Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Fibber35
Hvad er mine rettigheder ved reparationer?

Jeg har for 3 uger siden indleveret min elskede PS3 60GB(den udgave som kan køre PS2 spil) til reparation da den fra den ene dag til den anden ikke ville starte.
Det er udenfor garantien men indenfor reklamationsretten. Nu har de ringet fra butikken at den er kommet retur, men at det er en anden maskine som er blevet repareret, som de giver mig i stedet for min egen.

Kan de gøre det eller skal jeg forlange få min egen repareret, som jeg ved er yderst velholdt?
Eller skal de give mig en ny maskine hvis de ikke kan/vil reparere min egen?

På forhånd tak

Martin
Af steadi
Jeg er rimeligt sikker på, at der er tale om Købelovens § 78 og § 78, stk. 2.

Den omtaler, at du ikke kan kræve omlevering eller afhjælpning hvis dette er umuligt eller vil koste sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.
Hvis det derfor vil være langt billigere for sælger at give dig en ny PS3 end at reparere din gamle, så kan du klage meget længe uden at komme særligt langt:)

Jeg ville dog sikre mig, at den udgave de vil give dig er samme model som den tidligere, at du også kan spille PS2-spil.
Af noxity
Sådan er reparationsproceduren ved Nordisk Film som har PS3 herhjemme. Du vil aldrig få den samme PS3 tilbage.

Det er helt i overensstemmelse med købeloven.
Af Cutter
Det er rigtigt at du ikke får den samme PS3 tilbage,,, Men hvis det var en PS3 60GB - Så SKAL du også ha' sådan en tilbage.
Af noxity
Cutter skrev:Det er rigtigt at du ikke får den samme PS3 tilbage,,, Men hvis det var en PS3 60GB - Så SKAL du også ha' sådan en tilbage.
Det et selvfølgelig rigtigt. Du må ikke spises af med et andet produkt, uden at du har godkendt det.
Af Cutter
Fra: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 1A55EC0D6A

Ombytning - hvad er det?

Det er ombytning, når den vare, du har købt, har en fejl eller en mangel, og du får leveret en ny vare.

Den nye vare, du får leveret, skal være magen til den, du købte. Det vil sige samme farve, samme model, samme funktioner – helt magen til. Varen skal være fabriksny. Du kan komme ud for, at sælgeren tilbyder dig en nyere model, hvis den, du oprindeligt købte, ikke længere kan skaffes. Du bestemmer selv, om du vil tage imod det tilbud.

Du kan også komme ud for, at sælgeren ombytter til en vare, der ikke er fabriksny. Det kan fx være en brugt mobiltelefon, butikken har modtaget retur fra en anden kunde. Telefonen har de så sat i stand og udleverer derefter til en ny kunde, der har krav på en ombytning. Sådan en vare kan du nægte at tage imod. Hvis du først opdager det senere, kan du klage over det.

Du kan altså kræve at lade handlen gå tilbage - Få dine penge tilbage,, det beløb du i sin tid betalte.
Da "sælger" ikke kan levere inden for "rimelig tid", ikke reparere din egen, og ikke kan levere en "fabriksny", men kun en andens mands/kvindes brugte - nu repareret PS3!

Der er jo flere mulige løsninger,,,
•Du kan få varen byttet til en ny vare - Måske en PS3 SLIM og nogle spil/film til
•Du kan få et afslag i prisen
•Du kan få pengene tilbage – hæve købet
Af noxity
Du modtager jo ikke i den forstand en brugt PS3. Den er jo ikke skrammet eller noget i den stil. Den fremstår som helt ny.
Aner faktisk ikke hvad de gør ved dem. Men det må være noget med at fejlen bliver udbedret, og så smækker de et nyt cover på. Og så svarer det jo i bund og grund til en ny enhed, og den har jo sikkert gennemgået en del flere tests, end maskiner der kommer direkte fra fabrikken.
Derfor tror jeg ikke du kan bruge overstående. Der er jo netop ikke tale om et produkt som er taget retur af butikken, men et produkt som er klargjort af Nordisk Film, som importere PS3 i Danmark.
Sådan som jeg læser ovenstående så ville det ikke være ok, at udlevere en PS3 som de havde taget retur fra en anden kunde som har fortrudt købet.

Men jeg er også helt sikker på, at hvis det ikke var lovligt efter købeloven, så ville de heller ikke basere hele deres reklamationsproces på den løsning. Det er trods alt et kæmpe firma.

