Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige fået et LG 32 lh2000 lcd tv fra expert.
Samtidig bestilte jeg local pakken fra canal digital, hvor der kun er 3 hd kanaler(dr,kanal5 og tv2film).
Så deres standard digital box blev valget.

Men jeg synes altså ikke at billedet er godt nok i sports udsendelser, som fodbold og ligende ..

Nu er mit spørgsmål, vil jeg opleve en forbedret billedelkvaliteten med en HDbox, selvom kanalerne ikke sendes i HD ?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har deres standard-boks ikke HD-output? Hvis ikke, så får du jo ikke nogen som helst gavn af et HD-signal og kunne ligesåvel se på den almindelige SD-kanal.

Men hvad er "godt nok" i dine øjne? Hvad måler du dét i forhold til? Er det blot et mål du selv har defineret, som boksen ikke lever op til, eller er billedet dårligere end noget du har oplevet andre steder? Canal Digital er kendte for at levere TV med den højeste bitrate herhjemme, så ift. eks. Yousee og især Boxer, så skulle kvaliteten være bedre på stort set alle kanaler.
Af joor
Canal digital standard box er med scart stick. Jeg ved at HDboxene har HDMI kabler - er disse ikke med til at forbedre billedet ?.
Jeg synes lcd tv'et er alt for skarpt, unaturligt og meget pixel agttig i forhold til mit gamle crt - selvom jeg har brugt det in byggede "wizard calibration guide", som LG skærmen har.

Måske kunne jeg låne min en hdtvbox og teste hvordan billedet bliver.
Af LunD^
Ja, du skal have en modtager med HDMI for at se HD kanaler, så disse vil klart løfte kvaliteten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDMI giver ikke på mirakuløs vis perfekte billeder, da du allerede har kortet en lang række analoge led af ved at have en digital-boks. Det vil dog forventeligt give et løft at bruge HDMI.

Men igen: Du får ikke vist HD som tingene er lige nu. Din boks er ude af stand til at vise andet end 720x576 punkters opløsning, hvilket i sig selv er en ret lav opløsning. HD er mindst 1280x720 punkter og det kan kun overføres via HDMI eller komponent-kabler. Og så kræves det, at boksen også er i stand til at spytte formatet ud.
Af joor
Jeg har ændret en del på skærmens indstillinger nu i dag - Og hold da op det hjalp .
Kontrasten er jo alt for høj ..
Default er baggrunds lyset sat til 50, men efter jeg sætter den til 0, står billedet meget bedre.
Og så er kontrast på 82 og lys 54.

Utroligt hvor meget det har hjulpet :)
Af joor
Lille update; hvorfor en edge enhancement(kant forbedring) på som default?. Hold da op hvor er billedet blevet mere roligt når det er slået fra..

Som det var skrevet i en anmeldelse på nettet ;
" The Edge Enhancement tool, for instance, is a bit of a nightmare, tending to make pictures look gritty and stressed. Make sure you leave it turned off at all times"