Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer

Først tak for en kanon side!
Jeg har været hyppig gæst igennem flere mdr. i håb om, at blive lidt klogere på hvilket "alter" jeg skal vælge. Dog har al den læsning gjort mig mere forvirret, og jeg søger derfor hjælp hos de vise mænd :)

Følgende 3 skærme har vækket min interesse, dog skal det lige siges, at I er mere en velkommen til at komme med nye forslag:

Philips 42PFL9664H

Pros
Design, dybde, Ambilight, lyd, fjernbetjening, vægbeslag

Cons
Stik vender bagud, har ikke LED

---

Samsung UE46B7070

Pros
Design, tyndste TV, LED, beslag, stik position

Cons
Jeg har læst at skærmen skulle være plaget af en del slør, dyreste TV, lyd

---

LG 42SL8000

Pros
Design, dybde, billigste TV, det eneste der har fået "Top anbefaling" her på siden

Cons
Har ikke LED, lyd, intet smart beslag, stik vender bagud

---

Al konstruktiv kritik, personlige oplevelser samt anbefalinger er meget velkommen :)
Brugeravatar
Af koenigs
Først og fremmes kan jeg ikke helt forstå hvad hvorfor "LED" er fremhævet som fordel. Ud over strømforbrug, har det jo ikke nogen reele fordele.

Når det er sagt, vil jeg anbefake LG eller Philips, da jeg ikke mener Samsung modellen er i samme liga når vi snakker rå billedkvalitet. Philips modellen har efter min mening et bedre sortniveau og har mindre problemer med reflekser, men er typisk også lidt dyrere...
Af kskruger
Alle 3 skærme er testet her på flatpanels.dk - så hvis du læser dem, kan du bedre danne dig et indtryk af hvad der bedst. Evt. læs tråden som følger op på testen.

De skærme du har udvalgt, er alle 2009 modeller, jeg ville vente 2-3 uger og se hvad de nye 2010 moddeller kan.
Af Kleen™
Kvalitetsmæssigt er 9664'eren klart den jeg ville vælge...
Af calletv
Forstår heller ikke du angiver Manglende LED som værende en bagdel, med mindre du vil have så tynd en skærm som muligt. Billedmæssigt skulle det nærmest være en bagdel, f.eks. giver Sony HX700 et bedre billede end NX700(LED).

Jeg ville vælge 9664, fordi den har det bedste design, materialevalg, lyd, fjernbetjening osv. Billedmæssigt synes jeg den er rigtig god, men ved ikke om den er bedre end de andre.

7070´eren har så håbløs lyd at den dumper alene af den grund, men den har vist også nogle problemer med slør. SL8000 synes jeg faktisk ikke er pæn, materialerne er simpelthen for tarvlige, hvilket får skærmen til at fremstå billig.

Så klart 9664 herfra, som har været min favorit til et køb...indtil jeg så Sony NX700...
Af Becreative
kskruger skrev:Alle 3 skærme er testet her på flatpanels.dk - så hvis du læser dem, kan du bedre danne dig et indtryk af hvad der bedst. Evt. læs tråden som følger op på testen.

De skærme du har udvalgt, er alle 2009 modeller, jeg ville vente 2-3 uger og se hvad de nye 2010 moddeller kan.
Tak, men jeg har læst alle test.
Har du nogle specielt i tankerne?
Af Becreative
koenigs skrev:Først og fremmes kan jeg ikke helt forstå hvad hvorfor "LED" er fremhævet som fordel. Ud over strømforbrug, har det jo ikke nogen reele fordele.

Når det er sagt, vil jeg anbefake LG eller Philips, da jeg ikke mener Samsung modellen er i samme liga når vi snakker rå billedkvalitet. Philips modellen har efter min mening et bedre sortniveau og har mindre problemer med reflekser, men er typisk også lidt dyrere...
Jeg har valgt at sætte fokus på LED pga jeg søger et tyndt TV
Af Becreative
calletv skrev:Forstår heller ikke du angiver Manglende LED som værende en bagdel, med mindre du vil have så tynd en skærm som muligt. Billedmæssigt skulle det nærmest være en bagdel, f.eks. giver Sony HX700 et bedre billede end NX700(LED).

