Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eXeel
Min far har oplevet, at hans tv nogle gange går væk fra HDMI-kvaliteten.
Først var det fordi der både var SCART og HDMI i sat til, men da det blev fjernet gentog det sig vist stadig, når Yousee boksen (den med harddisk i) er slukket.

Kan det passe at kvaliteten forringes, når boksen er slukket?

Et bonusspørgsmål:
Der er en fjernbetjening til både X10 og Yousee boksen. Men da guide-funktionen virker bedre på boksen, kan det så arrangeres så de primært kan bruges boksens remote? Så man kan tænde osv der...

Eller skal man bruge begge?
Af tvkartoffel
Kan det tænkes at tuneren i TVet er sat til analog. I så tilfælde vil billedkvaliteten være bedre når der ses TV fra yousee boksen som er digital. Hvis både TV og boks er sat til digital burde kvaliteten være sammenlignelig.

Bortset fra det er der ikke nogen grund til at benytte den indbyggede tuner i TVet hvis i synes at boksen fungerer bedre. Tilslut boksen til antenneledningen og tilslut boksen til TV med en HDMI ledning. Det eneste der så skal gøres når der tændes for TV er at skifte til den indgang hvor HDMI ledningen sidder i. Den originale fjernbetjening til boksen kan ikke tænde og slukke for TVet.

TVet kan endda, med et lille hack, bringes til selv at vælge den rigtige indgang når det tændes. Jeg poster gerne en vejledning hvis det har interesse.

tvkartoffel
Af eXeel
Jeg vil lige undersøge, om det kan være dét du siger og hvordan den er forbundet. Men hvordan ser jeg, om det er sat til analogt?

Du må meget gerne poste hvordan vi bestemmer, hvordan tv'et starter som vi ønsker det! :) Underligt det ikke er med i indstillingerne...
Af tvkartoffel
Hej.

På mit Panasonic skal man trykke på "TV" knappen på remoten for at skifte mellem digital (dvb) og analog.

Hvis i vil have TVet til at starte op på HDMI så er vejledningen her:

Vejledningen er skrevet til et Panasonic PZ85, men det skulle være ca. det samme på et X10.
Funktionen hedder "hotel mode" og er ikke tilgængelig i den almindelige menu.

Det er vigtigt at du ikke piller ved noget du ikke ved hvad er, da man kan komme til at slå fjernbetjeningen fra, og så kan man ikke komme tilbage...

Du kan se her ca. hvordan det skal se ud inden du begynder:

http://hubpages.com/hub/Hotel-Mode-Pana ... elevisions

Hotel mode vejledning:

Læs det hele inden du går i gang.

Tænd TV

På selve TVet holdes knappen "- / V" inde. (Den sidder på siden)

På remoten trykker du samtidig på "AV" 3 gange.

"hotel mode" menuen kommer frem på skærmen.

I den øverste linie sættes "hotel mode" til on.

I den anden linie sættes "initial input" til "HDMI1" eller den indgang du måtte ønske dit TV skal starte op på.

Pil ikke ved de andre indstillinger! Særligt ikke de to nederste!

Tryk "exit" på remoten for at komme ud af menuen.

Sluk for TV på remoten.

Tænd for TV igen på remoten (den røde tænd/sluk), og nu starter det op på den indgang du valgte i "initial input".

MVH
tvkartoffel
Af eXeel
Hej igen :)

Så fik jeg afprøvet det hjemme ved de gamle i går. Da vi tog antennestikket mellem boksen og tv'et fra, virkede det kun når boksen så var tændt.
Fair nok.

Idag hørte jeg så, at kanalerne var glemt, så der skulle en søgning til for at få dem frem igen. Gjorde vi noget forkert?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I har muligvis haft indstillet TV'et til automatisk at hente opdateringer. Det skal slås fra. Jeg husker ikke lige hvilken undermenu det gøres i, men det er under DVB-opsætningen.

Tuneren i Yousee-boksen er bedre end den i X10, så jeg vil helt klart anbefale, at din far benytter boksen til at se TV fra. Hvis den ekstra fjernbetjening generer, så har Logitech netop lanceret en ny billig multibetjening til omkring 300 kr.