23 mar 2010, 12:57
therunemeister skrev: @AV Precision og Notional:Jeg er ikke ingeniør og har ikke egne erfaringer på det, men at toslink generelt er ringere er så alment accepteret, også blandt mange ingeniører, at det helt ærligt ikke er noget jeg har stillet det store spørgsmålstegn ved. Jeg er slet ikke i tvivl om at coax kan laves lige så ringe, spørgsmålet er om optisk kan laves godt.
Jeg er nok nødt til at sige at der ikke er meget i det i skriver der er korrekt. Jeres pointe omkring 'konvertering' til lysleder er ikke korrekt, og det er heller ikke korrekt at et optisk signal per definition har mere jitter end coax. Jitter afgøres udelukkende af den wordclock der sendes samme med s/pdif signalet. Clock signalet kan være 'beskidt' på begge formater. Det afhænger af clocking designet på den enhed der sender signalet, hvis vi altså antager at afsenderen er master, og modtager er slave.
therunemeister skrev:Der er INGEN lydmæssig forskel på de to formater.Spørgsmålet er om det er en teoretisk eller en praktisk erfaring (ikke ment sådan at jeg mener lytteerfaringer er bedre, men måler man på coax hhv optisk ud på en afspiller, er de monstro så lige gode?)
therunemeister skrev:Den lydmæssige kvalitet afhænger heller ikke af kabel kvaliteten. Så længe kablet ikke er defekt, så vil signalet blive overført korrekt, bit for bit.Det er jeg for så vidt enig i. Jeg er dog ikke helt sikker mht. HDMI, her er det - i modsætning til SPDIF - oppe i nogle båndbredder hvor der netop ER målbar forskel på kablernes jitter. Spørgsmålet er så om dén jitter har nogen indflydelse på slutresultatet. Det har det ikke for billede, men jeg har ikke set noget konkret teknisk argumentation for hvorvidt jitteren i HDMI (kabel-induceret eller ej) har indflydelse på audio-signalets jitter. I hvert fald ikke en argumentation som jeg med min ikke-ingeniør hjerne kan forstå ;-)
Mvh. Otto