Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af farbruun
Jeg har netop skiftet fra TDC TV til YouSee.

Principielt ved jeg, at YouSee signalet burde være bedst, da TDC TV er en komprimeret udgave af YouSee (kilde).

I praksis oplever jeg dog noget andet -synes det er mere pixeleret og grynet.

Nogen tips :(( :(( :((
Af lak
Modtager du det analogt eller som dvb-c?
Af farbruun
Det skulle gerne være DVB-C
Af lak
hvor mange tv stik, forstærkere har du?
Af farbruun
Jeg er ikke voldsom teknisk kyndig.

Har 2 "stik" i min lejlighed. Et gammelt (virker ikke tror jeg) og et nyere.

Derfra kører jeg mit antennekabel direkte i TV'et (uden boks)

Var det svar nok?
Af lak
hmm ja det udelukker jo en del fejl. Man må gå ud fra at montøren som har lavet det nye stik har testet det i sin tid. Så er der dvb-c tuneren i dit tv samt kablet fra stikket og derhen der kan lave fejlen.
Kablet: Er det et hjemmelavet et hvor man kan tage en hætte af stikket i hver ende. Er det et meget tyndt kabel og er det langt.
DVB-C tuneren i tv'et kender jeg ikke. Prøv at skrive tv typen så kan det være der er nogen herinde der har en magen til der kan give lidt info om hvordan de oplever den.
Af farbruun
TV: SONY Z5500 (6 mdr. gammelt) - næppe der problemet ligger (hvis der er et problem)

KABEL: Et langt antennekabel - men ikke med de gammeldags "hætte" stik. På kablet står der "ALTAI 75 ohm high quality tv/video cable" - om det er tyndt/tykt er lidt svært at svare på. Normalt tror jeg :)

Der er IKKE lavet nyt stik. Det var lavet, da jeg flyttede ind i lejligheden - og kvaliteten af den montering skal jeg ikke kunne vurdere.

/f

I øvrigt: Burde det ikke være et spørgsmål om, hvorvidt jeg får signal/lyd eller ej. Digital overførsel er vel kendetegnet ved "0/1" og dermed er kvalitetstab vel en lidt speciel diskussion ? (modsat analog)
Af lak
sakset fra testen her på sitet:
"Gengivelsen af digitale kanaler i standardopløsning (SD, ikke HD) er fin, men ikke helt på højde med de tungeste drenge, som f.eks. Pioneers reference-Tv, KURO. Bravia Engine 3 gør det bedre end Bravia Engine 2 på Z4500 modellen, men der kan stadig forekomme lidt grums når billedet bevæger sig på digitale kanaler på Z5500. Dette skyldes de-interlacing processen, som kunne være bedre på Z5500. "

Er det mon det du oplever?

Iøvrigt kan kraftige bøjninger på antennekablet også skade signalet f.eks. rundt om en dørkarm mv.

Støj på digitale signaler sker nemt. Indstrålning på et dårligt skærmet kabel kan sagtens tilføje fejl på et digitalt signal. DVB-C er ikke indrettet på samme måde som internettet er selvom det også er digitale signaler. Her får din pc en pakke med data sammen med en checksum. hvis data og checksum ikke passer sammen beder din pc bare om pakken igen. På dvb-c er det en stream af data der ikke kan rettes. :)
Senest rettet af lak 10. apr 2010, 21:02, rettet i alt 1 gang.
Af farbruun
Tjoh, det kan være ... TDC TV kom jo ind i tv'et via boks (overført med HDMI kabel).

Men det undrer mig, at forskellen (pixelering) er SÅ stor som jeg oplever det? Selvom det klarer sig dårligere end et KURO, så burde det klare sig rigtig godt ift. hvad det der står i de danske stuer.
Iøvrigt kan kraftige bøjninger på antennekablet også skade signalet f.eks. rundt om en dørkarm mv.
Hmm - men det er vel mest om man får et signal eller ej ? Det bør vel ikke have betydning for selve kvaliteten? (det er vel i strid med et digitalt signal ?)
Af lak
Hej

Det er ikke om du får signal eller ej. Signalet opdeles i 2 ting: Signal styrke og signal kvalitet. Så du kan sagtens have en meget høj styrke men kvaliteten af signalet er noget møg. Sammenlign det med en gammel radio. Hvis signalet går dårligt igennem er der støj på lyden. (signal kvalitet) Hvis du skruer op for volumen (signal styrke) hjælper det ikke en døjt på det støj du hører fra det dårlige signal. (nok ikke den mest perfekte forklaring ;;) )
Fordelen ved dvb-c er at man ikke behøver så meget styrke for at få et perfekt signal som man gjorde ved analog tv, men det er en længere forklaring og under alle omstændigheder skal du bruge en antennemontør med en feltstyrkemåler til at få tjekket om signalet er godt eller dårligt.

/lak
Af farbruun
hmm ok,

men digitalt er vel defineret ved 1'ere og 0'ere ? og ....
Af maskus
farbruun skrev:Jeg har netop skiftet fra TDC TV til YouSee.

Principielt ved jeg, at YouSee signalet burde være bedst, da TDC TV er en komprimeret udgave af YouSee (kilde).

I praksis oplever jeg dog noget andet -synes det er mere pixeleret og grynet.

Nogen tips :(( :(( :((
Havde samme problem - Bor i lille etageejendom, hvor side af lejligheder deler samme forbindelse fra boks til lejligheder ca. 3 lejligheder. For os var det sådan, at Yousee kom ret hurtig ud med tekniker og det viste sig, at underboen havde samlet sin udgang/antenneboks forkert - problemet var at signalet gik hos hende og videre til os. Efter tekniker besøg oplever vi intet.
Af lak
Det lyder som løsningen, at få en mand ud der kan måle. Han vil også kunne tjekke om dit kabel er ok.

Jeg kender ikke dit tv men hvis der er en signal test og du kan finde et tal der hedder ber eller bit error rate vil det kunne fortælle dig om kvaliteten. Typisk opgivet f.eks 2,9´-8. Tallet skal være så lille som muligt dvs. at 2,9'-x hvor x skal være så højt som muligt for at der er færrest fejl på dit signal.

PS: digitalt er defineret som 0 og 1 men signalerne er så små så støj fra f.eks en dårlig skærmet microbølgeovn eller en tv sender sagtens kan forvandle et 0 til 1 og så er balladen der.

Håber du får løst dit problem

/lak
Af farbruun
Der er nok dem som mener, at jeg er hysterisk. Men jeg synes at signalet var bedre med TDC TV, og det er et faktum, at TDC TV er en komprimeret udgave en den kilde Yousee udsender.

Kan det have nogen betydning, at jeg havde indstillet min TDC TV boks til at sende signalet i 1080i op til TV'et (Jeg er godt klar over, at det er en opskalering af et SD signal), mens Yousee fodrer mit tv med SD signal? - Er der noget med, at LCD skærme klarer sig mindre godt med standard signal ?

Sagt på en anden måde: Jeg har snydt mit TV med TDC TV signalet - dvs. ikke fået flere detaljer, men udgået de grove pixler ved at sende i 1080i ?

I øvrigt: Under systemoplysninger på mit tv står der -

Signalniveau: HØJ

Pre RS: 0
Symbol Rate: 9000000
5s: 0
F: 370000
UEC: 0
QAM AGC: 268 (svinger mellem 267 og 271)

Kan jeg bruge det til noget?