Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har næsten besluttet mig, til hvilken fladskærm jeg vil købe, men men skærmen er kun en 40" og den koster 5999kr, en sony KDL-40EX500,hvis jeg køber en lcd skærm bliver det sonyen.

Min problemstilling er at jeg vil gerne have lidt større skærm en bare 40" og spare lidt i forhold sonyen(så der er lidt mere til et surround anlæg), eller en meget størrer skærm en sonyen Mit budget til surround anlæg og tv har jeg fundet frem til er lige under 10000kr.

Jeg har desuden fået lidt nye informationer om plasma,retention og burn in. Jeg er kommet frem til 2 Plasma skærme, enten den nye Panasonic TX P42X20E (kun 1024x768 i opløsning) billigst eller en rigtig mande størrelse, den gamle Panasonic model TX P50X10Y der har en ok opløsning på 1366x768.

42" kan jeg købe hos av connection Odense til 5495kr incl gratis forsendelse og 50" kan jeg købe hos Elgiganten til 6589kr uden gratis forsendelse.

Hvilken Panasonic model vil i anbefale ?

LCD eller Plasma ?
Af lennon
Du får større skærm, bedre billedkvalitet,men - mindre opløsning og færre features ved at vælge en af de to Panasonic.Opløsningen betyder som udgangspunkt ingenting hvis du sidder i normal afstand ca 2-3m, og primært ser film og almen TV.
Har du problemer med meget lys i stuen, og skal skærmen bruges meget til PC,HTPC osv kunne Sony være et bedre valg. Men ellers gå efter 50" , du vil elske størrelsen - meget mere bioagtig - og med lyd fra anlæg!
Af Peter Schrøder
Generelt vil jeg sige: Så stort som muligt. Men betragtningsafstanden spiller også ind. Hvis du sidder omkring 3 meter fra skærmen vil jeg mene at 1024x768 er for ringe en opløsning. Plasmaskærme kan flimre lidt omkring højlysene og det vil (antagelig) være generende ved den lave opløsning. Jeg har selv haft et 42" (LCD) med 1366x768 opløsning. Billedet var fint. Det er hovedsaglig udsendelsens kvalitet, som afgører om det ser godt ud. Et 50" i 1366x768 har dog næsten samme pixelstørrelse som et 42" i 1024x768.
Af Rodding
Sony 40EX500 er i den her uge på tilbud i alle sony centre i landet til 4999 ,-
Af sharders
Rodding skrev:Sony 40EX500 er i den her uge på tilbud i alle sony centre i landet til 4999 ,-
Er du sikker? I en anden tråd herinde står, at det kun er Aalborg??
Af gasolin
sharders skrev:
Rodding skrev:Sony 40EX500 er i den her uge på tilbud i alle sony centre i landet til 4999 ,-
Er du sikker? I en anden tråd herinde står, at det kun er Aalborg??
Har lige for få sek snakket med sony centret i Rosengårdecentret Odense der koster Sony KDL-40EX500 6999kr
Af Rodding
Nå så er det måske kun Ålborg
Af lennon
Peter Schrøder skrev:Generelt vil jeg sige: Så stort som muligt. Men betragtningsafstanden spiller også ind. Hvis du sidder omkring 3 meter fra skærmen vil jeg mene at 1024x768 er for ringe en opløsning. Plasmaskærme kan flimre lidt omkring højlysene og det vil (antagelig) være generende ved den lave opløsning. Jeg har selv haft et 42" (LCD) med 1366x768 opløsning. Billedet var fint. Det er hovedsaglig udsendelsens kvalitet, som afgører om det ser godt ud. Et 50" i 1366x768 har dog næsten samme pixelstørrelse som et 42" i 1024x768.
3m afstand til en 50" plasma bør uder ingen omstændigheder give synlige problemer pga den lavere opløsning . Med mindre der er tale om et defekt eller dårligt produkt.
Af Peter Schrøder
lennon skrev:3m afstand til en 50" plasma bør uder ingen omstændigheder give synlige problemer pga den lavere opløsning . Med mindre der er tale om et defekt eller dårligt produkt.
Du har muligvis ret. Det er efterhånden en del år siden, men jeg har faktisk siddet 2 meter fra en 42" plasma med 1024x768 opløsning. Det var ikke en imponerende oplevelse. Højlysflimmer var meget generende og det er svjv stadig et problem som plasma-ejere forsøger at ignorere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Peter Schrøder skrev:Højlysflimmer var meget generende og det er svjv stadig et problem som plasma-ejere forsøger at ignorere.
Hvordan relaterer det til opløsningen?

Du får det til at lyde som om en plasmaejer lever i fornægtelse? Ser du da vores forum oversvømmet med bruger, der klager over elendige betragtningsvinkler på deres LCD? Begge teknologier har fordele og ulemper. Man må så bare gøre op med sig selv, hvilke ulemper man helst vil leve med.