Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hebbach
Jeg leder efter ovenstående og har pløjet de fleste emner i disse fora igennem. Jeg synes dog ikke, der er mange af dem, der omhandler dette emne!
Når det kommer til soveværelset, betyder kvaliteten ikke så meget. Det skal kun bruges til at se tv på og måske en dvd i ny og næ.

Kravet er, at det skal være 17-19" da værelset ikke er så stort.

Og så kommer problemerne, da der ikke er så mange at vælge imellem.

Jeg har umiddelbart set mig lun på Samsung 940MW, men ved ikke om den er for dårlig. Har set den til ca. 2.800,- (Hvis nogen ved hvor den er billigere, så sig venligst til!)

Alternativt har vi kigget på en 14"/20" CRT, men er næsten enige om, at en 20" er for stor og klodset, så derfor ønsket om en flad.

Er der nogen, der har testet den eller har uddybende info?

Der skal trækkes omkring 30 m coaxial kabel fra Stofa kabel-tv. Vil distancen betyde meget tab af kvalitet?

Hvis jeg skal tilkoble den til pc'en bliver det omkring 35-40 m kabel ialt. Betyder den distance noget?
Af hebbach
Er der virkelig ikke nogen, der har en lille flad i soveværelset? :(( og som vil dele ud af deres erfaringer?
Af xenon
mine forældre har et billigt fladskærmsTV i deres soveværelse - 28" - 6000kr... det er de meget tilfredse med, på trods af det ikke er specielt godt. Når det bare er soveværelsesTV er det jo for de fleste ikke af så stor betydning om det er supergodt billede...

angående det emd at trække 30meter kabel så synes jeg du skal vide at der netop er kommet trådløse HDMI-stik, der sender signalet mjaaaa trådløst :D... 30meter bliver hurtigt dyrt - så det skulle du måske overveje... der er dog en begrænsning af kvaliteten på de trådløse stik - men hvis det bare er til soveværelset er det vel helt i orden eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg benytter den Samsung 710MP som jeg har anmeldt her på siden i mit soveværelse og den opfylder da behovet for at have TV, men heller ikke mere. Det er et temmeligt dårligt TV, men prisen er jo også lav.

Hvis du kan leve med nogle dårlige højttalere og middelmåde betragtningsvinkler så er 940MW et udmærket valg.
Af Jonster
Er det mig der er underlig eller hvad. Hvorfor er der aldrig nogen der stiller særlig store krav til deres tv i soveværelset.

Fruen og jeg købte i sidste uge et samsung M61 i 32" til soveværelset. Fra hovedgæret til fjernsynet er det lige over 2 meter. Når det så er en elevationsseng vi har, så sidder vi ikke meget mere end 1½ meter fra skærmen. Det er super lækkert og det var fantastisk at se Ryder Cup hele weekenden mens jeg kunne ligge behageligt. Det tog ikke mere end 5 minutter at vende sig til størrelsen.

Lørdag aften fik vi også set en DVD film og kvaliteten er den samme som vores gamle 32" Sony Vega som vi har stående i kælderen.

Jeg har en kammerat der har et lille NoName 21" LCD hængene i soveværelset. De bruger det stort set aldrig da kvaliteten er så dårlig. En skam når de alligevel har givet 4.000 for det.

For din egen skyld. Køb kvalitet så du i længden også har lyst til at anvende det!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det langt fra alle der har plads til at have et 32" TV hængende i soveværelset. For mit vedkommende er alle vægge enten skabe eller glasfacader, så et 17" (måke 20" hvis man fik et fleksibelt ophæng) er størrelsen som der rent faktisk er plads til.

Det er vel også et spørgsmål om adfærdsmønster - jeg ser meget lidt TV i soveværelset og det er sådan set kun til at "falde i søvn" til :)
Af xenon
ja...yakkens sidste bemærkning der siger det som det er... når folk poster at de skal have et tv til soveværelset, og ikke bare at de skal ha et tv, så går jeg ud fra at det således ikke kommer til at være deres primære tv - og at det kun skal bruges en gang eller 2 om ugen... men hvis dig og din kone er glade for at se tv i sengen så er det måske jerres primære tv som hænger i soveværeslet nu?
Af Jonster
Nej, det er ikke vores primære TV. Det står i kælderen, men som jeg tror mange par har det, så ser vi ikke altid den samme udsendelse. Hvorfor så ikke sørge for at den der må gå i soveværelset for at se sin udsendelse har et ordenligt TV at se på???
Af hebbach
Nu er det heller ikke vores primære "tv-alter", så det skal bare være til at se lidt tv på inden sengetid og som Yakken skriver, til falde i søvn til.

Vi har ét i stuen til "rigtig" tv-kiggeri + jeg har en tv-tuner til min Viewsonic, som jeg bruger når jeg sidder ved computeren.

Så derfor er 20" max. str. der er simpelthen ikke plads til mere.
Et NoName er fint til det brug.

Men der er jo flere at vælge imellem efterhånden.

I og med at kravene ikke er særlig høje, vil vi heller ikke give ret meget for det.

Derfor kiggede jeg på Samsung 940MW.
Prosonic har også nogle LCD'er i 17-20" str. til under 3K.

Jeg ved godt, at det sikkert er blasfemi for nogle at bruge de penge på en skærm, som ikke yder det optimale, men vi har ikke det dobbelte og VIL ikke bruge 6K på et soveværelses LCD.

Så derfor...Giv endelig et bud på en skærm. Om det er 4:3 eller 16:9 er egentlig ligegyldigt. Dog må det gerne have tekst-tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
940MW er et udmærket bud på en meget billig skærm der fint kan bruges steder hvor behovet er begrænset. Som du kan se i min signatur, benytter jeg selv et Samsung TV i mindre størrelse og selvom der er langt op til high-end HD-TV, så er gengivelsen af TV tilstrækkelig til at klare mine behov til et soveværelses-TV. Den største force ved TV'et vil jeg umiddelbart mene er at selvom det er billigt, så er det lykkedes at undgå pixelering af billedet og farverne har heller ikke tendens til at blive til store ensfarvede flader.
Af hebbach
Hvis man stod og skulle vælge mellem eks. Samsung 940MW og et af de Prosonic 20" modeller, der florerer, hvad ville du/I så vælge? For/imod dem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ret mig hvis jeg tager fejl, men er Prosonics modeller ikke kun 640x480 opløsnings-TV? 480 linier er jo en fornærmelse imod alt og alle og kan ikke anbefales til noget.

Jeg kiggede nemlig selv på disse modeller for et år siden og var lidt knotten over den ringe opløsning.
Af hebbach
Sorry!
Ja, det har du ret i.
Fik bare lige smidt et par bud på LCD'er fra Prosonic i min mail og skrev så her, uden at nærlæse deres specs. :(( O-O

Jeg går ned og kigger på Samsung 940MW igen...

Nogen alternative forslag fra folket?