Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xcardman
therunemeister skrev:xcardman: Har ingen anelse om hvordan det du lige skrev hang sammen med det jeg citerede (ang. analog) :)
Men hvis man siger at uncompressed true HD DTS er HD definitionen, så kan man per definition ikke få 'HD' via analog.
Ja det kan man, hvorfor tror du ellers man kan købe en blu-ray afspiller med 5.1/7.1 udgang. hvis optisk eller coax var nok, kunne det vil være lige meget. hdmi og analog har bedre båndbredde
HD formaterne og DTS dolby digtial fra DVD, sammenligner jeg med mp3 og cd. Så ja der er stor forskel.
der er dog stor forskel på udgivelserne.

http://forum.blu-ray.com/audio-theory-d ... audio.html
Af therunemeister
Per definition, hvis uncompressed PCM er HD, så kan du ikke kalde et analogt signal for HD da signalet vil have passeret igennem DA conversion og tilhørende analogt kredsløb.
At det så kan lyde fint at konvertere til analog, og trække kabler til forstærker etc., det er en helt anden sag. Det kan endda være en bedre løsning hvis blu-ray afspillerens DA converter er bedre end forstærkerens.

Jeg har ikke nævnt hverken coax eller tos...dog kan kvaliteten være mindst lige så høj på disse, de kan dog ikke bære så mange kanaler når vi snakker consumer produkter. (1 kanal 24-bit/192khz eller 2 kanaler 24/96...eller 8 kanaler 24/48 eller 44.1 kan du faktisk også overføre via tos/ADAT f.eks.)
Af xcardman
problemet er båndbredden
derfor analog og hdmi til HD formaterne fordi de har en større båndbredde.
at så nogen blu-ray udgivelser ikke udnytter den større båndbredde er en anden sag. alså de stadig ligger under de 1.5 mbit.
hvis der ingen forskel var mellem hdmi eller optisk/coax.
så har rigtig mange købt deres forstærker forgæves. så er den er eneste fordel et kabel til billede og lyd.
men der er stor forskel i detaljerne på de fleste blu-ray udgivelser
fordi de udnytter den større båndbredde.

Men Ja du har ret i det kræver nogle gode DA converter når vi snakker analog overførelse.
Af therunemeister
Nu stopper jeg lige her, da samtalen vidst ikke kommer videre :) Rent teknisk giver det ikke nogen mening at smide HDMI og analog ind under det samme 'HD' banner, da din egen definition på HD er et digitalt format. Det er bare det jeg siger.

Forresten, reelt set kunne man sagtens overføre 7.1 uncompressed 24-bit 48khz audio igennem tos/ADAT (hvilket ofte er den standard man ville benytte i et studie f.eks.). Så reelt set, så er HDMI et belejligheds format der indeholder både lyd og billede, og intet andet.
Af xcardman
Nu er det ikke mig som har opfundet nogen begreber eller lavet teknikken.
men optisk og coax duer ikke til HD lyd, hvis man vil have det fulde lydbillede. Det er kun analog og HDMI som kan det.
Af Otto J
xcardman skrev:Nu er det ikke mig som har opfundet nogen begreber eller lavet teknikken.
men optisk og coax duer ikke til HD lyd, hvis man vil have det fulde lydbillede. Det er kun analog og HDMI som kan det.
Dét Runemeister mener, er at det ikke er en teknisk begrænsning i kablerne der gør det, principielt kunne man sagtens overføre båndbredden via coax eller optisk, men dén protokol der er lavet til det understøtter ikke de båndbredder. Der ville i princippet ikke have været noget i vejen for at lave en lyd-standard med almindelige kabler der kan overføre HD lyd, men nu valgte man i praksis at samle det hele i HDMI. Personligt synes jeg det er lidt ærgeligt og havde foretrukket en separat lyd-standard, som iøvrigt også kunne have været firewire eller lignende.
Af xcardman
Dét Runemeister mener, er at det ikke er en teknisk begrænsning i kablerne der gør det, principielt kunne man sagtens overføre båndbredden via coax eller optisk, men dén protokol der er lavet til det understøtter ikke de båndbredder

rigtig nok, men nu er virkelighed alså at optisk og coax ikke kan overføre båndbredden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, virkeligheden er at SPDIF ikke kan. Det generelle term "optisk" eller "coax" kan så afgjort godt. SPDIF er så blot eksemplet på implementeringen af eks. lysledere og hardware/software der behandler lyssignalet. Mediet i sig selv er fint i stand til at levere nok båndbredde (hvordan tror du internettrafik føres over atlanten?), men Sony og Philips tog bare ikke højde for, at det kunne blive nødvendigt da de i sin tid lavede SPDIF-standarden til digital lyd.