Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har netop købt en brugt ASUS VK266H FULL HD monitor af min lillebror, som jeg gerne vil koble til min Sony Vaio model VGN-NW21JF.

Dette har jeg også prøvet via et VGA-kabel. VGA er den eneste eksterne display-udgang på min bærbar.

Mit problem er, at monitorbilledet på ASUS-skærmen ikke fyldes helt ud på denne i forhold til billedet på Sony bærbar skærmen, og at det er noget uklart på ASUS'en.

Jeg har ikke installeret ASUS-drivere på min bærbar, hvilket jeg ikke har turde gøre, da jeg er bange for at det vil ændre på min bærbares skærm.

Hvad skal jeg gøre?

På forhånd mange mange tak for eventuel hjælp.

Med venlig hilsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din bærbare har nok ikke understøttelse af 1920x1200 opløsninger. Hvilken opløsning har du valgt på PCen?

Hvis du ikke kan vælge 1920x1200 så skal du prøve at finde en nyere driver til grafikkortet. En driver til skærmen hjælper ingenting.
Af Ravnholdt
Hej

Tusind tak for svaret. Jeg har valgt den maksimale opløsning 1366x768 på computeren. Det er ikke muligt at vælge noget højere. Jeg har desuden efter råd valgt at søge drivere, men jeg har den nyeste installeret, så det kan nok ikke lade sig gøre - det at jeg gerne vil. Jeg tror, at jeg vælger at sælge den bærbare Vaio. Er der nogle f.eks. ASUS-bærbare, som kan anbefales til mit formål (tilslutning til skærmen)? F.eks. med HDMÍ-udgang.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har netop haft en af Acers helt flade Aspire-modeller mellem hænderne og det var en lækker PC. Modelnummeret var 4810T.
Af Ravnholdt
Hej

Okay, jamen kan den vise et tilnærmelsesvis et flot og fuldt billed på min monitor?

Med venlig hilsen
Af Ravnholdt
Hej

Okay, sådan. Vil den computer via HDMI være i stand til at vise et Full HD billede på min monitor?

Jeg havde selv kigget på 17,3" modeller for at få den større opløsning, også på monitoren.

Jeg håber ikke, at jeg lyder helt dum - jeg er bare lidt usikker på, hvad der er rigtigt at gøre/vælge.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Af Ravnholdt
Hej

Nu har jeg fundet ud af få skærmbilledet op på monitoren i fuld størrelse og korrekt FULL HD opløsning ved at lege med billedindstillingerne og skærmrækkefølge, men billedet er meget utydeligt - kan det skyldes VGA-tilslutningen.

Med venlig hilsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest, så skal vi lige have afklaret, at fuld HD ikke er 1920x1200 punkter, men 1920x1080. Hvilken af de to har du indstillet din PC til?

Hvis den er indstillet til 1920x1200, så kan det godt være VGA-forbindelsen, der ikke er god nok. Mange bærbare har ikke en voldsom god analog udgang. Det kan dog også blot være et spørgsmål om lige at finindstille skærmen via skærmmenuen. Det skal være noget ala "Autoadjust" og så måske krydret med noget "Fine Tune". Jeg ved ikke hvilke muligheder du har på din Asus skærm.
Af Ravnholdt
Hej

Tak for svaret.

Nå, ja det er også rigtigt (ang. FULL HD-opløsningen). Jeg har lige undersøgt det - ASUS-skærmen er en 16:10 aspekt skærm, så den skærmopløsning, at jeg nævnte før er nok korrekt.

Jeg prøver lige at "lege" lidt med skærmen.

Med venlig hilsen
Af joshua79
Du skal også sørge for at bruge en vga ledning hvor alle ben er tilstedet. Hvis stikket/kablet mangler et ben, så får computeren ikke information om hvilken skærm der er tilsluttet, og dermed hvilke opløsninger den understøtter. Dette er især altafgørende på mac's, men tror også det spiller en på pc'er.

De kabler der har alle ben monteret, er dem man som regel får med når man køber en computermonitor. Dem man kan købe løst, f.eks. ved av-cables.dk, har ikke alle ben, og kan dermed oftest ikke bruges.
Af Ravnholdt
Hej

Okay, det var jeg slet ikke klar over. Jeg har købt mit kabel i god tro ved en af de store danske internetbutikker med speciale i kabler.

Med venlig hilsen
Af joshua79
Okay, det var jeg slet ikke klar over. Jeg har købt mit kabel i god tro ved en af de store danske internetbutikker med speciale i kabler.
Ja. Det er desværre ikke noget de skilter med. Ikke engang av-cables.dk som slet ikke sælger nogen af dem der rent faktisk kan bruges.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I praksis har det dog ingen betydning om din PC ved hvilken skærm der er tale om. Skærmen kører ikke værre eller bedre hvis den rigtige driver er valgt frem for en standard "Plug'n'play"-driver.