Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kozz
Som skal bruges til Xbox 360 og måske BR.

Max. pris 150,-

Hvad ville du råde mig til at købe?
Af LunD^
Det billigste.
Brugeravatar
Af Weissbier
Hvis det ikke skal være meget langt, så køb bare det billigste. Jeg er selv en snob, så jeg giver flere hundrede kroner for et to meter langt HDMI-kabel, men det er altså ikke nødvendigt ud fra en strengt funktionel betragtning. 8)
Af joshua79
Jeg er også i gang med at købe mit første HDMI kabel. På av-cables.dk har de nogle billige og nogle dyre.

Billige: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 57_da.html

Mindre billige: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 67_da.html

Ifølge produktbeskrivelsen for det billigste står der at det understøtter op til 720p. Det dyre op til 1080i. Men underligt nok står der under "HDMI generelt" ved dem begge begge at de understøtter fuld HD. Så hvorfor skulle det billige så max kunne trække 720p?

Jeg er alt andet end kabel snob, så hvis det billigste kan overføre et 1080p signal problemfrit, så køber jeg selvfølgelig det. Men er det tilfældet, eller kan jeg risikere at det ikke virker? Ligner ellers et udemærket kabel med guldforbindelser osv.

Det skal maks være 3 meter det kabel som jeg køber.

Tak for hjælpen.
Af LunD^
Vil tro at der menes at op til 15meter er det garanteret op til 720P (altså at fx. over 5meter kan du få problemer med højere opløsning. Men på et kun 3m. kabel er jeg ret sikker på 1080P ikke er et problem.
Af joshua79
Ok, tak.

Jeg fandt også lige en ældre tråd hvor der snakkes om at så længe man er under 5 meter, så spiller kabel typen ingen rolle, og alle formater er garanteret.

Kan andre bekræfte det?

Tak
Af LunD^
Ja, jeg har ikke hørt om HDMI kabler der ikke kan overføre 1080p signaler.

Sålænge det er under 5m cirka.. jeg bruger selv et billigt harald nyborg kabel, det sender fint 1080p.
Af Thor-thor
Har et 2m og et 10m kabel fra Harald Nyborg begge overfører 1080p uden problemer.
Så gå bare efter det billigste, hvis du ikke lægger vægt på "mærkeeffekten"
Af Long John89
Hvordan ser det ud med forskellen på HDMi 1.3 og 1.4 hvis man nu køber en blu-ray afspiller årgang 2010.. Kan det så bedre betale at købe et kabel i ver. 1.4 eller det fuldstændig ligegyldigt...
Af morten88
Praxis på tv2 testede i et af deres programmer en masse HDMI kabler og de billigeste var fra fra http://www.brinck.dk/ til 79 kr. der var ligeå godt som det dyre fra hifi klubben og sådan nogen steder. De fik testet kablerne på et testcenter i england som kunne måle om der var forskel så tror godt man kan stole på det. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Long John89 skrev:Hvordan ser det ud med forskellen på HDMi 1.3 og 1.4 hvis man nu køber en blu-ray afspiller årgang 2010.. Kan det så bedre betale at købe et kabel i ver. 1.4 eller det fuldstændig ligegyldigt...
Det kommer an på hvad du har tænkt dig at bruge det til. 1.3 understøtter også 3D, så det er mest returvejen til lyd der kunne være smart. Men det kræver jo, at du har noget at bruge denne feature til. Med et kabel til 79 kr. så er det trods alt ikke et voldsomt tab hvis du venter, og først køber et 1.4 kabel når de er faldet i pris.
Af Long John89
Okay, men billedmæssigt er der ingen forskel i billedkvaliteten...?

Sad og kiggede lidt inde på AV-connection, hvor de skriver følgende om HDMI 1.4 kabler, som jeg undrer mig bare over om det er noget de siger for at sælge flere af de dyre kabler eller.. ?
Den seneste version inden for HDMI standarden er HDMI 1.4, hvilket er en opdateret version som primært er tiltænkt 3D video, men har også funktioner så som TV returlyd og netværk (internet via HDMI). Disse features, på nær netværksfunktionaliteten, fungerer 100% via et alm. HDMI 1.2 / 1.3 kabel i en god kvalitet, da det blot er et spørgsmål om kablet har opnået den seneste certificering. Kabler og stik er fuldstændig identisk, HDMI 1.4 har blot et ekstra lederpar med til netværksdelen. Så hvis udstyret ikke skal bruge internet eller man kan overleve at koble et alm. netværkskabel til, så er der ingen forskel om man benytter et HDMI 1.2, 1.3 eller 1.4 kabel - blot man husker at kabelkvaliteten skal være i orden til 3D, Fuld HD, Deep Color, lange kabeltræk, osv., da det alt sammen kræver en høj hastighed (op til 10.2 Gbps).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er såmen rigtigt nok, men det er jo ikke anderledes end det der allerede er skrevet. Et kabel, der kan alle disse ting, behøver ikke koste mere end 100 kr. hvis det er et kort et af slagsen.

Billedkvaliteten kan du ikke gøre bedre ved at vælge et dyrt kabel frem for et billigt. Det er et krypteret digitalt signal - enten er der billede eller også er der ikke. Fejl på kablet, eller for dårlig kvalitet, vil give dig meget synlige artefakter i form af udfald eller kraftige pixelleringer.
Af Long John89
Okay, det modtaget... :)