Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tuborg4life
Hej alle.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen er, evt lidt tekniks viden mellem disse to typer.

I min verden er det jo bare 0’er og 1’er som skal igennem, er der fordel
eller ulemper ved det ene frem for det andet?

Hvad er bedst af disse to digital lyd signal kabler, når vi snakker under 3 meter?
Kan det betale sig at betale mange penge for disse kabler, når det er data’er som de skal overførere?

hilsen en glad øl
Tuborg4life
Af Notional
Hej Ølfyr

Der er faktisk fordele og ulemper ved begge dele:

Lysleder
For at bruge lysleder skal de elektroniske signal konverteres til lys og tilbage igen. Dette er lyslederens største ulempe, da konvertering kan resultere i fejl og derved dårligere kvalitet.
Til gengæld, så kan kablerne trækkes voldsomt langt uden signaltab, hvorfor lange kabeltræk er bedst med lysleder.

Elektrisk
Skal ikke konverteres, hvorfor der ikke vil opstå fejl. Til gengæld er elektriske kabler sårbare overfor elektriske signaler udefra. Derfor bør elektriske kabler altid købes med en rigtig god skærmning (og dertilhørende prisskilt). Det betyder også at lange kabeltræk kan resultere i bitfejl, der ikke umiddelbart kan rettes.

Under 3 meter er et elektrisk kabel ganske udmærket. Hvad pris og kvalitet angår vil jeg anbefale at kablet ligger i samme prisklasse som dit tv og anlæg/afspiller.
Af Otto J
Notional skrev:
Under 3 meter er et elektrisk kabel ganske udmærket. Hvad pris og kvalitet angår vil jeg anbefale at kablet ligger i samme prisklasse som dit tv og anlæg/afspiller.
Måske skulle man lige nævne at "samme prisklasse" ikke betyder at kablet skal koste det samme som éns tv, men at det er spildt at købe et dyrt kabel hvis anlægget alligevel er ringe.

Udover det nævnte, som jeg iøvrigt er helt enig i, så kan der være en fordel i et optisk kabel i at der ikke er stelforbindelse mellem de to apparater. Det kan have betydning når man tilslutter en PC, omend det er ligegyldigt hvis der alligevel er stelforbindelse via f.eks. HDMI kabler.

Mht. at digitale signaler bare er 0'er og 1'er, så er det sådan at når vi taler om lydsignaler, så er det ikke kun 0'erne og 1'erne der i sig selv har betydning, men også timingen af dem. Det er kort fortalt vigtigt at de enkelte bits ikke bare kommer frem i hel tilstand, men at de ankommer på præcist det rigtige tidspunkt. Fejl i timingen kaldes jitter. Den optiske tilslutning giver markant højere jitter end elektrisk, ikke på grund af kablet i sig selv, men på grund af konverteringerne. Derfor anbefales det såvidt muligt at bruge elektrisk for at få den bedste lydkvalitet.
Af Tuborg4life
Hej i to.

Tak for jeres svar, det var hurtigt og gode forklaringer som jeg kan forstå.

hilsen en glad Tuborg4life
Af Cutter
AV Precision skrev:Fejl i timingen kaldes jitter. Den optiske tilslutning giver markant højere jitter end elektrisk, ikke på grund af kablet i sig selv, men på grund af konverteringerne. Derfor anbefales det såvidt muligt at bruge elektrisk for at få den bedste lydkvalitet.
Det kan derfor godt undre mig, hvorfor i-al-verden Sony ikke har smækket en Coaxial digital audio udgang i deres PS3,,?!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo HDMI-udgang, som ydermere giver mulighed for HD-lyd, hvilket ingen af de to andre formater gør.
Af Cutter
Ja det er klart,,, Men hvis man nu sidder med et lidt ældre Hifi-anlæg, der ik' har HDMI?
Af noxity
Cutter skrev:Ja det er klart,,, Men hvis man nu sidder med et lidt ældre Hifi-anlæg, der ik' har HDMI?
Køb et nyere Hifi-anlæg :)

