Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej...

Jeg vil købe mig en ny laptop, men med hvilken skærm - LED eller LCD?

Sony - LCD eller Samsung - LED

Computeren skal bruges til spil, f.eks. Battlefield BC2 og Counter Strike Source.
Derudover skal den også bruges til at vise film og tungere billeder/film redigering.

Jeg har læst artikel om OLED, LED & LCD, men ved stadig ikke hvad jeg skal vælge og HVORFOR?

Håber på jeres hjælp!

Mvh.

Dennis
Af Rodding
Ville klart købe den Sony vaio.
Af Pusling
Ikke for at spørge dum, men hvorfor??
Pga. grafik kortet som er en tand højere, softwaren eller skærmen??? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige en rettelse: Begge skærme er skam LCD. Den ene har bare LED-belysning og den anden CCFL. Der er ingen billedmæssig fordel ved at vælge LED - kun en strømbesparende fordel.
Af Pusling
Så det vil sige at det eksempel som samsung har, ikke holder? - Se den her
Altså at det ikke giver bedre belysning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LED kan lyse kraftigere, hvilket kan være en fordel ved brug udenfor, men selve billedkvaliteten påvirkes ikke af skiftet fra CCFL til LED.
Af Pusling
Det kan godt være jeg spørgen dum, men...
Hvad så med LED - Bliver det også svagere i lystyrke?
Den laptop jeg har nu, har jeg haft i 5 år og jeg synes ikke at lyset at blevet svagere... (CCFL)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ikke i samme tempo, men alting forgår jo. Du vil dog nok opleve, at PC'en er død længe inden ældning af LED's er blevet et problem.
Af Pusling
Okay så.
Men hvad synes du så jeg skal vælge - LCD eller LCD med LED?

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad DU ved om computere, men hvis du skulle vælge, hvad ville du så vælge? Sony eller Samsung? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke fulgt med på laptop-markedet, da min arbejdsplads forsyner mig med sådant udstyr. Jeg bruger selv en laptop med LED, men det er nu blot fordi jeg prioriterede opløsningen og på dét panel var der LED. Der er absolut ingen fordel ud over batteri-tiden, så det kan du jo selv vægte som du lyster.
Af Snurrerundtlyd
yakken skrev:Der er absolut ingen fordel ud over batteri-tiden, så det kan du jo selv vægte som du lyster.
Laptops med LED belysning er også tyndere end tilsvarende med CCFL belysning.
Dell tilbyder f.eks. visse modeller både bed LED og CCFL, men på udgaven med LED er låget (skærmen) tyndere end den tilsvarnde model med CCFL.
Modeller med LED er også lidt lettere.

Inverteren (højspændingsstrømforsyningen) til CCFL er en af de dele der ofte i stykker på laptops og så får man en sort skærm. LED belyste skærme anvender ikke en inverter.
Levetiden for LED er generelt længere end for CCFL.
Af Pusling
Jamen så tror jeg næsten jeg har truffet et valg.
Jeg har ikke haft problemer med CCFL på denne laptop som jeg nu har haft i 5 år - Fujitsu Siemens.
Så pga. grafik kortet og opløsningen på op til 2048x1536, vælger jeg Sony VAIO, selvom den "kun" har LCD med CCFL belysning.
Samsung har godt nok LED, men kun en max. opløsning på 1600x900.
Samsung har også kun Win7 32 bit, så der er flere fordele ved Sony.
Det jeg var i tvivl om, var det med skærmen, men når forskellen ikke er "større" som sådan, vælger jeg Sony.

Mange tak for jeres tid og svar!! :)

Er der andre som har nogle indevendiger er i velkommen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Snurrerundtlyd skrev:Inverteren (højspændingsstrømforsyningen) til CCFL er en af de dele der ofte i stykker på laptops og så får man en sort skærm. LED belyste skærme anvender ikke en inverter.
Lige præcis med inverteren kan der også i sjældne tilfælde være problemer med støj (hyletoner), men typisk er den designet så resonansfrekvensen ligger ude over det hørbare område.
Af Pusling
Kan det så høres af hunde? O-O