Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har søgt efter en fladskærm som jeg er overbevist om jeg nok skal finde med de rigtige specifikationer til den rigtige pris, dog ved jeg den skal min være 40". Jeg har ikke noget til at stille en fladskærm på, så jeg vil høre om der er nogen der har en ide til noget.

Det skal være et langt møbel (mere en 1.5meterlangt) til under 1000kr fra ikea,idemøbler,daelles,mega og alle de andre (Odense), der skal kunne være en vhs,ps2 (måske en kommende ps3 eller blueray afspiller) og masser af plads til vhs bånd (forestiller mig at jeg har tættere på 100 en på 50 vhs bånd) samt lidt dvder.

Med hensyn til højden ved jeg ikke hvad der er mest praktisk men jeg skal nok, have et møbel der er ca 3 skuffer højt ca 60-70cm. Men hvad er den rigtige eller ihvertfald en god højde for en fladskærm ?
Senest rettet af gasolin 13 mar 2010, 10:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
70 cm er ret højt hvis TVet skal stå på møblet. Mit eget "Bestå" fra Ikea er ca 40 cm højt hvilket passer fint. Du bør ikke placere dit TV så du kommer til at kigge op ad.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Linket til det møbel jeg snakkede om er her:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/categ ... oom/11794/

Der er en million kombinationer. Jeg valgte en med én hvid skydelåge og én hylde. Dvs. jeg har min Yousee-boks og Bluray bag lågen til dagligt og så er der en enkelt skuffe bag lågen til mine få BluRay-film. Jeg har trykket IR-dioder ind i skabet. Der er adskillige billeder af det i anmeldelsen her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239202728
Af Peter VTEC
Helt OT...

Er helt vild med dine Beolab 8000 Yakken, de er gudesmukke 8)

Synes faktisk ikke Pioneer tvet er værst sammen med B&O.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen Off-Topic: Det synes konen "desværre" også. Så jeg har fået forbud imod at skifte dem ud med et sæt Beolab 5... 8)

Men ja, det er nemt at få et anlæg i stuen til at se godt ud hvis man benytter Beolab 8000. Jeg har dog suppleret med en sub i højglans hvid ved siden af, da bunden er lidt svag.
Th@mas skrev:Jeg bruger denne fra Ikea til mit 42" S10. I hylden har jeg en HDD rec. Center HT og Viasat boks. Den er godt nok kun 149 cm. Kvaliteten er helt ok og ikke mindst til prisen.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40105340

Ikea har mange muligheder, søg på "tv møbler"

Mvh
Th@mas
Jeg skriver over 1.5 meter (tættere på 2 end på 1.5meter) fordi jeg vil gerne hvave mulighed for at få ordnet mine vhs bånd så de står sammen med tvet og når jeg har et lang møbel (jeg søgte på tv bænk i ikea) så er det som regel nemt enten at placere fronthøjtaleren (i et kommende surround anlæg) ved side af tvet med en tilpas afstand til hjørnene, som regl kan de fleste få plads til højtaler i hjørnerne selv om tv bordet (møblet,bænken ) er ca 2 meter langt.

Mvh gasolin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Flere af deres møbler er modulbaserede, så man kan tilføje elementer (dog ikke lige den Th@mas linker til), så hvis du har brug for +150 cm, så kunne disse typer være en fordel.
Af Snurrerundtlyd
Der er allerede et emne hvor det blev diskuteret: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 3744#93744

Her er hvad jeg svarede dengang:

En tommefingerregel siger at midten af skærmen skal være i samme højde som øjenhøjden for din foretrukne TV-siddeposition. Så sæt dig som du normalt sidder når du ser TV og mål øjenhøjden og gå ud fra det når du skal bestemme højden for dit TV.

Har også hørt andre sige at øjenhøjden for din foretrukne TV-siddeposition skal svare til højden fra gulv til 1/3 op fra bunden af skærmen.

