Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klavs
Hej alle

Jeg håber at kunne få gode forslag til køb af nyt TV på baggrund af følgende information:
  • Budget: Maks. 8.000,-
    Placering: Stue - følgende bemærkninger dertil
    • Afstand til sofa - 3 meter
      TV skal hænge på væggen (hvid væg)
      Der kommer en del lys ind fra siden i dagtimerne (måske væsentligt i forhold til LCD kontra plasma?)
      Ingen mulighed for ekstern højtalere (men soundbar er en mulighed)
    Signalkilder:
    • Primært: Analogt TV-signal fra antenneforening
      Sekundært: Digitalt TV-signal fra antenneforening (få kanaler udsendes digitalt pt.) samt Xbox 360
    Beskrivelse af brugssituation: Primært til TV-kiggeri, afspilning af DVD og Xbox 360.
    Ingen planer om hjemmebiograf/Blu-ray
Jeg håber at ovenstående info kan bruges.

Mit eget umiddelbare bud er LG's 42SL8000, men jeg er i tvivl om 42" er for voldsomt til den korte afstand. Da der ikke skal bruges mere end 720P input, så tænker jeg på om der er andre og billigere muligheder - eksempelvis Panasonic plasma? Andre bud er Sony, som mange fremhæver og Philips på grund af Ambilight. Alle forslag modtages med stor taknemmelighed.

[/list]
Af noxity
Når du siger at du er i tvivl om 42" er for voldsomt, så mener du voldsomt lille ik' ? :)

Det er absolut ikke for stort. Jeg har ca. 2m til min 40", og er ikke et sekund i tvivl om at en 32" ville have været for lille.
Af Klavs
Godt input. :-) Tak.
Af Tramm
Der er jeg lige stik modsat (: Jeg tror godt at et 40" kunne klare det, men over 40" bliver sgu for stort.

Det er meget federe at have en tv der passer ind i ens stue, og ikke bare vælge et kæmpe tv.

Og hvis du sidder 2 meter fra dit 40", så mister du vidst overblikket :)
Af Peter Schrøder
Jeg holder med Noxity :)

Jo større, jo bedre.
Jeg sidder på 3 meters afstand til et 46" og nyder hvert sekund (B

Men: Med analog signal bliver billedet ikke godt. Enkelte stationer, som sender et godt signal i en god kvalitet, er til at holde ud at se på, mens andre helst skal undgås.
Hvis din DVD afspiller er af en rimelig kvalitet, vil det også se helt fornuftigt ud.
Jeg har ingen kommentarer til dine tv-valg, bortset fra at de, jeg kender, som har ambilight, kun tænder for det, når de skal vise gæster, hvad det går ud på... ;;)
Af noxity
Glemte helt at tænke på dit signal. Hvis du kun har analog og udsigterne til digitalt signal er lange. Så burde du måske holde dig til de 42".

Hvis du derimod har et godt analog signal eller de digitale kanaler er lige om hjørnet, så ville jeg overveje om 46" eller lign. ikke er det rigtige valg. Det skal selvfølgelig passe ind i stuen. Men afstand kontra størrelse ville det passe fint.

For at du skal kunne skelne pixel på et 720P signal på 3m skal du have 50"+. Så du skal ikke være bange for at gå over 40".

Helt de fleste som fortryder skærmstørrelsen er dem som har købt en for lille skærm, man vender sig lynhurtigt til en stor skærm :)
Af Klavs
Det lyder som om at 42" ikke er helt skævt. Skal det være mindre, så har LG jo også SL8000 i 37".

Men er der nogle, der har forslag med hensyn til valg eller er SL8000 det gode valg lige nu?
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg ville HELT klart gå op i størrelse og tage 46".

Panasonic P46S20E er i bund og grund G10 modellen fra sidste år der har fået andet navn og lavere pris. Det gør at du for 7500 kr får et TV der absolut er blandt de bedste på markedet og rigtig meget bedre end noget LCD TV du kan finde i den prisklasse. Det er under alle omstændigheder meget langt foran SL8000 når det kommer til sortniveau m.m.

Da du får lys ind fra siden ville jeg på ingen måde være bange for plasma...