Jeg ville vælge 9664, fordi den har det bedste design, materialevalg, lyd, fjernbetjening osv. Billedmæssigt synes jeg den er rigtig god, men ved ikke om den er bedre end de andre.

7070´eren har så håbløs lyd at den dumper alene af den grund, men den har vist også nogle problemer med slør. SL8000 synes jeg faktisk ikke er pæn, materialerne er simpelthen for tarvlige, hvilket får skærmen til at fremstå billig.

Så klart 9664 herfra, som har været min favorit til et køb...indtil jeg så Sony NX700...
Jeg hælder selv mest til Philips, men synes samtidigt at Samsung TV'et er utrolig lækkert da det er så tyndt. Hvis lyden er så dårlig som du pointere, er det ikke holdbart i længden. Det vil gå hen og blive et stort irritationsmoment.
Jeg valgte udelukkende LG TV'et ud fra prisen samt den gode anbefaling.

Jeg har godt set Sony's NX700 og det ser meget flot ud, men er dog temmelig peberet.
Af kskruger
Becreative skrev:
kskruger skrev:Alle 3 skærme er testet her på flatpanels.dk - så hvis du læser dem, kan du bedre danne dig et indtryk af hvad der bedst. Evt. læs tråden som følger op på testen.

Tak, men jeg har læst alle test.
Har du nogle specielt i tankerne?
Ja især, de nye skærme fra Samsung, som har pænt forspring når vi snakker LED og være super tynde, Sony's nye skærme virker også ret lovende , LG er kommet rigtigt godt med - i forhold til deres tidligere modeller, som ikke var særlige gode (2008). Og ikke mindst Sharp, deres skærme ser også spændende ud i forhold til deres 2009 modeller.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1267879735

Hvis du har lidt tid, så vent lidt og følg med her på Flatpanels.dk Rasmus Larsen vil teste de nye skærme i takt med, han får mulighed for låne dem.
Af calletv
Becreative skrev:
calletv skrev:Forstår heller ikke du angiver Manglende LED som værende en bagdel, med mindre du vil have så tynd en skærm som muligt. Billedmæssigt skulle det nærmest være en bagdel, f.eks. giver Sony HX700 et bedre billede end NX700(LED).

Jeg hælder selv mest til Philips, men synes samtidigt at Samsung TV'et er utrolig lækkert da det er så tyndt. Hvis lyden er så dårlig som du pointere, er det ikke holdbart i længden. Det vil gå hen og blive et stort irritationsmoment.

Jeg har godt set Sony's NX700 og det ser meget flot ud, men er dog temmelig peberet.
Mht. Samsung, så spørg om en "lytteprøve" hos en forhandler...jeg troede det var løgn da jeg lyttede til det - fuldstændig og total dåselyd!

Sony NX700 er faktisk lidt billigere end Philips 9664 på nettet, selvom de begge (især Philips) er næsten umulige at opdrive. Jeg synes personligt Sony'en vinder på alle punkter undtagen lyd og fjernbetjening.
Af kskruger
calletv skrev:
Becreative skrev:

Mht. Samsung, så spørg om en "lytteprøve" hos en forhandler...jeg troede det var løgn da jeg lyttede til det - fuldstændig og total dåselyd!

Sony NX700 er faktisk lidt billigere end Philips 9664 på nettet, selvom de begge (især Philips) er næsten umulige at opdrive. Jeg synes personligt Sony'en vinder på alle punkter undtagen lyd og fjernbetjening.
Når man laver et tv, som kun er 2.9mm tykt, så kan man heller ikke forvente super lyd, det er fysisk umuligt. Om 2-3 år vil de fleste tv være så flade, at ingen af dem har højt. indbygget. Men det da klart, hvis man tager nogle af Philips eller Sony's modeller, som er op imod 10cm tykke, ja så kan sikkert få ganske god lyd ud af dem.
Af calletv
kskruger skrev:
calletv skrev:
Becreative skrev: Jeg hælder selv mest til Philips, men synes samtidigt at Samsung TV'et er utrolig lækkert da det er så tyndt. Hvis lyden er så dårlig som du pointere, er det ikke holdbart i længden. Det vil gå hen og blive et stort irritationsmoment.