PS3 er primært en spillekonsol, derfor er der ikke lagt samme vægt på lydsiden, som ved en dedikeret Blu-ray afspiller. Hvis du virkelig er kræsen med lyden, så køber du jo heller ikke en PS3 som afspiller.
Af xcardman
samt til musik vil jeg ikke bruge hdmi
Af Cutter
xcardman skrev:samt til musik vil jeg ikke bruge hdmi
Forklarering følger,,?
Af Otto J
Cutter skrev:
Det kan derfor godt undre mig, hvorfor i-al-verden Sony ikke har smækket en Coaxial digital audio udgang i deres PS3,,?!
Det er ikke altid forskellige afdelinger i de store firmaer snakker sammen. Pioneer lavede engang en slimline surround-receiver der KUN havde optiske indgange, mens deres billigste DVD-afspiller KUN havde coax udgange... (dog ikke dén model der matchede designet, men stadigvæk).
Af therunemeister
@AV Precision og Notional:

Jeg er nok nødt til at sige at der ikke er meget i det i skriver der er korrekt. Jeres pointe omkring 'konvertering' til lysleder er ikke korrekt, og det er heller ikke korrekt at et optisk signal per definition har mere jitter end coax. Jitter afgøres udelukkende af den wordclock der sendes samme med s/pdif signalet. Clock signalet kan være 'beskidt' på begge formater. Det afhænger af clocking designet på den enhed der sender signalet, hvis vi altså antager at afsenderen er master, og modtager er slave.

Der er INGEN lydmæssig forskel på de to formater.

Den lydmæssige kvalitet afhænger heller ikke af kabel kvaliteten. Så længe kablet ikke er defekt, så vil signalet blive overført korrekt, bit for bit.

(det samme gælder iøvrigt HDMI kabler, så lad jer for guds skyld ikke nare til at købe dyre kabler)
Af tvkartoffel
Cutter skrev:
AV Precision skrev:Fejl i timingen kaldes jitter. Den optiske tilslutning giver markant højere jitter end elektrisk, ikke på grund af kablet i sig selv, men på grund af konverteringerne. Derfor anbefales det såvidt muligt at bruge elektrisk for at få den bedste lydkvalitet.

Det er sikkert rigtigt at der i et toslinkkabel kan måles mere jitter end i et coaxkabel. Jeg har selv set et par målinger der ser ud til at være pålidelige, så det tror jeg gerne på.
I praksis er det dog ikke af betydning om der er en smule jitter i det dit digitalkabel. Din forstærker retter selv timingen i signalet inden den sender det videre til konverteren. Eller rettere det burde den gøre.

I praksis er diskussionen dybt akademisk. Det er ikke datastrømmen i digitalkablet du skal høre på. Det er dine højttalere... Jeg har aldrig set nogen pålidelige ( ikke subjektive ) målinger der har kunnet afsløre forskelle i det endelige output fra et stereo eller surround anlæg og det må da være det der i den sidste ende er relevant.
Jeg vil garantere dig for at der vil være langt større forskel på lyden ( både målbart og hørbart ) hvis du flytter dine højttalere en lille smule eller hvis du sidder i højre side af sofaen frem for i venstre.

Jeg har selv en surround forstærker ( marantz sr7400 ) uden hdmi og har selv eksperimenteret med kablerne. Min egen konklusion er at der ikke er nogen hørbar forskel overhovedet. Højttalernes placering og indstillingen af forstærkenren gør hele forskellen.

Jeg vil lige indskyde at hvis man har et fornuftigt composite videokabel liggende kan man uden videre bruge det som digitalkabel da det er et 75 ohms kabel.

MVH
tvkartoffel
Senest rettet af tvkartoffel 23 mar 2010, 12:57, rettet i alt 1 gang.