Det ville undre mig meget hvis dette ikke er lovligt. Du bliver jo ikke dårligere stillet på nogen måde. Og så vidt jeg ved, så bruger Apple den samme fremgangsmåde for nogle af deres produkter.
Af Cutter
Jeg kan se pointen. Men jeg har selv fået ombyttet til en repareret model, og jeg kan sige så meget at man ikke kan kalde den "sprit ny", da blæseren larmede endnu mere end den jeg afleverede, og BD-drevet virkede heller ikke vær gang.

Det er også lige meget hvem der har repareret den,,, om det er butikken, Nordisk film, Elektronik-Centret eller Sony.
Den model er udgået af produktion, så man har krav på at få sin egen leveret tilbage igen. (hvis det er det man ønsker)
Af Cutter
noxity skrev:Men jeg er også helt sikker på, at hvis det ikke var lovligt efter købeloven, så ville de heller ikke basere hele deres reklamationsproces på den løsning. Det er trods alt et kæmpe firma.

Det ville undre mig meget hvis dette ikke er lovligt. Du bliver jo ikke dårligere stillet på nogen måde. Og så vidt jeg ved, så bruger Apple den samme fremgangsmåde for nogle af deres produkter.
Selvfølgelig er det lovligt at de gør sådan, men det er jo også derfor de fortæller at det er en brugt, men nu repareret model,,, ellers må de ikke udlevere den. "Køberen" har jo krav på at få sit eget produkt igen.
Af noxity
Du har ikke krav på at få din egen igen hvis det er forbundet med høje udgifter for butikken.

Du kan selvfølgelig altid få din egen igen, men så bliver det ikke i repareret tilstand. Dette samme gør sig gældende hvis man acceptere et nedslag i prisen, så vil den heller ikke blive repareret.
Af Cutter
Hvis ikke butikken kan/vil reparere din egen PS3, så SKAL de tilbyde dig dette;

•Du kan få varen byttet til en ny vare - Måske en PS3 SLIM og nogle spil/film til
•Du kan få et afslag i prisen
•Du kan få pengene tilbage – hæve købet

Jeg kan ikke forstå hvorfor du siger at man godt kan få sin egen PS3 tilbage,,,men så vil den ikke være repareret!?? (det giver jo ingen mening) - Du aflevere da heller ikke din bil til reparetion, og så efter endt rep. levere de dig en anden brugt, men repareret, bil tilbage.

Og jo,,! Man kan kræve et afslag i prisen, hvis det ikke er din egen vare de tilbyder dig!
Fibber35 skrev:Hvad er mine rettigheder ved reparationer?

Jeg har for 3 uger siden indleveret min elskede PS3 60GB(den udgave som kan køre PS2 spil) til reparation da den fra den ene dag til den anden ikke ville starte.
Det er udenfor garantien men indenfor reklamationsretten. Nu har de ringet fra butikken at den er kommet retur, men at det er en anden maskine som er blevet repareret, som de giver mig i stedet for min egen.

Kan de gøre det eller skal jeg forlange få min egen repareret, som jeg ved er yderst velholdt?
Eller skal de give mig en ny maskine hvis de ikke kan/vil reparere min egen?

På forhånd tak

Martin
nu er det en importmodel du har fået fat i (siden den model der kan afspille ps2 aldrig officielt har været til salg i europa), samt at modellen er udgået. så vil de ikke kunne leverer dig en model magen til din egen, da reparationen af din ps3 vil være uforholdsmæssig dyrt for butikken.
butikken vil selvfølgelig prøve på, at give dig en anden model. jeg vil gætte på 80gb versionen, men hvis du vil gøre krav på, at du ikke vil accepterer 80gb versionen fordi den mangler ps2 afspilning, og butikken ikke vil accepterer dit krav, må du gå igennem forbrugerklagenævnet http://www.forbrug.dk/Dine-klagemulighe ... agenaevnet
det kan tage 6måneder før der kommer en afgørelse. måske længere tid.
jeg vil tro, at klagenævnets afgørelse vil mene, at du får en 80gb model, samt lidt refundering pga manglende mulighed for ps2 afspilning (hvis du kan godtgøre, at det er den væsentlig mangel, som ikke er afhjulpet af det software emulering sony har lavet)
Af Cutter
Remmerboy skrev:nu er det en importmodel du har fået fat i (siden den model der kan afspille ps2 aldrig officielt har været til salg i europa), samt at modellen er udgået.
Det passer altså ikke!

Jeg har da selv købt en 60GB PS3, i Fona 2000, den nat den kom på gaden herhjemme. (det var den første version af PS3)