Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thinkor
har købt 42" g20, og har langt mærke til en lettere summen fra TV'et.
Det kan slet ikke høres så snart jeg ser film på mit 7.1 lydset, hvis man ikke har skruet så højt op og man fx ser dr nyhederne dog, så kan man godt ligge mærke til en lettere summen fra tv'et, og hvis man slår den på mute vil jeg mene man godt kan ligge mærke til det hvertfald.

Normalt, eller tilbage til foretningen med den?
Af Lars K
Det er plasma buzz og helt normalt.

Normalt vil intensiteten skifte alt efter hvor lyst billedet er.
Af phytoplankton73
Jeg kan kun høre støjen når jeg har hovedet over TV'et, står jeg lige foran det på tæt hold kan jeg ikke høre det.... MEEEEEN jeg har tinnutis så mit indtryk er nok ikke repræsentativt
Af sharders
Sorry my friend... Plasma Buzz.
Det mest frustrerende er, at lydens intensitet alternerer med brightness intensiteten -> man kan ikke abstrahere fra den.
IMO klart det største problem ved plasmaskærme.
Af ErikUkendt
Da mit G20 blev tændt første gang kunne jeg tydeligt høre noget buzz/støj. Siden hen kan jeg kun høre det, når jeg har hovedet inde bag ved skærmen og ud til ca.50-75 cm fra forsiden. Hvis man drejer skærmen 1-2 cm , i forhold til bagvæggen kan det ændre på lyd refleksen fra bagvæggen og fænomenet forsvinder. Når man normalt ser tv, med den indbyggede lyd på hører jeg ikke noget.

Hvis jeg har hovedet nede i højde med midten af skærmen hører jeg ikke noget.

(Mit gamle LCD fjernsyn buzz'er også på bagsiden)
Senest rettet af ErikUkendt 19 mar 2010, 15:57, rettet i alt 1 gang.
Af thomsenkbh
Er her nogen der har et godt bud på en butik i/omkring Kbh K hvor man kan få en chance for at høre en g20? Jeg tænker på et sted uden alt for meget støj og musak
Af boh7100
ErikUkendt skrev:Da mit G20 blev tændt første gang kunne jeg tydeligt høre noget buzz/støj. Siden hen kan jeg kun høre det, når jeg har hovedet inde bag ved skærmen og ud til ca.50-75 cm fra forsiden. Hvis man drejer skærmen 1-2 cm , i forhold til bagvæggen kan det ændre på lyd refleksen fra bagvæggen og fænomenet forsvinder. Når man normalt ser tv, med den indbyggede lyd på hører jeg ikke noget.

Vil det sige at den støj som var til stede fra start nu er reduceret? Er det normalt at støjen reduceres på efter lidt tid den måde?
At dreje skærmen 1-2 cm. er det så paralelt med bagvæggen, eller skal skærmen stå lidt skæv i forhold til bagvæggen?
Er der forskel i støjniveau alt efter om skærmen er sat på væggen med et beslag eller om den står på foden på et TV-bord og dermed er placeret lidt længere væk fra væggen?
Hilsen Bo (forhåbentligt snart G20/V20 ejer. - eneste betænkning er evt. støj)
Af Lars K
Normalt vil støjen have samme niveau, men den ændrer som sagt karakter alt efter lysstyrken på den pågældende scene. Jeg har ikke oplevet at støjen bliver lavere jo mere panelet ældes, dog kan de fleste vænne sig til det med tiden.
Jo tættere skærmen er på væggen jo mere markant vil lyden være da den kastes tilbage mod væggen og frem mod lyttepositionen. I teorien kunne niveauet måske sænkes en smule ved at undgå at skærmen står parrallet med væggen, men i praksis tror jeg ikke det har ret meget effekt. Noget andet er at det nok vil se en smule malplaceret ud.
Der er flere der har haft held med at placere "æggeskum", lavet til at absorbere støj, bagved skærmen.

Hele affæren med plasma støj er ret svær da niveauet kan være forskelligt fra skærm til skærm. Panasonic har en øvre grænse for hvad der er acceptabelt men vi har alle en forskellig opfattelse af hvor grænsen ligger.

Jeg har lyttet til PX70, PX80, X10, G10, X20 og G20 og jeg har ikke oplevet at niveauet skulle være mere markante på G20. Jeg vil faktisk gå så langt at sige at buzz på de to G20 jeg har set/hørt har været lavere end på 70, 80 og 10 serien. Men det kan som sagt godt variere.
Af ErikUkendt
boh7100 skrev:
ErikUkendt skrev:Da mit G20 blev tændt første gang kunne jeg tydeligt høre noget buzz/støj. Siden hen kan jeg kun høre det, når jeg har hovedet inde bag ved skærmen og ud til ca.50-75 cm fra forsiden. Hvis man drejer skærmen 1-2 cm , i forhold til bagvæggen kan det ændre på lyd refleksen fra bagvæggen og fænomenet forsvinder. Når man normalt ser tv, med den indbyggede lyd på hører jeg ikke noget.

Vil det sige at den støj som var til stede fra start nu er reduceret? Er det normalt at støjen reduceres på efter lidt tid den måde?
At dreje skærmen 1-2 cm. er det så paralelt med bagvæggen, eller skal skærmen stå lidt skæv i forhold til bagvæggen?
Er der forskel i støjniveau alt efter om skærmen er sat på væggen med et beslag eller om den står på foden på et TV-bord og dermed er placeret lidt længere væk fra væggen?
Hilsen Bo (forhåbentligt snart G20/V20 ejer. - eneste betænkning er evt. støj)
Første gang skærmen blev tændt støjede skærmen mere end siden. Sidenhen har niveauet været lavere. Hvis jeg skal høre noget nu skal jeg stå meget tæt på skærmen og stå og lytte efter en lyd.

Det med at dreje skærmen skal være en lille smule skævt i forhold til bagvæggen. Jeg har skærmen stående på en fod.

Jeg var ud at lytte i en meget veldæmpet butik/demorum, før jeg købte mit G20, og her kunne jeg ikke høre noget som helst, medmindre jeg havde hovedet 10cm fra bagsiden af skærmen. De maksimale stille omgivelser har man i sit eget hjem.