Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SLL
Hmmm... "Faroudja video processing chip", laver Faroudja også paneler? Jeg har hørst, at DELL vidst nok også skulle benytte, el. skal til at benytte nogle billig paneler, leveret fra et eller andet østland. Er det korrekt?

Jeg syntes jeg har hørt "Faroudja" navnet før :)

Da jeg bestilte min 2007FP, noterede jeg, at den skulle indeholder A02 firmware update'n eller større. Jeg håber, at alle skærme der leveres pt., indeholder nyeste firmware hvor banding til syneladende er løst.

Men hvad betyder det, at der ikke er noget desktop mode, at det er slået fra? Hvad benytter man så i windows?

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo ikke et panel, men en chip til styring af selve panelet. Desktop-mode er blot en af farveprofilerne som du kan benytte dig af. Der er f.eks. også en gaming-profil og en custom-profil hvor du selv kan indstille farverne.

tommyhj Vær opmærksom på at det IKKE er den samme skærm der tales om i de links. Dette er FP modellen og den er ikke bygget over samme paneltype som WFP modellen.
Af tommyhj
yakken skrev: tommyhj Vær opmærksom på at det IKKE er den samme skærm der tales om i de links. Dette er FP modellen og den er ikke bygget over samme paneltype som WFP modellen.
hmmm, ok... Har så lige selv set at det er et S-IPS panel... hmmm... Troede fuldt og fast at det var PVA - men det er ret svært at finde ud af, for det er ikke til at gennemskue på specs, og Dell siger jo ikke noget om det.

Er 2007FP så bedre end 2007WFP??? Skal jeg til at sende den tilbage på fortrydelsesret? :s

Den 2007WFP jeg har, har tydelig banding når jeg bruger Multimedia eller Gaming Image Modes. Men det er som om at farverne 'indstiller' sig dynamisk hver gang jeg skifter til en ny gradient i testprogrammet. Man kan faktisk se at den kører frem og tilbage lidt. Desktop Image Mode viser helt perfekte gradients uden banding eller noget :-)
Af SLL
Okay, jeg troede at "Faroudja" var et firma der lavede chippen :D

@Tommyhj, et eller andet sted her på forummet, er der beskrevet en tastekombination, som gør det muligt at komme ind i DELL skærmens servicemode. Her kan man vidst nok se hvilke panel der sidder i, samt se hvilke firmware skærmen er opdateret med.

Derværre kan jeg ikke finde linket O-O

Men måske det kan sige lidt mere omkring dine problemer, hvis du altså ikke har nyeste firmware version i din skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, 2007WFP er ikke dårligere end 2007FP og hvis du vil bruge din returret, så koster det dig 750 kr. hos Dell - sådan er det bare. Hvis desktop mode er OK, så er der ikke nogen firmware der kan gøre det bedre.
Brugeravatar
Af msi911
SLL skrev:Hmm... jeg mener der findes en tastekombination man skal holde nede når man tænder skærmen, hvorved firmware versionen vises. Men er ikke 100% sikker på det. Måske det også kan ses på serienummeret?
To enter the service menu for 2007WFP/FP:
1. Turn off the monitor, hold 'menu ' and '+' buttons at the same time while turning it on.
2. After the power is on, let go of the 2 buttons and then press the '-' button.

LG.Philips S-IPS panel should be LM201xxx
Samsung S-PVA panel should be LTM201xx
where x represents different digits/letters.

For instance => SAM WSXGA LTM201M1 means Samsung S-PVA
Af SLL
Man skal godt nok betale 750 kr. til DELL, hvis man ikke vil have skærmen. Men jeg mener, at DELL ganske frit og kvit ombytter fejl og mangler ganske gratis, korrekt?

Og jeg mener endda, at de har onsite service, måske endda ombyttes skærmen på ens egen bopæl, eller?

Så hvis der er den mindste smule af fejl el. problemer ved skærmen, så får man bare en anden som forhåbentlig virker :)

Selvfølgelig er pixel garantien stadig som alle andre steder, hvor >5 fejl ombyttes med ny skærm.

Ret mig venligst, hvis jeg tager helt fejl.

Mvh. SLL
Af tommyhj
Service menuen viser på min 2007WFP: "V1B11 LPL WSXGA LM201W01"

SSL: Jeg har faktisk overhovedet ingen problemer med skærmen - vidste bare ikke at det var S-IPS. Bandingproblemerne kommer kun hvis man bruger Gaming/multimedia-mode hvor panelet går over på dynamisk kontrast (alt efter hvad der vises på skærmen). En bivirkning ved dynamisk kontrast er åbenbart dårlige nuancer i farvetonerne = banding... Sådan forstår jeg i hvertfald problemet. Men det er til gengæld også meget tydeligt at se i spil når man skifter over på Gaming mode - det virker lidt som en HDR effekt. Lidt svært at forklare, men mørke områder bliver lysere...
Af SLL
Så fik jeg min 2007FP. Panelet er et LMT201U1. Det skulle være et S-PVA panel i følge panelsøgningen. Farverne ændre sig en smule mere end ved S-IPS panelet på vinklerne (Jeg så S-IPS panelet på LG's L2000C). Men det er ikke meget, så jeg græder over det.

