Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rkc
Hej den fremragende test fra igår har gjort mig lidt i tvivl om hvad der er bedst for mig. Hvor får jeg det bedste billede til alm tv og en del sport,der må godt ses bort fra retention og spejling. Er det G20 eller PK950
Af therunemeister
Hvis de to ting udelukkes må det være PK950 der vinder. Mindre phospher trails, og god motion resolution...ifølge de to tests.

(jeg bruger hovedsageligt mit LG PS8000 til sport, og det er fedt...PK950 lader til at være en hel del bedre)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Retention og spejling er nok de primære parametre den gængse køber vil være i stand til at se forskellen på.

Marginalerne i billedkvaliteten er langt sværere at bedømme og især hvis de ikke står op og ned af hinanden. Derudover er der så nogle forskelle i hvor meget skærmen blinker ved lyse scener, samt motion resolution, som therunemeister nævner, men det vil være svært at se forskellen hvis man ikke ved hvad man specifikt skal kigge efter.
Af rkc
tak.som jeg forstår er det så rigtigt at retention ikke er det store problem ved feks tv logoer som jo ikke står så kraftigt eller hvordan og bliver de begge slået af samsung 855 det er samme pris lige nu.min svoger har pioneer 508 er de på højde med den. Så er det vist ikke muligt at flette flere spørgsmål ind denne tråd undskyld hvis det er for omfattende
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Logoer vil skabe retention. Da de står stille, så er det netop ting som disse der er kilden til problemet - både på B855 og PK950. G20 er ved at være ligeså resistent som Pioneer.

Jeg ville ikke sætte hverken B855, G20 eller PK950 op på siden af 508. 508 ligner LX5090 på stort set alle punkter undtagen opløsningen, men lider ikke af retention eller burn-in.
Af rkc
Tak for svaret måske skal der spares lidt mere op og håbe at v20 når pioneer på billedet
Af thyme
Det der retention, eller burn-in kan det risikeres at blive permanent? Og hvad gør man for at undgå dette hvis det er?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in er mere eller mindre permanent. Du kan muligvis viske det ud igen ved at køre en såkaldt white-wash, men når du først har brændt billedet fast, så er det ret svært at få det til at gå væk igen.
Af thyme
ok, er det kun et plasma problem?
Og kan man sige noget om hvor meget der skal til før at dette sker? Jeg ser personligt ret meget discovery, og ville da være træt af at ha dens ikon på alle kanaler :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tag et kig mere i forum først. Dette spørgsmål er stillet for mindre end 10 timer siden og ligger stadig på top10 over seneste emner...
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=15574

Her kan du læse mere om burn-in i almindelighed:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835