tyndere end almindelig LED, men det giver så ikke den samme lave strømforbrug, og chancen for clouding er minimal.

Men det kommer også an på panelet, for en CCFL skærm kan sagtens have en bedre billedkvalitet end en full Edge.

Det kommer altså an på mere, end hvad der bare står på pakken under specs :)

Mellem de to ville jeg forresten nok vælge Sonyen, da B7070 skulle have problemet med slør, mens jeg endnu ikke har hørt om problemer med EX700. Men synes du også burde overveje HX700, da den er fra cinema linien, eller også kan du vente på Samsungs nye modeller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Novatic skrev:Edge LED kan gøre skærmen tyndere end almindelig LED, men det giver så ikke den samme lave strømforbrug, og chancen for clouding er minimal.
Du mener vel "stor" i stedet for "minimal". Edge LED har en langt større tendens til clouding end man ellers ville have på andre typer belysning.
Af xcardman
Edge LED ikke er det samme som LED.
begge tv har edge LED

Hvad er så led?. ingen af disse to tv har led med local dimming

holder stadig på en større bonus til en samsung, når man begynder og snakke om fake LED
Af Kleen™
Edge LED er en af den nyere tids værste markedsføringsmæssige hattenåle, der introducerer langt flere problemer end det løser.

Medmindre jeg kan få ægte Backlight LED (og helst m. local dimming), så står der CCFL på ønskesedlen.
Af Novatic
yakken skrev:
Novatic skrev:Edge LED kan gøre skærmen tyndere end almindelig LED, men det giver så ikke den samme lave strømforbrug, og chancen for clouding er minimal.
Du mener vel "stor" i stedet for "minimal". Edge LED har en langt større tendens til clouding end man ellers ville have på andre typer belysning.
Ahh, mente minimal chance for clouding med full Edge :s
Af xcardman
Men full Edge eller led med local dimming giver glorie effekt
så der får man et nyt problem.
der er producenterne så ikke lige gode til at løse det
vi må se med en sony 900 og hvor gode de er til det
måske en grund til alle nye panel teknologer ikke har baggrundsbelysning

Men ud af de to skærm havde jeg helt sikkert valgt en ex700 med eller uden fake led
Af Novatic
xcardman skrev:Men full Edge eller led med local dimming giver glorie effekt
så der får man et nyt problem.
der er producenterne så ikke lige gode til at løse det
vi må se med en sony 900 og hvor gode de er til det
måske en grund til alle nye panel teknologer ikke har baggrundsbelysning

Men ud af de to skærm havde jeg helt sikkert valgt en ex700 med eller uden fake led
Synes også han bør overveje HX700, da den er fra cinema linien, og ud fra specs minder meget om den roste Z5500.
Af Notional
Sælgergas. Selvfølgelig er der rigtig LED (lysdioder som baggrundsbelysning) i Sony'en. EdgeLED giver mindre strømbrug og gør tv'et fladere, men kan give clouding (ujævn baggrundbelysning) og flashligt (lyskegle fra hjørner og sider). Hvis du ikke kan se dette på tv'erne, eller ikke lægger mærke til det, så er det ikke et problem for dig.

Siden b7070 er sidste års model, der erstattes om en måned eller to (så vent evt på c7705.), så er Sony'en dette års nye model og derfor nyere. Der er mulighed for at sælgeren bare vil af med lageret af b7070 og derfor siger sådan noget vrøvl.

Som der skrives er b7070 kendt for sløring, og jeg mener ikke en firmware har løst problemet, men jeg er dog ikke helt sikker.
Af dop
Hey alle,

Takker for de mange inputs til mit spørgsmål. :)
det er jo en sand fornøjelse herinde.

Jeg tror at når der siges fake led, menes der vel ikke ægte led,
tjaa hvad man så skal lægge i det, ved jeg ikke, derfor mit spørgsmål hertil.

Der har da også kigget lidt ind til HX700, men så vidt vides få's den pt kun i 46", Så kunne man jo bare vælge 52HX900 :p ,
mennn det kommer nok til at koste spidsen af en jetjager.....

Da planen egentlig bare er at få et noget større tv end det oprindlige 40" (40W5500), så syntes jeg det naturligt at valget ville falde på 52EX700, da det stort set kan det samme som det gamle.

Det lader til at jeg bør vente nogle månder til den nye store Sony Hx900 og Samsung'er er på gaden, før jeg vælger.

Tak herfra, MVH DOP Mike.....
Brugeravatar
Af michelskovbo
Og når der så skrive "ikke-ægte LED" hvad er det så?

Ægte LED er det BACKLIGHT LED, RGB LED, EDGE LED eller noget helt andet?

De to modeller sælger har snakket med dig om har begge Edge LED! Den ene er ikke mere ægte end den anden ....

:)