Når man laver et tv, som kun er 2.9mm tykt, så kan man heller ikke forvente super lyd, det er fysisk umuligt. Om 2-3 år vil de fleste tv være så flade, at ingen af dem har højt. indbygget. Men det da klart, hvis man tager nogle af Philips eller Sony's modeller, som er op imod 10cm tykke, ja så kan sikkert få ganske god lyd ud af dem.
Jeg kan høre at du aldrig har set hverken 9664 eller NX700 IRL. De er begge ganske tynde, ca. 5 cm, men fremstår endnu tyndere ved hjælp af design-fif. Men du har helt ret, at jo tyndere skærm, des tyndere lyd. Men det kan åbenbart lade sig gøre når man hedder B&O (Beovision 10) eller Philips og tildels Sony. Samsung kan bare overhovedet ikke.
Af kskruger
calletv skrev:
kskruger skrev:
calletv skrev: Mht. Samsung, så spørg om en "lytteprøve" hos en forhandler...jeg troede det var løgn da jeg lyttede til det - fuldstændig og total dåselyd!

Jeg kan høre at du aldrig har set hverken 9664 eller NX700 IRL. De er begge ganske tynde, ca. 5 cm, men fremstår endnu tyndere ved hjælp af design-fif. Men du har helt ret, at jo tyndere skærm, des tyndere lyd. Men det kan åbenbart lade sig gøre når man hedder B&O (Beovision 10) eller Philips og tildels Sony. Samsung kan bare overhovedet ikke.
NX700 er 6.4 cm tykt, hvilket er det dobbelt af Samsungen, Philips 9664 er som sagt 5 cm tykt - B&O er 7 cm hvilket er mere end det dobbelt af Samsungen.

Jo, jeg har set dem alle 3, men de har næsten alle 3 dobbelt tykkelse af Samsungen, så jeg gad godt høre dem hvis de lavede et tv, som kun var 29 mm tykt. Så ville du sikkert få en lyd, som sikkert var meget li Samsung'en. Hvis de overhovede ville sætte en højtaler i.
Af calletv
kskruger skrev:
calletv skrev:
kskruger skrev: Når man laver et tv, som kun er 2.9mm tykt, så kan man heller ikke forvente super lyd, det er fysisk umuligt. Om 2-3 år vil de fleste tv være så flade, at ingen af dem har højt. indbygget. Men det da klart, hvis man tager nogle af Philips eller Sony's modeller, som er op imod 10cm tykke, ja så kan sikkert få ganske god lyd ud af dem.
NX700 er 6.4 cm tykt, hvilket er det dobbelt af Samsungen, Philips 9664 er som sagt 5 cm tykt - B&O er 7 cm hvilket er mere end det dobbelt af Samsungen.

Jo, jeg har set dem alle 3, men de har næsten alle 3 dobbelt tykkelse af Samsungen, så jeg gad godt høre dem hvis de lavede et tv, som kun var 29 mm tykt. Så ville du sikkert få en lyd, som sikkert var meget li Samsung'en. Hvis de overhovede ville sætte en højtaler i.
OK, jeg troede de var lidt tyndere, men de syner altså blot tyndere end de er. Men summa summarum er, at selvom de er tykkere, fremstår de tynde og er allesammen langt pænere end Samsungs uheldige plastik-look, og oven i købet leverer de en acceptabel lyd.

Man får altså et pænere TV med bedre lyd ved at vælge Samsung fra, og det var sådan set bare det der var pointen til trådstarter (som helt sikkert ikke vil kunne leve med Samsungs dåselyd uanset hvordan man vender og drejer den).