Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af jenstm
Jeg er godt nok glad for at læse din tråd her inde. Efter jeg afleverede mit 47" SL8000 i går, som havde ekstremt clouding, eller som nogle kalder det backlight bleeding.

Jeg havde nemlig overvejet et 8050, men den tanke er helt droppet nu. Faktisk havde jeg set mig lidt varm på G20 50", men nu har de sat prisen over tusind kroner op i Hifi klubben. Den var ellers på intro pris til og med den 25 marts hørte jeg. Det er åbenbart stadig intro selvom den nu pludselig er dyrere.

Jeg så også de nye Sony i går og hvad angår HX700, så synes jeg at den har for meget genskind fordi de bruger glas eller plastik plade forand skærmen. Samme problem havde jeg med SL8000. Jeg er nok bare meget kritisk, men når man kommer fra et tv uden genskind og uden clouding og et acceptabelt sort niveau, så vil man jo ikke pludselig nedgradere.

Jeg ender nok med at vente 1-2 md. i håb om at læse nogle reviews som kan fortælle mig og jeg skal springe på en 2010 model eller jeg skal finde et ok plasma.
Af Jacob Larsen
Mange tak for alle de gode svar. Er rigtig glad for at hører at der er flere folk der er ganske utilfredse med det TV jeg ellers havde udset mig. Selvom det selvfølgelig er ærgerligt at det lyder til at være ringe kvalitet.

Er der nogle andre gode alternativer? Jeg må erkende LED tiltrækker mig mest, men jeg er ikke afvisende overfor LCD TV heller da. Plasma vill jeg godt nok være ked af at skulle erhverve mig uanset om det er et godt TV.

Var også ude og se LG SL8050 i en butik i sidste uge, og må erkende at det så faktisk også ret godt ud, men syns ikke at billedet så overbevisende ud i forhold til Samsung´s LED.
Sharp´s 46" LED var tilgengæld ret overbevisende i billedet, men desværre har den de skavanker med firmwaren.
Af mohbar
jeg havde ellers tænkt mig at købe et samsung 8050, men efter at have læst denne tråd er jeg i tvivl.. er der andre der har samme mening? Hvad er iøvrigt clouding?
Af noxity
Clouding er inhomogen baggrundsbelysning. Du oplever det på en sort baggrund, hvor det ses som lysere felter. Det slipper altså lys igennem, når der ikke skal.

Hvis det kommer fra kanten, så benævnes det ofte som bleeding.
Af jøkke
er den lykkelige ejer af et samsung 40' 8050, nu gider jeg ikke lige skrive det her, bare fordi jeg selv har det, men det er uden tvivl den bedste skærm jeg har set. På 3 meters afstand ser det knivskarpt ud. Dejlige livlige farver ikke døde og falmede plasma billeder (min egen mening). Oplever ingen clouding problemer. Hos mig ser sort ....ja sort ud. Ved storeby's billeder om natten (typisk skyline billeder) kan man tydelig se de små vinduer med lys i om natten.
Af jøkke
:D
Senest rettet af jøkke 23 mar 2010, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Af jøkke
er den lykkelige ejer af et samsung 40' 8050, nu gider jeg ikke lige skrive det her, bare fordi jeg selv har det, men det er uden tvivl den bedste skærm jeg har set. På 3 meters afstand ser det knivskarpt ud. Dejlige livlige farver ikke døde og falmede plasma billeder (min egen mening). Oplever ingen clouding problemer. Hos mig ser sort ....ja sort ud. Ved storeby's billeder om natten (typisk skyline billeder) kan man tydelig se de små vinduer med lys i om natten.
Af Figr
Ditto her - meget tilfreds (8050, 46")
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jøkke skrev:Dejlige livlige farver ikke døde og falmede plasma billeder (min egen mening).
Uden at skulle starte en debat om den ene eller den anden teknologi, så vil jeg lige pointere, at farvegengivelsen er ens hvis skærmene er kalibrerede. Ethvert TV kan vise pangfaver, hvis der blot skrues på de rigtige håndtag. LCD har så den fordel at de har højere lysstyrke, og derfor kan give mere knald på farverne (hvilket du så foretrækker sammen med din farveprofil), men igen så er det ikke målet ved en kalibrering.

Et eksempel kan ses i vores artikel om kalibrering:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432
(billeder er nederst i artiklen)

Det står enhver frit for, at foretrække andre farvesammensætninger, end ISF-foreskrifterne dikterer, men det er ikke et særeje for LCD at farverne er stærke. Som du kan se i vores artikel, så kan mit eget Pioneer skam også vise kraftige farver.
Af t-dude
Jeg er også den lykkelige ejer af et 40" 8050 nordisk model og er fuldt tilfreds, knivskarpt billede, virkelig flotte farver, super skærm :)
Af jøkke
NU er det ikke et spørgsmål, om at mit tv står i butiksmode med forfærdelig knald på farverne. Mit samsung 8050 er indtillet efter flatpanels test, og når jeg siger, at jeg mener, at plasmaen er falmet i farven, er det i en sammenligning med et 42 tommer panasonic v10 indstillet efter flatpanels test, kalibrerede frem og tilbage, ja så er det min mening at farverne, efter min opfattelse på v10 ser døde ud.....uden at farverne på 8050 er fuldstændige "pang" farvet medmindre flatpanels test indstilling er forfejlet.........igen kun min mening.
Af RAR6
Er super glad for mit nye 46" B8050 og har ingen clouding problemer.

Er skiftet fra 50" B855 og har ikke fortrudt.
Begge har været kalibreret efter testene herinde og jeg synes faktisk 8050 leverer næsten lige så gode billeder som 855.
Jeg er gået 4" ned men selvom jeg have 855 i 3 måneder har jeg hurtig vænnet mig til de 46". Jeg ved godt man ikke må sige det men 46" passer faktisk bedre visuelt til stuen ;)

Vigtigst af alt - slet ingen summen !!! jubiiiii :D

og super service hos Expert i Vejle....
Byttede først fra en 855 til anden 855 for at se om jeg kunne leve med dens summen - havde PrestigeService på besøg uden det hjalp - og fik så ellers lov at beholde 855 i næsten 3 mdr til 8050eren kom hjem. Kunne også have fået pengene tilbage men hvorfor skulle jeg det når jeg fik det som jeg ville.....
Af Jacob Larsen
Men er der overhovedet nogle konkurrenter som ikke er plasma?
Eller er det overhovedet smart at gå ud og erhverve sig et TV nu, hvis de "små" udgaver af Samsungs nye LED serie kommer nu her i april (forhåbentligt)?
Af Mlarsen
Jeg kan kun tilslutte mig de andre B8050 ejere, og udtrykke min lykke for at jeg valgte at bruge de ekstra penge på denne fladskærm - selvom der findes billigere alternativer.

B8050 bliver ved med at imponere mig, fra at man kan afspille MKV filer til at man kan styre PlayStation 3 XMB'en med RB fjernbetjeningen. Det er simpelt hen et godt køb i mine øjne. Og nu har jeg ikke engang snakket om billedkvaliteten =)