Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg kunne tænke mig en ny stor skærm, enten 4-3 system Dell 2007FP eller system 10-6 Dell 2407WFP, først og fremmest til bruge for at have
større overblik over åbne programmer og dokumenter, fx word og excel på én gang eller to hjemmesider på en gang (jeg laver bl.a. en del web-indeksering).

Jeg kan imidlertid køre max opløsning på 1600x1200,
som passer til 20" skærmen. Men hvis det skal være widescreen-modellen, betyder det så noget, hvis jeg alligevel max skal køre 1600x1200 for ét vindue?

Kan jeg have flere vinduer åbne med denne maksimale opløsning og alligevel fylde skærmen ud i bredden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilket grafikkort har du?

Du kan selvsagt ikke få noget ud af en 1920x1200 opløsnings skærm hvis du ikke kan køre en widescreen opløsning med dit grafikkort. Du får jo ikke de ekstra pixels vist.

Jeg forstår desuden ikke lige dit regnestykke med "betyder det så noget, hvis jeg alligevel max skal køre 1600x1200 for ét vindue?" - Du kan ikke køre 1600x1200 på noget af skærmen. Det vil blive strukket ud til at fylde hele skærmen og det vil se ret dumt ud. Så ikke blot får du ikke udnyttet de sidste 320 pixels i bredden, men du får også forvredet dit skærmbillede så alt er meget bredere end det burde være.
Af HenrikHansen
Jeg har et integreret Intel grafikkort i en af Dells mindre maskiner (men mon ikke det evt. er muligt at indsætte et rigtigt grafikkort).

Hvis jeg sætter opløsningen til, lad os sige 1600x1200 (eller noget mindre) så får jeg vel blot sorte bjælker i siden, som der står i købeguiden her på siden, og ikke noget forvredet skærmbillede?

Hvis det er rigtigt, så gik mine overvejelser på, om jeg ved at åbne et vindue mere, kunne flytte det vindue ind over det sorte ledige område.

Ellers kan jeg ringe til Dell og høre om der ikke kan indsættes et rigtigt grafikkort i maskinen der kan klare widescreen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - 2407WFP understøtter ikke black-bars, hvilket er lidt en skam. Der skal du have en driver til grafikkortet der kan indstille billedet til centreret. Men hvorfor vil du så have en widescreen-skærm når billedet ikke kan fylde det hele alligevel?

Hvis du har en maskine der er "low-profile" så har du et problem! Du kan ikke få et ægte low-profile grafikkort der passer i Dells maskiner - f.eks. 5150C modellen. Alle low-profile kort har et full-size beslag bagpå.
Jeg overvejer at købe en fladskærm, og er blevet i tvivl om hvad jeg skal søge, og har lidt samme problem (manglende forståelse :s ) som HenrikHansen.

Kort oprids: Jeg ønsker at købe en stor skærm (min. 20") som jeg kan slutte min bærbare til via min dockingstation, så jeg slipper for at se film på den 14,1" skærm den har. Den bærbare har et ATI Radeon Mobility 9700 Pro grafikkort installeret, der angiver en max. opløsning på 1400x1050.

Derfor har jeg nogen spørgsmål ifm. native opløsning.
Hvordan vil billedet se ud hvis jeg smider det op på en 1600x1200 skærm, der bliver tvunget til at køre 1400x1050?

Allerhelst ville jeg gerne købe det nye Mirai 22", men det har jo en opløsning på 1680x1050, så det ville være spild af penge ikke sandt?

Kan i anbefale nogen skærme der dækker mit behov?
-hovedsagligt bruges til at se film på
-spiller meget sjældent
-bruger meget computer i arbejdsøjemed, dog ikke grafisk arbejde
prisleje: max 3000Dkr
gullak skrev:Den bærbare har et ATI Radeon Mobility 9700 Pro grafikkort installeret, der angiver en max. opløsning på 1400x1050.
Det er blot din skærms max-opløsning, det grafikkort kan sagtens køre meget højere opløsninger.
gullak skrev:Hvordan vil billedet se ud hvis jeg smider det op på en 1600x1200 skærm, der bliver tvunget til at køre 1400x1050?
Det ville blive gnidret, men det behøver du som nævnt heller ikke da dit grafikkort nemt kan køre 1600x1200.
gullak skrev:Allerhelst ville jeg gerne købe det nye Mirai 22", men det har jo en opløsning på 1680x1050, så det ville være spild af penge ikke sandt?
Nej, det ville det ikke, også dét ville dit grafikkort kunne klare. :) Så køb du bare sådan én hvis det er den du helst vil have.