Skærmen er heldigvis en revision A02 skærm. Så den skal ikke byttes.

Generelt er jeg udemærket tilfreds med skærmen, dog troede jeg ikke, man man faktisk rimelig nemt kunne se synsvinkel forskel på S-IPS & S-PVA. Måske bliver jeg mere glad for det med den sorte farve, som skulle være dybere på S-PVA.

Panelet har heldigvis ingen pixelfejl, dejligt :)

Jeg har ikke prøvet at spille FPS spil på den endnu, men skal prøve det når tiden er til det.

Mht. det indbygget powersaving mode, er det så ok beskyttelse til panelet, altså mht. levetiden. Eller skal man hellere bruge en screensaver hvor noget bevæger sig hele tiden på skærmen?

Jeg skal nok komme med en bedre test, hvad jeg syntes om skærmen.

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt er det en god idé at bruge en screensaver, men hvis først skærmen er gået i dvale, så er der ikke risiko for "burn-in". Levetiden skal du slet ikke bekymre dig om - du smider skærmen ud før den bliver træls at se på.
Af SLL
Okay, jeg benytter nok bare det indbygget powersave mode. Det virker fint.

Lige et spørgsmål i forbindelse med de 3 forskellige display indstillingerne der er -> Desktop, multimedia, game mode.

Er det kun farveforskel der er mellem dem, eller ændres der også på andre indstillinger?

Jeg spørg fordi jeg benytter "Game mode" til windows , da jeg bedre kan lide mere kontrast og dybe farver i windows. "Desktop mode" ser lidt blegt ud mht. farverne. Da jeg kikkede på min CRT skærm troede jeg der var noget galt med den. Den så godt nok lidt død ud i forhold til TFT skærmen :D

Jeg har dog skruet brightness ned til omkring 30-32. Default stod den vidst nok til 50 eller der omkring som var for meget lys.

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som det også er skrevet før i denne tråd, så er det jo Faroudja enheden der slås fra i Desktop mode og dermed fjerner man banding. Så ja - der er ret store forskelle på de 3 modes. Jeg kan ikke anbefale andre modes end Desktop pga. de forringelser det introduceres når Faroudja aktiveres.
Af SLL
Det eneste lille minus pt. med 2007FP (S-PVA) er synsvinklen. Jeg troede faktisk ikke, at det var så tydeligt i forhold til S-IPS panelet.

Jeg vil ikke sige det er TN panel tilstande, men skærmen mister godt nok noget farve crisp i billedet, blot man bevæger sig 10-20 cm. væk fra midten af skærmen. Tilgengæld bliver det så ikke værre jo længere man kommer væk fra midten af skærmen.

Jeg tror jeg bare skal tvinges til at leve med det hehe :) Men havde jeg kunne vælge frit og kvit, havde jeg taget en S-IPS'er. 750 bobs til DELL, hvis man vil have pengene tilbage, ups.. så det går nu nok med S-PVA :D

Plus - sort farve gengives dybere ved S-PVA end ved S-IPS panelet der sad i LG's L2000c. Generelt er farvene rigig gode på S-PVA.

Ved afspilning af DVD på computeren, syntes jeg dog, at billedet bliver meget sort og mørkt, mystisk? I alm. windows gfx og spil er der ingen problemer, kun ved afspilning af DVD via player. ER der nogen der har et bud på hvorfor?

EDIT:

Jeg har lige prøvet jeres "monitortest.exe" program, for at teste banding, tailing. Banding er ikke elimineret fuldstændig. I farvetesten, hvor der fades fra sort til fuld knald i en farve, kan man godt se banding overgange i de helt mørke områder. Altså længst mod venstre på skærmbilledet.

Jeg prøvede for sjovt skyld, at skifte til game mode, hvor banding blev meget slemt. Så et forsøg på at fikse det er der blevet gjort, men altså ikke fuldstændig flydende fra farveovergang i "desktop mode".

Jeg skal også lige høre, og det er normalt at man godt kan se en lille smule banding, mest i de mørkeste områder, nærmest sort til man kan se farven fades op?!

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det burde det ikke være. Jeg så det ikke på det eksemplar jeg havde til test, men det er muligt at farverne skal indstilles før det sidste forsvinder.

Det skal dog siges at jeg på min 193P+ har langt værre banding problemer end jeg nogensinde oplevede på 2007FP, så det kan altså sagtens lade sig gøre at leve med det. I praksis ser man det ikke.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9