Så hvis du hænger/stiller TV'et så øjenhøjden for din foretrukne TV-siddeposition svarer til at gå en 1/3 til 1/2 af skærmens højde op fra bunden af skærmen, så går du nok ikke helt galt i byen. Det er selvfølgelig fra top og bund af selve skærmpanelet det drejer sig om og rammen skal ikke måles med, da den på nogle TV rager meget længere neden under panelet end oven over, for at give plads til højttalere osv.

Det frarådes at hænge midten af TV'et ret meget højere end øjenhøjde, da det er anstrengende for nakken at kigge op i længere tid af gangen. Hellere for lavt TV end for højt. Øjne og nakke slapper mere af når man kigger ned end når man kigger op. Hvis man prøver at slappe helt af i øjnene uden rigtigt at fokusere på noget, så vil blikket også automatisk falde ned ad. Når man er i biografen kigger man også ned ad, medmindre man er på de forreste billige rækker, men det er også anstrengende for nakken at sidde på forreste række.

Generelt er der dog en tendens til at mange hænger deres TV alt for højt i forhold til hvad der tilrådes og folk placerer ofte TV'et i samme højde som et maleri typisk hænger i. Men det er alt for højt, malerier kigger man ikke så længe på af gangen, og ofte imens man stadig står op. Malerier er ikke hængt op efter den ideelle kiggeposition fra sofaen, men snarere hvad der virker pænest i indretningen. På museer hvor man står op hænger malerier som regel også i øjenhøjde.

Hi-Fi Klubben anbefaler også at hænge midten af TV'et i øjenhøjde: http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/art ... e/2292.htm
Senest rettet af Snurrerundtlyd 31 mar 2012, 21:01, rettet i alt 8 gange.
Af Peter VTEC
yakken skrev:Igen Off-Topic: Det synes konen "desværre" også. Så jeg har fået forbud imod at skifte dem ud med et sæt Beolab 5... 8)

Men ja, det er nemt at få et anlæg i stuen til at se godt ud hvis man benytter Beolab 8000. Jeg har dog suppleret med en sub i højglans hvid ved siden af, da bunden er lidt svag.
Sikke noget hva ;) .. det må være til at overtale hende, for BL5 er noget helt helt specielt og grimme er de ikke ligefrem, hvad er det med kvinder og højtalere? :)

Mine forældre har haft BL8000 siden 1994 og de er still going strong, men jeg vil give dig ret i at bunden måske er lidt svag, men jeg synes de gør det godt taget de to 10 cm enheder i betragtning.
Brugeravatar
Af edinger
Som Rasmus - og rigtig mange andre - er jeg også meget begejstret for IKEA's Bestå-serie. Pæn, billig og med et utal af kombinationsmuligheder.

Du kan se, hvordan jeg har indrettet mig her:

[url]http://minhembio.com/edinger/275654#341854[url]
Af larshenriksen
Må lige kaste mig ud i det her, da jeg for nylig gik møbelamok og købte et tv-bord og hifi-møbel.

Jeg købte ude i jysk, og fik fat i et møbel med 3 hylder som er i matteret glas og crom-ben. De kan bære 60 kg hver, og der er fint plads til et stk centerhøjttaler i stor størrelse, 1 ps2, 1 xbox og en wii. Og på toppen er der et 40" sony z5500 (kanonlækkert tv)

Og prisen.. hehe, her kommer det sjove. 599,- kr :)

Højden på møbel er faktisk ret passende, da jeg ik skal kikke hverken op eller nedad for at få det optimale ud af billedet.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg må til tilslutte mig Rasmus Larsen. IKEA's Bestå-serie er fortræffelig. Elegant, til at betale og med et utal af kombinationsmuligheder.

Her kan du se, hvordan jeg har indrettet mig med Bestå:

http://www.minhembio.com/edinger/275654#341854
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg hedder ikke Rasmus Larsen... 8)