Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af faitfull
Hej, nu står jeg sådan at min far snart har fødselsdag, og vi har besluttet at give ham en rigtig god fladskærm til computeren
:p

han er meget bevist om billedkvaliteten, så det må godt koste lidt
2ms er selvfølgelig forventet
og gerne omkring 22" widescreen

han har en relativ ny computer, så DVI stik er forventet

han bruger computeren til lidt amatør foto arbejde og lignende, han kan især godt lide når farvene er lig det der kommer ud af fotoprinteren

nogen der kan give en god anbefaling eller 2????

så i komputer for alle, at de anbefaler acer H223HQ.... nogen kommentar ved denne, eller er der noget bedre??

vi taler max omkring 2500kr
tusind tak for hjælpen
Benjamin
Brugeravatar
Af azrael
Så skal du vist ikke lede meget længere end Dell 2209WA. Kan fås hos DustinHome og Dell selv. Ved dog ikke hvorfor nogen ville købe skærmen hos Dell.

To andre skærme tilbyder sig som alternativer. LG W2220P med (vist nok) samme panel som Dell 2209WA kan også fås hos DustinHome. Den er endda en anelse billigere, men jeg har ingen erfaring med skærmen. Det andet alternativ er NEC EA231WMi og kan såmænd også købes hos DustinHome. Skærmen er dog noget dyrere (omend de har en sølv/hvid version stående til kr. 200 mindre).

Jeg skal lige nævne, at jeg ikke har noget tilhørsforhold til DustinHome. Har faktisk aldrig handlet hos dem, men de har mange ting man ellers ikke kan købe andre steder i DK. :)

For øvrigt. Det med de 2ms skal du glemme alt om. Det er komplet irrelevant for andet end gamer skærme, og selv der er det størstedels irrelevant.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til information, så kan du ikke forvente, at billedet på skærmen ligner dét der kommer ud på printeren uanset hvad du køber. Det kræver en kalibrering af skærmen ift. printeroutput, og det kan kun gøres vha. kalibreringsudstyr, som alene koster mere end de 2500 kr. du vil give. Du kan indstille skærmen, så farverne på dén er korrekte, men derfra og til at det er lig med det der kommer ud af printeren er det meget meget langt. Printeren er nemlig ikke kalibreret efter et sRGB-farvespektrum. Kalibrering af skærme ift. print er en hel videnskab i sig selv, og du gør klogt i blot at glemme det.

Jeg er enig i anbefalingen af 2209WA. Det er en god skærm til prisen, og farvegengivelsen kan blive ganske fin, hvis man altså lige selv justerer den - eksempelvis i henhold til anbefalingerne i vores test af skærmen.
Af faitfull
ja okay.... vil godt tilkendegive at kalibreringen imellem rgb og cmyk er en verden for sig

har dog prøvet at have en bærbar (Dell inspiron 9300, vil ikke diskutere elendigheden af bærbarens kvalitet yderligere) men den havde en imponerende god farve gengivelse, billed på skærmen var meget tæt på printerens.... manglede dog lidt lys styrke, men det var tros alt en bærbar

det var pga. det overstående jeg tænkte nogen måske havde pre kalibrede deres skærme idag... ahh well, no luck there

men uanset takker for anbefalingen på den Dell. Er det e-IPS panelet der gør forskællen? da jeg ikke selv har prøvet det panel før

igen mange tak for den hjælp man for her, i er alle tiders
Benjamin :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan skam godt få prækalibrerede skærme. Dell U2410 er prækalibreret til sRGB. Den er anmeldt her på siden.

Du får dog ikke en prækalibreret skærm for 2500 kr., så du må nok indstille dig på enten at gå på kompromis eller spytte mere i kassen. Dell 2209WA her et S-IPS panel, men er ikke kalibreret. Det er netop panelet der gør forskellen, og S-IPS samt S-PVA er generelt de typer, som oftest bruges blandt grafikere. De har forskellige fordele og ulemper, som du kan læse om i vores sektion for panelteknologier på forsiden (i menuen).
Af Snurrerundtlyd
faitfull skrev:vi har besluttet at give ham en rigtig god fladskærm til computeren
han er meget bevist om billedkvaliteten, så det må godt koste lidt

2ms er selvfølgelig forventet

han bruger computeren til lidt amatør foto arbejde og lignende, han kan især godt lide når farvene er lig det der kommer ud af fotoprinteren
Vil du have god billed kvalitet eller 2 ms?
Det er desværre nok "enten eller" snarere end "både og".
Hvorfor forventer du 2 ms? Skal skærmen bruges til hurtige actionspil? Det næver du intet om.
Til fotoredigering er skærmens hastighed derimod fuldstændigt ligegyldig, da der arbejdes med stillestående billeder.

Det hænger desværre sådan samme at TN-panleler (de billigste og ringeste paneler rent farvemæssigt) også er de hurtigste.

IPS og PVA paneler som er langt bedre farvemæssigt end TN-paneler er også langsommere og her kan du ikke få en 2 ms skærm. Så det er enten eller.

Skal skærmen bruges til actionspil så køb en billig skærm med TN-panel, de er de hurtigste.
Skal den derimod bruges til fotoredigering så vælg en dyrere skræm med PVA eller IPS panel, hvis du vil opnå mere korrekt farvegengivelse.
Skal skærmen bruges til begge dele så må du prioritere hvad der er vigtigts og gå på kompromis på nogle områder.

Hvis du vil opnå korrekt farvegengivelse så er det også vigtigt at skærmen er korrekt kalibreret, enten prækalibreret fra fabrikken eller kalibreret efter køb. Men skærme ældes langsomt, så for at bibeholde korret kalibrering er det nødvendigt at kalibrere jævnligt. Men som amatørfotograf er det ikke sikkert man er villig til at betale for det.

Dell U2410 med IPS panel har f.eks kun følgende Response Time: 6ms (gray to gray) Typical
Af faitfull
billedet er i dette tilfælde det vigtigste

uanset, blev stemt ned, og det blev en samsung SyncMaster XL2370, blandandet grundet en stærk mistillid blandt de andre til Dells service hvis noget går galt

nu sidder jeg så med tjansen og forsøge at calibrere skærmen så billedet bliver lig det der kommer ud af printeren canon i905D

det er godt nok svært, og hver gang jeg synes tæt på et godt resultat for jeg at vide "mangler lidt brun, mangler lidt styrke i rød" og når jeg forsøger på dette, går det galt....

og da det så endelig kom tæt på var de gule farve ikke mørk nok

hvad gør jeg??? nogle tip?
skal konkurere med, at min far påstår at den tidligere CRT skærm var korrekt instillet

pt. har prøvet jeres instilling til skærmen fra siden som printeren så desværre er uenig er rigtigt til billed behandling